به گزارش بانک و صنعت، بحران کووید 19 هند، تقاضا برای سوخت های حمل و نقل در این کشور را به کمترین میزان در چند ماه گذشته رسانده است، ماجرایی که ریسک مصرف انرژی در میان بهبود نابرابر جهانی از پاندمی را برجسته می کند. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.
فروش آوریل بنزین - مورد استفاده در اتومبیل ها و موتورسیکلت ها - به 2.14 میلیون تن کاهش یافت که کمترین میزان از ماه اوت تاکنون بوده است. فروش دیزل، پیشرویی برای فعالیت های اقتصاد هم خیلی ناچیز از ماه فوریه بیشتر بوده است؛ بنابراین فروش ماهانه پرمصرف ترین سوخت هند در ماه گذشته، کمترین میزان از ماه اکتبر تا به الان بوده است.
تولیدکنندگان پیشرو نفت از جمله اعضای کارتل اوپک پلاس و همچنین بازرگانان در حال پیگیری ویرانی ها در سراسر هند هستند که توسط موج جدید کرونا، رکوردی تازه ثبت کرده است. تعطیلی ها و محدودیت های رفت وآمد در این کشور و شهرها از جمله دهلی نو و بمبئی، تحرک را محدود کرده و گمان برده می شود که پالایشگاه های هند خرید نفت خام خود را کاهش دهند.
علی رغم بحران در هند، نفت برنت در ماه آوریل با رشد قیمت مواجه شد، چرا که سرمایه گذاران به دنبال بازیابی فعالیت های خود در دیگر نقاط هستند. ایالات متحده، چین و اروپا تقاضای کلی خود را بالا برده اند.
در برابر این وضعیت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها توافق کرده اند که محدودیت های عرضه نفت را در این ماه کاهش دهند. در حالی که هشدار موج جدید کرونا در هند و سایر کشورها ممکن است چشم انداز بهبود تقاضا را از بین ببرد.
فروش سوخت در هند ممکن است در ماه آوریل بدتر باشد، اما از آنجایی که در برخی ایالات انتخابات برپا بود و هزاران نفر در تجمعات شرکت کردند و کارکنان احزاب سیاسی از وسایل نقلیه برای تبلیغات استفاده کردند، ممکن است تقاضا در این ماه با تغییراتی همراه باشد. اما با پایان انتخابات و گسترش ویروس، می تواند تاثیر عمیق تری در میزان مصرف ماه می داشته باشد.
هند بازاری حیاتی برای انرژی است. این کشور سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و در سال 2019- آخرین سال کامل قبل از شیوع پاندمی - تقاضای روزانه اش به طور متوسط 5.3 میلیون بشکه بود. پالایشگاه های مهم و بزرگ هند معمولا بیشتر محموله های خود را از خاورمیانه و نیجریه تامین می کنند.