به گزارش بانک و صنعت، درباره چرایی سهم ناچیز بیمه های عمر در کشور ما بسیار سخن گفته شده است، اما واقعیت این است که تنها توسعه فرهنگ بیمه می تواند به رشد کمی و کیفی آن منتهی شود.
نگرانی نسبت به توانایی ایفای تعهدات شرکت ها، نوسان نرخ تورم، نگاه مطلق به ارزش پس انداز بیمه های عمر در انتهای قرارداد، مقایسه نرخ سود بانکی با نرخ سود بیمه های عمر و... همه از عواملی است که مردم را نسبت به خرید این بیمه نامه ها دلسرد می کند.
به اعتقاد من بیمه گران هنوز نتوانسته اند آن طور که باید و شاید، مزایای بیمه عمر را برای عموم مردم تشریح کنند. پوشش های منحصر به فرد بیمه های عمر مانند از کار افتادگی، بیماری های خاص و سرمایه فوت، مزایایی است که هیچ نوع سرمایه گذاری دیگری از آن بهره مند نیست.
پس انداز قطره چکانی در مقابل دریافت سرمایه ای چندین برابری که پس از فوت در اثر حادثه به ذی نفعان بیمه عمر پرداخت می شود، تاکنون بسیاری از بیمه شدگان را از خطر فقر نجات داده و اثبات کرده که بیمه عمر نه یک انتخاب، بلکه در بسیاری موارد یک الزام قطعی است.
شرکت بیمه ملت نیز در این مسیر اقدامات بزرگی انجام داده و تاکنون توانسته بخش قابل توجهی از پرتفوی خود را به بیمه های عمر و زندگی تخصیص دهد.
بیمه زندگی و سرمایه گذاری، بیمه سپرده زندگی، بیمه مستمری زنان خانه دار، بیمه تحصیل فرزندان و بیمه زندگی و بازخرید سنوات، طرح هایی است که اکنون توسط شرکت بیمه ملت به مشتریان ارائه می شود.
رشد 44 درصدی حق بیمه وصولی عمر شرکت بیمه ملت در سال 1399 نسبت به سال قبل آن علی رغم شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی نشان می دهد که این شرکت توانسته در حوزه معرفی محصولات خود به خوبی عمل کند.
از سوی دیگر جداسازی حساب های بیمه های زندگی از بیمه های غیرزندگی، اطمینان بیمه گزاران به عملکرد شرکت در این حوزه را دو چندان کرده و پرداخت سود مشارکت در منافع قابل توجه طی سالیان گذشته، رغبت عمومی به خرید این بیمه نامه ها را بیشتر کرده است.
امیدوارم با افزایش سطح اطلاعات عموم مردم نسبت به این رشته بیمه ای موثر، آینده بهتری در انتظار همه مردم کشورمان باشد.
هاشم برزگر، مدیر بیمه های زندگی و فروش