پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492662 تاریخ : 1398/08/04-16:46:47
,1,
موج بانکداری مجازی در جهان

موج بانکداری مجازی در جهان

بانکداری مجازی طبق تعریف نوعی از بانکداری است که در آن خدمات بانکی خرده فروشی را از طریق کانال های الکترونیکی و اینترنت به جای شعب فیزیکی بانک ارایه می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، بدون شک بانکداری مجازی آینده نظام بانکی دنیا را متحول می کند و دیرنیست زمانی که تنها با یک تلفن همراه یا یک کامپیوتر شخصی بتوان در 24 ساعت شبانه روز با کمترین هزینه همه امور بانکی را انجام داد. البته کشور ما در این مسیر هنوز در آغاز راه است و مشخصا شعب فیزیکی بانکی تقریبا اگر نگوییم همه، اما نزدیک به 95 درصد فعالیت های بانکی را برای مشتریان انجام می دهند اما بررسی ها نشان می دهند در دنیا از مدت ها قبل بانک هایی بودند که فعالیت های آنلاین را بدون داشتن شعبه فیزیکی انجام می دادند.

در دهه 1990، ژاپن یک بانک آنلاین را به نام «ژاپن نت بانک» ایجاد کرد. این بانک آنلاین ، مشتریانی را که به دنبال راه حل های آسان بانکی برای خرید آنلاین خود بودند، هدف قرار داد. اکنون، اکثریت سهام ژاپن نت بانک متعلق به یاهو است و هنوز در حال فعالیت است. در سمت دیگر جهان کانادا، Manulife Bank را در دهه 1990 و پس از کاهش دادن شعبه های فیزیکی خود ایجاد کرد که خدمات بانکی را از طریق مشاوران بانکی، پرسنل مرکز تماس، پاسخ صوتی تعاملی و بانکداری وب ارائه می داد و هیچ شاخه فیزیکی هم نداشت و هنوز هم فعالیت می کند و توسط آژانس های بزرگ اعتباری جزو بهترین رده بندی های جهانی قرار دارد. این در شرایطی است که در آن سال ها بانکداری ایران هنوز به صورت دستی بود و حتی کامپیوتر در ادارات دولتی وجود نداشت و بایگانی مستندات و مدارک همگی به صورت دستی صورت می گرفت.

شکی نیست که تحولات اخیر در فناوری اینترنت، تلفن های هوشمند و تغییر رفتار مصرف کننده باعث شده است موج ایجاد بانک های مجازی در جهان آغاز شود و مورد استقبال مردم نیز واقع شود. کارشناسان معتقدند نباید بانکداری مجازی را صرفا با بانکداری اینترنتی اشتباه گرفت. بانکداری اینترنتی به ارایه خدمات و محصولات بانکی از طریق اینترنت اشاره دارد اما این بانک همچنان خدمات خود را از طریق شعب فیزیکی ارایه می کند. تمایز اصلی این است که یک بانک مجازی هیچ شعبه فیزیکی ندارد و محصولات و خدمات آن همه از طریق اینترنت، تلفن یا هر رسانه دیگری به غیر از شعب فیزیکی ارائه می شود. دولت چین در سال های اخیر تلاش مضاعفی برای ایجاد این نوع از بانکداری به کار گرفته و کمیسیون تنظیم مقررات چین اکنون حامی فعال بانکداری مجازی در این سرزمین است.

در سال 2015، «وی بانک» که توسط هلدینگ های MyBank و Tencent ، پشتیبانی می شود در سرزمین اصلی چین آغاز به کار کرد. کمیسیون خدمات مالی کره نیز در سال 2016 از این پروژه پیروی کرده و مجوزهایی را به «کاکائو بانک» اعطا کرد که توسط شرکت سرمایه گذاری کره و K Bank پشتیبانی می شود و توسط یک کنسرسیوم از جمله گروه علی بابا حمایت می شود. در ماه مه سال 2019، WeLab، Ping AnConnect،Ant SME Services ، Infinium ، Insight Fintech HK جدیدترین بازیکنانی بودند که مجوز بانکداری مجازی را دریافت کردند.

Wechat وAlipay نمونه های بسیار موفقی از بازیکنان بانکداری مجازی هستند که البته چالش ها و تهدیداتی را برای بازیکنان بانکداری سنتی ایجاد کرده اند. به طور خلاصه، عصر جدید بانکداری به دنبال ماندگاری و مدل های تجاری اثبات شده مانند Manulife Bank و «ژاپن نت بانک» است و در این مسیر بانک های مجازی جدید در چین و هنگ کنگ این پتانسیل را دارند که بسیار موفق باشند و در نهایت تبدیل به بازیکنان اصلی در بانکداری جدید و حوزه مالی شوند. اما این نوع از بانکداری با چالش هایی نیز روبرو است. به نظر می رسد که برای موفقیت در بانک های مجازی، خدمات آنها باید مقرون به صرفه باشند و منافع ناشی از عدم وجود شعب فیزیکی باید به راندمان عملیاتی تبدیل شود. در حال حاضر k bank و «کاکائو بانک» زیان هایی را گزارش کرده اند که ممکن است باعث جلوگیری از توسعه و حتی راه اندازی بانک های جدید مجازی شوند. دلیل این امر رقابت برای کاهش هزینه های بانکداری مجازی است که ورود بانک های جدید را به این دایره سخت می کند. شاید این یک فرایند متعادل کننده برای بانک های مجازی باشد تا هزینه های خود را در سطحی معین برای آینده تثبیت کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران