پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 177052 تاریخ : 1394/10/26-05:32:46
,15,17,
نقش موثر اپراتورها در توسعه کیف پول الکترونیک انکار ناپذیر است

معاون بازاریابی همراه اول:

نقش موثر اپراتورها در توسعه کیف پول الکترونیک انکار ناپذیر است

نشست تخصصی«کیف پول الکترونیک» نیز درروز دوم همایش با حضورمحمدمهدی عطوفی(معاون بازاریابی و امور مشتریان همراه اول)،علیرضا سانیانی(معاون پرداخت‌های نوین سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران)، محمدجواد صمدی(معاون فنی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر)، محمد سیفی(مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک) و وحید صیامی (عضو هیئت مدیره شرکت نویان) درعصر روزدوم همایش برگزار شد.

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,در آغاز این نشست عطوفی در ارایه یک تعریف اجمالی از کیف پول الکترونیک اظهار داشت:«در فضای کیف پول الکترونیک، تعریفی که به لحاظ عملیاتی ارایه می‌شود هر آن چیزی را در بر دارد که به صورت مجازی با پشتوانه پول فیزیکی در بستر همراه می‌توان جابجا کرد».

او عنوان کرد: «تمام چهار سال گذشته سعی شده است تا زیرساخت‌های مناسبی برای کیف پول الکترونیک ایجاد شود که یک نمونه از این زیرساخت‌ها، جیرینگ بوده است».

در ادامه نشست، صیامی گفت: «طبق تعریف اتحادیه اروپا، کیف پول الکترونیک باید سه ویژگی را تواما داشته باشد: اول، بر روی ابزار الکترونیک ذخیره شده باشد. دوم، توسط هویتی غیر از صادر‌کننده آن پذیرش شده باشد. سوم، مبلغی که بابت شارژ دریافت می‌شود، کوچکتر یا مساوی با مبلغی باشد که کارت هوشمند با آن شارژ می‌شود».

عضو هیات مدیره شرکت نویان افزود:« اولین اقدامات تجدید ساختار کیف پول الکترونیک در حوزه یورو در سال 2009صورت گرفت و مجوزهای مبادلات بانکی به منظور پوشش کیف پول الکترونیک تدوین شدند».

سانیانی در ادامه این نشست گفت:«در تکمیل تعریف کیف پول الکترونیک باید گذر واژه الکترونیکی را نیز در نظر گرفت. همچنین نام‌گذاری کیف پول الکترونیک در بانک، معادل بلیت الکترونیک در شهرداری‌هاست. در ایران حدود ده میلیون کارت اعتباری وجود دارد و روزانه نزدیک به پنج میلیون و هفتصد هزار مبادله بانکی در کشور انجام می‌شود. در طی پنج سال گذشته شهرداری‌ها برای رفع معضل پول خرد به سمت کیف پول الکترونیک گرایش پیدا کرده‌اند».

صیامی بیان داشت:«بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه Start upها در قالب بسته‌های FIN-TECH انجام گرفته است که پیاده‌سازی و به‌کارگیری امکانات آن توسط کیف پول الکترونیک صورت می‌پذیرد».

صمدی با تاکید بر نقش رسانه‌های دیجیتال در حوزه پرداخت خرد، اظهار داشت: «کیف پول الکترونیک باید در حوزه رسانه مورد توجه قرار گیرد و ویژگی‌هایی که برای کیف پول الکترونیک در حوزه رسانه می‌توان برشمرد عبارتند از: وجود معادل ریالی برای نقل و انتقال بانکی توسط کیف پول الکترونیک، ایجاد یک صادر‌کننده مشخص برای ضرب آن و رسانه‌ای که قابلیت پذیرش و تسویه معاملات را برای ذی‌نفعان فراهم نماید».

در ادامه این نشست، سیفی با اشاره به تاریخچه قوانین کارت‌های هوشمند در اواخر دهه 1370در ایران بیان کرد: «این قوانین در ابتدای امر بسیار ساده تدوین شدند به نحوی که با مفقود شدن کارت هوشمند، اعتبار ریالی موجود در آن نیز از بین می‌رفت. در این راستا، ‌در سال 1387، دستورالعمل‌هایی در اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تدوین شد».

سانیانی در رابطه با طراحی مدل کیف پول بر اساس رسوب پول گفت: «در حال حاضر مدل رسوب پول در مورد کیف پول الکترونیک جواب نمی‌دهد و اگر بانک محاسبات خود را بر مبنای رسوب پول قرار دهد، منفعت قابل توجهی نصیبش نمی‌شود».

همچنین صمدی فراهم شدن چارچوب و فضای فناوری مناسب برای فعالیت ذی‌نفعان مختلف را یکی از الزامات توسعه کیف پول الکترونیک برشمرد. همچنین نوآوری در فضای اکوسیستم کیف پول را در این راستا مهم دانست.

در ادامه عطوفی گفت: «هرچند قوانین و مقررات مهم است، ولی در حال حاضر قوانین پرداخت همراه در شبکه بانکی انعطاف لازم برای پاسخگویی را ندارد و بیشتر جنبه بانکی دارد. از این رو باید در راستای تنظیم مقررات مربوط به شبکه پرداخت همراه، حرکت جدی صورت گیرد و به‌ویژه برای پول خرد ضوابط خاصی تدوین شود».

معاون بازاریابی و امور مشتریان همراه اول همچنین بر این نکته تاکید کرد که پول خرد تکمیل‌کننده کارت است و هیچ‌کدام جای دیگری را نمی‌گیرد. او افزود: «یکی از مباحث نوآوری این است که باید اکوسیستم نوآوری در حوزه پرداخت خرد و نقش بازیگران مختلف در آن مد نظر قرار گیرد. یکی از این بازیگران اپراتورها هستند که باید نقش خاصی برای آنها در حوزه کیف پول الکترونیک در نظر گرفت».

عطوفی عواملی همچون ایجاد بازار و برطرف کردن موانع رشد، امکان ورود و خروج نقدینگی در کیف پول، شفاف بودن استراتژی دستگاه‌های سیاست‌گذار و طراحی ابزارهای ویژه پذیرنده خرد برای کسب‌وکارهای مختلف را در توسعه کیف پول الکترونیک مهم دانست.

مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه اظهار داشت: «در حال حاضر کیف پول‌هایی که بر اساس خواب پول باشد، در بانک مرکزی مد نظر نیست و کیف پول باید بر اساس تراکنش طراحی شود».

او همچنین ایجاد روش تسویه مالی واحد برای ابزارهای مختلف را مهم دانست و بر لزوم فراهم شدن بستر فرهنگی اجتماعی برای اصلاح نظام کارمزدی در حوزه برون‌خط (آفلاین) تاکید کرد.

سانیانی در مورد راهکارهای توسعه کیف پول الکترونیک پیشنهاد داد از محل کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری پول به شرکت‌هایی که در حوزه پرداخت سرمایه‌گذاری می‌کنند، یارانه پرداخت شود.

همچنین معاون فنی هلدینگ فناوری اطلاعات شهر حوزه پرداخت خرد را فضایی برای نقطه اصلاح کسب‌وکار پرداخت‌های الکترونیکی قلمداد کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران