همکاری وزارت راه و شهرسازی برای ورود دانش بنیان ها به ساخت وساز مسکن
در ابتدای این جلسه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، مدیران و نمایندگان شرکت های دانش بنیان به بیان دغدغه ها و مسائل خود پرداختند و راهکارها، ایده ها و طرح های خود را برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن پرداختند.
سید جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل حوزه وزارتی در این نشست اظهار کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در وزارت راه و شهرسازی با این نگاه تشکیل شده است که برای ورود این شرکت ها به بازارهای شکل گرفته در حوزه مسکن کمک کند.
وی افزود: مقرر شد تعدادی از شرکت های دانش بنیان نیز برای حضور در نمایشگاه هایی که در کمیسیون های مشترک خارجی برگزار می شود، اعزام کنیم تا بتوانند پاویون اختصاصی داشته باشند.
سادات موضوع مالیات شرکت های فعال در حوزه صنعت ساختمان را از دیگر مسائل در دست پیگیری دانست و با اشاره به افزایش تسهیلات صنعتی سازی گفت: فراخوانی هم از سوی بانک مسکن برای صنعتی سازی منتشر شده است.
مدیرکل حوزه وزارتی تأکید کرد: باید به صنعتی سازان کمک کنیم که با سرعت بیشتری حرکت کنند و این مساله با مشارکت و حضور شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه تاکنون 3 کنسرسیوم در این خصوص شکل گرفته افزود: در کنار پروژه های نهضت ملی مسکن پروژه های مشارکتی هم وجود دارد که در این پروژه ها هم می توان از ظرفیت و توانمندی های دانش بنیان ها و صنعتی سازها استفاده کرد.
برنامه ریزی و اجرای طرح جامع و برنامه از پیش طراحی شده صنعتی سازی
خسرو دانشجو معاون شهرسازی و معماری نیز در ادامه این جلسه کیفیت، سرعت و هزینه پایین را 3 موضوع اساسی برای ساخت مسکن دانست و گفت: اجرای صنعتی سازی در حوزه مسکن یک جبر است و حجم ساخت و ساز مورد نیاز کشور به اندازه ای است که دیگر نمی توان با همان شیوه های قدیمی ساخت و ساز مسکن را انجام داد.
وی تأکید کرد: باید ساخت مسکن را با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر و در مدت کوتاه تری محقق کنیم تا بتوانیم به اهداف در نظر گرفته شده برسیم.
دانشجو پیشنهاد داد در قالب یک طرح جامع و برنامه از پیش طراحی شده صنعتی سازی را اجرا کنیم.
وی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در این جلسه توسط شرکت های دانش بنیان و انبوه سازان مسکن اظهار کرد: باید شاخص های مربوط به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه صنعت ساختمان را بازنگری کنیم و با ایجاد تغییراتی در معیارهای سنجش های این شرکت های یک مدل جدید اقتصادی برای آن ها طراحی کنیم.
معاون شهرسازی و معماری اظهار کرد: باید با لحاظ قوانین بالادستی میان برهایی را طراحی کنیم که ضمن رعایت آن قوانین بالادستی جذابیت جدید برای این حوزه ایجاد شود.
تأکید بر ذائقه سنجی در ساخت مسکن
روح الله اکبری دستیار ویژه و مشاور وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر ضرورت حمایت از نخبگان و ارائه راهکارها از سوی آن ها در حوزه مسکن گفت: باید با استفاده از دانش و فناوری نوین بتوانیم اهدافی مثل کاهش زمان و هزینه ساخت و ساز و افزایش کیفیت را تحقق بخشیم.
وی ادامه داد: مساله شناسی و محیط شناسی در این طرح بسیار مهم است و از آنجایی که جامعه هدف ساخت مسکن دهکی است که قدرت خرید مسکن را ندارد، هدف اصلی، بهینه کردن قیمت تمام شده با تمام ابزارها و روش های ممکن از جمله صنعتی سازی است.
اکبری اظهار کرد: در حال حاضر رویکرد مردم در خصوص نوع و محل سکونتگاه ها تغییر یافته و مردم به دنبال جایی با آسایش شهری و آرامش روستایی هستند، بنابراین یکی از نیازهای ما ذائقه سنجی در این حوزه است.
وی افزود: از آنجا که مسکن یک کالای مصرفی و مرتبط با سبک زندگی فرد است، باید دید چگونه می توان با هوشمندسازی تجهیزات و سازه، طراحی، تعمیرات و نگهداری مسکن را بررسی کرد که نیاز امروز ما است که البته اولویت در مسکن حمایتی، کاهش قیمت تمام شده برای مردم و افزایش دسترسی پذیری برای آن هاست.
زمان و مقیاس دو فاکتور اساسی در صنعتی سازی است
هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با بیان اینکه سنتی سازی در مقابل صنعتی سازی قرار ندارد و می توان از روش نیمه صنعتی هم استفاده کرد، افزود: زمان و مقیاس دو فاکتور اساسی در صنعتی سازی است و اگر به مقیاس بزرگ در زمان کوتاه برسیم هزینه تمام شده هم کاهش می یابد.
عباسی با اشاره به مسئله اقتصاد زمین و سیاست گذاری زمین گفت: تورم زمین بیش از تورم ساختمان است و همین مسئله باعث شده بسیاری از سازندگان به دنبال افزایش سرعت ساخت و ساز نباشند چرا که گذر زمان برای مالکان زمین سود بیشتری دارد.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن این مسئله را با جداسازی ساختمان و اعیان از عرصه حل کرده است و در این طرح سازنده مالک زمین نیست.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مشکل بعدی را آورده اولیه در نهضت ملی مسکن دانست و گفت: نیاز است علاوه بر تسهیلات موجود، وام های قرض الحسنه بیشتری برای ساخت مسکن در نظر شود.
عباسی با اشاره به پیگیری جدی وزارت راه وشهرسازی برای کاهش سود تسهیلات از سوی بانک مرکزی و همچنین تنظیم اقساط این تسهیلات گفت: یکی از راهکارهای رفع این پیچیدگی ها این است که در ساخت و سازها طرح هایی با مشاعات کم را اجرا کنیم.
وی بیان کرد: باید مسکن تدریجی را در صنعتی سازی تقویت کنیم، مثلاً 70 متر به صورت صنعتی سازی در مرحله اول احداث شود و در طول زمان و مراحل بعدی این واحدها به صورت غیر صنعتی سازی توسعه یابد، به عبارت دیگر حالت انعطاف پذیری در طراحی و اجرا داشته باشیم .
عباسی گفت: باید در فرایند صنعتی سازی از حالت پیمان خارج شویم و به سمت خرید برویم.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث انرژی اشاره کرد و گفت: باید نظام قمیت گذاری انرژی در کشور اصلاح شود و به گونه ای پلکانی شود که بر قشر ضعیف هم فشار وارد نشود.
کمبودی در حوزه صنعتی سازی و تکنولوژی بخش مسکن نداریم
محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه صنعتی سازی از طراحی تا اجرا در بر می گیرد، اظهار کرد: صنعتی سازی در قالب انبوه سازی و غیر انبوه سازی هم می تواند اجرا شود.
وی ادامه داد: در حوزه صنعتی سازی و تکنولوژی کمبودی وجود ندارد و بیشتر باید بخش مدیریت ساخت و پروژه تقویت شود.
حیدری در ادامه به ساختارشکنی در پروژه ها اشاره کرد و گفت: صنعتی سازان با 25 درصد آورده اولیه نمی توانند کار خود را آغاز کنند.
وی ادامه داد: مشکل بعدی مدل مالی آورده مردم است و مردم نمی توانند به سرعت و در مدت کوتاه آورده اولیه را تأمین کنند. صنعتی سازی هم با پیش پرداخت 25 درصدی نمی تواند شکل بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص شرکت های دانش بنیان حوزه ساختمان توضیح داد: شاخص های مورد نیاز در کارگروه های ویژه احصا شده و از این پس بر اساس این شاخص ها شرکت ها ارزیابی خواهند شد.
وی ادامه داد: باید نرم افزاری طراحی و تولید شود تا بدانیم چه تعداد پروژه در قالب انبوه سازی ساخته شده یا در حال ساخت است.
حیدری در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص برخی سخت گیری ها گفت: مرکز تحقیقات آخرین سنگر در حوزه فناوری است و پس از آن، طرح ها وارد مرحله اجرا می شوند، دغدغه ما هم ایمنی مردم است و هرگونه سخت گیری ما به این دلیل است.
وی یادآور شد: صنعتی سازی و تکنولوژی به اندازه کافی به صورت پیش ساخته و انبوه وجود دارد اما باید مشکلات ساختاری برطرف شود.