پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 593134 تاریخ : 1400/10/27-12:12:16
,10025,
هوشمندسازی، اکسیر رفع محدودیت ها و مشکلات صنعت بیمه

رئیس پژوهشکده بیمه عنوان کرد

هوشمندسازی، اکسیر رفع محدودیت ها و مشکلات صنعت بیمه

هوشمندسازی رویکردی است که صنعت بیمه به کمک آن، می تواند به خوبی از مشکلات و محدودیت های موجود عبور کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه کوثر، رئیس پژوهشکده بیمه در هشتمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با تاکید بر اینکه همه صنایع جهان در حال حرکت به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر حرکت صنعت بیمه کشور نیز در این زمینه مناسب بوده و برگزاری دو همایش بیمه و توسعه در سه سال اخیر با محوریت تحول دیجیتال و هوشمندسازی نشان از این حرکت و نگاه و درک دوراندیشانه صنعت دارد.

حمید کردبچه هوشمندسازی را محصول تجربی تحول دیجیتال دانست و گفت: تحقق آن در سه سطح محصولات هوشمند، فرایندهای هوشمند کسب و کار یا هوش تجاری و در نهایت شکل گیری شرکت هوشمند که متمرکز بر فناوری های نوین در همه ابعاد نیروی انسانی، فرایندی و مدیریتی و محصولات هوشمند است، انجام می شود.

وی با بیان اینکه اگرچه اهداف برنامه ششم در بخش بیمه حاصل نشده، اما این بیشتر ناشی از هدف گذاری بلندپروازانه و غیر واقع گرایانه و همچنین شرایط اقتصاد کشور بوده است، افزود: بر اساس این، با توجه به درآمد سرانه کشور که در وضعیت خوبی قرار ندارد و رابطه ای که ضریب نفوذ بیمه با درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه و طبقه متوسط دارد در مجموع در مقایسه با وضعیت کشور و همچنین ضریب نفوذ کشورهای مشابه، می توان گفت عملکرد صنعت بیمه قابل قبول بوده که متوسط سالانه رشد هفت درصدی ضریب نفوذ در طول یک دهه گذشته دلیل دیگری بر این نکته است. اما این عملکرد، به معنای نبود مشکلات و محدودیت ها در صنعت بیمه نیست.

رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد: ضریب خسارت بالا، رضایت پایین مشتریان، عملکرد ضعیف در بیمه زندگی، بهره وری و کارایی اقتصادی پایین، تقلب و گستردگی آن، ضعف در استفاده از داده ها و گزارش گیری و ضعف در مدیریت شبکه فروش بخشی از مشکلاتی هستند که صنعت بیمه با آن مواجه است. در برخورد با این مسایل توجه به رویکرد هوشمند سازی به جای رویکردهای متعارف، می تواند مسیری مناسب برای عبور سریع تر و موفق تر از این مشکلات و محدودیت ها باشد.

کردبچه گفت: ضریب خسارت بالای 80 درصد در صنعت بیمه در سال 1399 که در رشته مهم شخص ثالت حدود 110 درصد بوده است و پیش بینی می شود همین وضعیت در رشته درمان تکمیلی به زودی اتفاق افتد، از جمله مهم ترین مشکلات صنعت بیمه است که عموما یا به سبب کژگزینی، به عبارتی نبود ارزیابی دقیق ریسک و ارائه نرخ نامناسب، یا به دلیل کژمنشی، به بیانی رفتار مخاطره آمیز بیمه گذاران به سبب برخورداری از بیمه است.

وی با اشاره به اینکه استفاد از رویکرد برازش یا پیش بینی (predictive) که مبتنی بر استفاده از همه اطلاعات در برازش ریسک است، به جای رویکرد اکچوئری پایه که فقط مبتنی بر داده های جمعیتی و تاریخی است، امکان کاهش مشکل کژمنشی را فراهم می کند، افزود: این رویکر مبتنی بر هوش مصنوعی و مدل های آن است که بدون آن ها چنین امکانی فراهم نمی شود. همچنین استفاده از فناوری های نوین مانند فناوری های ضبط و رصد مخاطرات در رفتار بیمه گذاران که نظارت بر رفتار آن ها را ارتقا می دهد و همچنین می تواند آن ها را از مخاطرات مطلع کند، مانند هوشمند سازی بیمه های خودرو یا فناوری های پوشیدنی در درمان یا اینترنت اشیا برای بیمه های آتش سوزی، می توانند در کاهش خسارات موثر باشند.

رئیس پژوهشکده بیمه تقلب و تخلف را معضل دیگر بیمه در جهان و کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های مختلف در رشته خودرو، درمان و مسئولیت، تقلب بعضا در جهان تا 20 درصد خسارات را شامل می شود. به عنوان مثال در سال 2020 حجم آن فقط در آمریکا حدود 80 میلیارد دلار بوده است. استفاده از الگوریتم های کشف تخلف و تقلب با کمک هوش مصنوعی و کلان داده، ابزار مناسبی برای عبور صنعت بیمه از این مشکل یا کاهش قابل توجه آن است.

کردبچه افزود: پایین بودن رضایت مشتریان به عنوان مهم ترین سرمایه صنعت بیمه، معضل دیگری است که دلیل آن روال سنتی و بسیار طولانی ارزیابی خسارت و نحوه پرداخت است. این روال می تواند با کاربرد فناوری های مدرن به شدت متحول شود. به عنوان مثال، استفاده از بیمه های پارامتریک در بستر فناوری بلاک چین، امکان پرداخت خسارت بلادرنگ را فراهم می کند. همچنین استفاده از فناوری های مدرن در بیمه خودرو و درمان می تواند به شدت سرعت ارزیابی خسارت را ارتقا دهد. چنین نتایجی تاثیر شگرفی بر رضایت مشتری و نگاه مثبت جامعه به صنعت بیمه خواهد داشت.

وی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: ورود و توجه به هوشمندسازی، تنها کاهش مشکلات را به دنبال ندارد، بلکه می تواند فرصت های جدیدی را نیز فراهم کند. صنعت بیمه به عنوان یک صنعت غنی از داده همیشه در ذخیره سازی و بهره گیری از داده ها مشکلات جدی داشته است. کاربرد فناوری های نوین نه تنها صنعت را توانمند برای عبور از این محدویت می کند، بلکه امکان بهره گیری از داده های بیرونی که یا به طور سنتی تولید می شوند، مانند داده های هواشناسی یا محصول اینترنت اشیا و فناوری های نوین هستند را فراهم می کند. در این صورت، با استفاده از این داده ها شرکت های بیمه نه تنها می توانند به بیمه گذاران خود در مناطق مختلف هشدار بدهند بلکه همچنین با استفاده از این داده ها می توانند در محصولات موجود پوشش های جدیدی را پیشنهاد دهند یا به طراحی محصولات جدید فکر کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران