به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,آنچه در نشست خبری، بهعنوان ویژگیها و مزیت های دومین دوره تراکنش ایران مطرح شد، آنقدر جذاب بود که خبرنگاران را به واکنش واداشت. در عین حال برخی نکات و شبهههای مطرحشده در روزهای منتهی به نشست، در ذهن خبرنگاران بهعنوان نمایندگان افکار عمومی ایجاد پرسش کرده بود و همین نکات باعث شد بخش پرسش و پاسخ این نشست نیز با هیجان و حرارت خاصی دنبال شود. در ادامه گزیدهای از پرسشهای مطرحشده از سوی رسانهها را همراه با پاسخ دبیر این رویداد از نظر میگذرانید.
باتوجه به این که بانکها در عرصه بانکداری الکترونیک سرمایهگذاری زیادی میکنند، به نظر شما این نمایشگاه و همایش چقدر میتواند تأثیر داشته باشد؟ بانکها چقدر اهمیت میدهند و استقبال میکنند؟ و کلا نقش این برنامهها در توسعه بانکداری الکترونیک چیست؟
ما باید تلاش کنیم که این نمایشگاه بیش از این که محل بروز و جلوه آرمهای مختلف بانکها باشد، محل بروز و جلوه شرکتهای خصوصی باشد تا بتوانند راهکار برای بانکها ارائه کنند.
بانکها در خیابانها دهها شعبه دارند و این حکم نمایشگاه آنها را دارد. بانکها نیز نیازمندیها و دغدغههایی دارند. امروز همه بانکها به این صراحت رسیدهاند که برای ارائه خدمات با کیفیت بیشتر باید برونسپاری کنند، اما به چه کسی؟ به شرکتهایی که راهحلها را ارائه میکنند. بنابراین ورود بانکها به مجموعه نمایشگاهی همچون ما، بیش از این که موضوع غرفه و غرفه آرایی باشد، باید ورود تعامل با صاحبان کسب وکار باشد. تالارهای گفتوگویی که من عرض کردم، یکی از آنهاست. نشستن بانکها در واقع کارشناسان و مدیران در سمینار تخصصی ما برای این که از متخصصان حرفهای جدید را بشنوند، یکی دیگر از جلوههاست. در عین حال حضور آنها برای آن که بنشینند در قففههای مختلفی که ایجاد میشود و درواقع با صاحبان کسب وکار صحبت کنند، یکی دیگر از ویژگیها است. ما درواقع بهدنبال آرمهای مختلف بانکها در این موضوعها نیستیم. ضمن این که استقبالی که سال گذشته بانکها داشتهاند و امسال هم دارند. امسال ما به هر بانکی اعلام آمادگی کردیم که در مجموعه ما حضور داشته باشند، خواهش کردهایم که با شرکتهای زیرمجموعه خود در حوزه فناوری بیایند. این یعنی همانطور که دیدید بانکها هرکدام یکسری شرکتهای زیرمجموعهای را برای ارائه خدمات فناوری خود درست کردهاند. علی القاعده خود بانک چیزی برای عرضه در نمایشگاه ما نمیتواند داشته باشد. چیزی برای اخذ میتواند داشته باشد. اما شرکتهای زیرمجموعه بانکها حرف دارند، درواقع آنها میتوانند بیایند و این کار را انجام دهند.
طبق گفته شما این نمایشگاهی که تعریف کردید، باید حتما محتوا داشته باشد، اما معمولا شرکتکنندگان به نمایشگاه نگاهی تبلیغی دارند. میآیند و غرفه میگیرند و چهار منشی میگذارند و...
طبیعتا نمیتوانیم این را منکر شویم که در یک نمایشگاه بحث برندسازی و تبلیغات هم یکی از اهداف شرکتکنندگان است، اما همه هدف نمیتواند این باشد. من بخشی از فرمایش شما را توضیح دادم. ما محتوایی که در این نمایشگاه چیدهایم، خیلی زیاد است، بعضیها به ما ایراد میگیرند که از نظر بحثهای کارگاهها و سمینارها چرا اینقدر سنگین میگیرید.
سوالی که میخواهم بپرسم، بیشتر مربوط میشود به انتقاد یا تلنگری به فعالان حوزه اقتصاد و اتاقهای بازرگانی؛ چون معمولا بیتوجهی میکنند. این نمایشگاه با هزینه و صرف زمان برای این که آنها استفاده کنند، برگزار میشود. اما استفاده نمیکنند، مینشینند و انتقاد میکنند. این انتقاد را به شکلی مطرح کنید که تلنگری به اتاق بازرگانی شود؟
در سال گذشته بود، ما چند تفاهمنامه جهت فرمایشات و دغدغه شما منعقد کردیم. انجمنهای دوستی ایران با سایر کشورهاو همکاری با اتاق بازرگانی در جهت همکاری ایران با اتاقهای بازرگانی سایر کشورهاجهت معرفی رویداد ، ضمن این که وزارت امور خارجه همکاری خوبی با ما دارد و برای تمام سفیران ایران در خارج از کشور و همه سفیران خارجی در ایران جهت استحضار این رویداد تشریح شده و آنها هم این اطلاعرسانی موثر را به کشورهای مطبوعشان انجام دادند که از طریق اتاقهای بازرگانی و انجمنهای دوستی انشاءالله بتوانیم نهایت استفاده را داشته باشیم.
تعداد شرکتهای خارجی که در نمایشگاه امسال حضور دارند، چقدر است؟ نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته ایم؟
بله. تا این مقطع 14شرکت خارجی حضورشان تأیید و قطعی شده است. یک عده دیگر هم اگر بتوانند مسایل و مشکلاتشان را حل کنند، قطع به یقین تعداد شرکتهای ما نسبت به سالهای گذشته بیشتر و تنوعشان هم بیشتر خواهد شد.
خبرنگار عصر ایران: ظرفیتهایی که این نمایشگاه دارد ازجمله... و رایزنی شما با وزارت امور خارجه داشتید، این نمایشگاه که یک بخش آن تراکنشهای بینالمللی است که با... با سوئیفت و برجام گره میخورد. در حوزهای که میتوان به روند تعاملات بینالمللی بسترسازی الکترونیک با انتقال دانش فنی کمک کرد و کمک کردن به روند اعتمادسازی که موردنیاز ماست. برای این که از امکاناتی که فراهمشده بتوانیم بهتر استفاده کنیم، این حوزه نمایشگاه چه کمکی میتواند بکند؟
وقتی ما در کشورهای خارجی حضور پیدا میکنیم، نگاه دیگران به ایران طبیعتا چنین بوده که ما از یک قعر تاریخی برخوردار هستیم و در یک قعر تاریخی گیر کردهایم. وقتی آنها میآیند و بعضی از ظرفیتها، توانمندیها، سوالات و نگاههای ما را میبینند، علی القاعده اگر خود این بخشها با هم در تعامل باشند، در بسترسازی و نگاه جهانی برای ما خیلی موثر است؛ یعنی ما در کمال تأسف بهدلیل تحریمهای جهانی در سالهای اخیر فقط وقت گذاشتیم و برگشتی نداشتیم.
هدف نمایشگاه تراکنش ایران این است که رفتوبرگشت با هم انجام شود. باید تعامل شکل بگیرد.
اگر یکسویه باشد، اعتمادسازی شکل نمیگیرد. باید بیایند و ببینند که تهران امن است. باید ببینند که تهران چه تعداد بانک دارد و رشد کرده است. ببینند که ایران در ماه 1.5میلیارد تراکنش مالی در بسترهای الکترونیکی دارد. اگر این ظرفیتها و توانها را از نزدیک ببینند، قطعا نگاه آنها نسبت به ما عوض خواهد شد. از این جهت است که این رویداد با رویکرد اقتصاد مقاومتی هم بهعنوان استراتژی اقتصادی کشور پیوند دارد.
اگر بخواهیم آماری از جایگاه ایران در تراکنشهای جهانی داشته باشیم، نتیجه مقایسه وضعیت ایران و متوسط جهانی چه خواهد بود؟
سوال شما، هم خیلی سخت و هم خیلی ساده است. ما از حیث میزان تراکنش در منطقه نمونه نداریم. حدود . 1.5میلیارد در ماه. بیش از 90% تراکنشهای مالی ما غیرفیزیکی انجام شده است. درواقع فضای بسیار خوبی ایجاد شده است. بگذارید سوال شما را بهانهای بکنم که به نکتهای اشاره کنم و آن، این است که باوجود این تحریمهای جهانی و مشکلاتی که در عرصههای بینالمللی در سالهای اخیر داشتیم، این میزان تراکنش برای نظام بانکی ایران واقعا دست مریزاد دارد و سرمایهگذاری بسیار مناسبی هم انجام شده است. بدون تعارف بگویم، دولت الکترونیکی ما، شهر الکترونیکی ما، بیمه الکترونیکی ما و جاهای دیگر مشکلاتشان خیلی بیشتر از حوزه بانکداری الکترونیکی ماست. آنها خیلی عقبتر هستند.
انتقادی از استارت آپها کردید و گفتید که ایده جدیدی ندارند. مهمترین مشکل استارت آپها بعد از تجربه موفقیت آمیزی که در برخی از کشورها تجربه کردهایم، آیا نبودن ایده است یا حمایت مالی از آنها نمیشود؟
انتقاد من نبود. گفتم فرضیههایی وجود دارد که باید جریان استارتآپی را نقد کنیم. چرا نقد کنیم؟ همانطور که وظیفه شماست که ما را نقد کنید. نمایشگاه تراکنش ایران تازه شکل گرفته. اگر نقد نکنید، ممکن است به بیراهه برویم. جریان استارت آپی یعنی جریان نوآوری، اگر خلاصهاش را بگویم، یعنی استفاده از ظرفیتهای خلاقانه بخش جوان و تحصیلکرده. اگر این را نقد نکنیم، ممکن است به جایی برسیم که در واقع اثربخش نباشد. نقدها را باید با هم پیاده کنیم، حالا من نمیخواهم قضاوت کنم که کدام نقد درست و کدام غلط است. با حضور همه موافقان و مخالفان کدام مسیر را اشتباه رفتیم؟ مثلا من عرض کردم که در حوزه میزان تراکم نمونه ندارد. ولی در تناسب بین کار اعتباری و کارت نقدی کاملا قابل نقد هستیم و برخلاف جریان آب جهانی شنا کردیم. حالا ببینیم جریان استارت آپی ما کجا به جلو حرکت کرده و کجا اشتباه رفته است. از این نقد نباید سوءاستفادههای سیاسی، جریانی و جناحی بشود. متأسفانه وقتی ما میخواهیم یک موضوعی را خراب کنیم، آن را در یکی از این تلهها میاندازیم و این تلهها نگاه ما را از منافع ملی دور میکند و منفعتهای شخصی را درنظر میگیرد.
آیا میتوانیم این رویداد را اینگونه تعریف کنیم که تراکنش ایران نقطه تعامل بین مردم و صنعت بانکداری است؟
من میخواهم بگویم که تراکنش نقطه تعامل بین بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک است.
طبیعتا نقطه تعامل وجود دارد. یعنی اگر تجارت الکترونیک باید انجام شود، قرار است در کدام بستر انجام شود. تجارت الکترونیک را (بیزینسمن) انجام میدهد.
بله، از حیث ثمره نقطه تعامل است. اما از حیث زیرساختار، مشتری کاری ندارد. معماری بانکداری متمرکز چگونه چیده میشود یا راههای حفظ امنیت تعاملات جهانی ما چیست. بهنظر من تعاملی که در این رویداد رخ میدهد، بین دو بخش است. تعامل صاحبان صنعت با صاحبان کسب وکار؛ یعنی صاحب صنعت میگوید من این دغدغه و نیازها را دارم و صاحبان کسبوکار میگویند این راهکارها را داریم. ولی قطعا ثمره آن برای همه ما خواهد بود.