پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253528 تاریخ : 1395/10/13-15:53:08
,17,
هم صدایی بانک ها لازمه موفقیت در نظام های پرداخت است

هم صدایی بانک ها لازمه موفقیت در نظام های پرداخت است

مدیر اداره نظام‌های پرداخت یکپارچگی و هم صدایی در نظام بانکی را از الزامات موفقیت در انجام پروژه های نظام‌های پرداخت کشور دانست و گفت: متاسفانه در شبکه بانکی هم صدایی و یکپارچگی آنگونه که انتظار می رود، وجود ندارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی، داود محمدبیگی که در میزگرد اتصال به نظام های پرداخت بین المللی سخن می گفت، در خصوص رویکرد اتصال بانک ها به شبکه های اتصالات بین المللی اظهار کرد: رویکرد بانک مرکزی در این باره این است که هیچ مانع و محدودیتی را در داخل متوجه بانک ها نکند. در حال حاضر برخی بانک ها از بانک مرکزی برای اتصال به شبکه اتصالات بین المللی مجوز اخذ کرده‌اند. در این زمینه نیز به هیچ عنوان تفاوتی میان بانک های خصوصی و یا دولتی وجود ندارد و بانک مرکزی موظف است ریسکی را که به واسطه این اتصالات متوجه کشور است، کنترل کند. چراکه در برقراری ارتباط با شبکه های بین المللی مخاطرات، تنها محدود به یک بانک نیست؛ ریسکی که متوجه شهرت یک بانک است محدود به آن بانک نیست و ممکن است تمام کشور را به مخاطره اندازد. ضمن آنکه در بسیاری از موارد بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده سعی کرده است با تسهیل و اصلاح مقررات باتوجه به شرایط روز، زمینه را برای فعالیت بانک ها در عرصه بین المللی ایجاد می کند.

وی با انتقاد از عدم انسجام نظام بانکی با بانک مرکزی در برخی فعالیت های نظام های پرداخت به پروژه اخذ کارمزد از پایانه های فروش اشاره کرد و گفت: برای مثال در مورد مسئله کارمزدها، بانک مرکزی با قدرت کامل وارد عرصه شده اما برخی بانک ها رغبتی به این فعالیت نشان نداند. با تحقق این هم صدایی در نظام بانکی، کشور می تواند از مزایای آن بهره مند شود. یکی از مزایای این حوزه تقویت زیرساخت های داخلی است.
وی با بیان اینکه مسئولیت بانک مرکزی چانه زنی دسته جمعی برای برقراری اتصالات بین المللی است، گفت: بانک مرکزی چارچوب هایی را برای اسکیم ها و  بانک ها در نظر می گیرد. ممکن است برخی بانک ها در انطباق با استانداردهای بین المللی مشکلاتی داشته باشند و بانک ها نباید به دلیل مخاطرات و به هر قیمتی به اسکیم های بین المللی متصل شوند.
این مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص راهکارهای موقت برای اتصال به شبکه های پرداخت عنوان کرد: هرچند راهکارهای موقت از ریسک بالایی برخوردار است و این امر، بانک ها را در ارایه محصولات نیز به بانک خارجی محدود می کند، با این حال و  با در نظر گرفتن شرایط این راهکارهای موقت به عنوان راهبردی کوتاه مدت، علی رغم محدویت هایی که متوجه بانک ها می شود بانک مرکزی با دیدی مثبت درخواست های را بررسی می کند.
مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در موضوع کارت های بین المللی شبکه های پرداخت هزینه های بالایی را متحمل می شوند، افزود: در بحث مشتری عمده تمرکز شبکه های پرداخت بر گسترش و حجم مشتریان بوده ولی نوع نگاه نظام بانکی به محصولات و مشتری باید تغییر کند. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 210
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران