به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت : مهران اعتمادی با اشاره به اینکه منطقه 4 آزادراه حدود 20 کیلومتر طول دارد که 5 تونل در آن ساخته شده است، افزود: 400 هزار تن حجم بتنریزی این قطعه و حدود 10میلیون مترمکعب خاکبرداری آن بوده است.
وی با یادآوری اینکه حدود دو سال و نیم گذشته این قطعه بهصورت تکمیل نشده بنا به تشخیص مسئولان وقت به بهرهبرداری رسید، گفت: این قطعه بدون اینکه لایه آسفالت توپکا بهعنوان لایه اصلی آسفالت در آن انجام شود افتتاح شد که پس از مدتی بهدلیل بارندگی و گذر زمان بخشی از آزادراه دچار آسیب شد و برخی از ترانشه ریزش کرد که البته قابل پیش بینی نبوده است.
اعتمادی با اشاره به اینکه این قطعه اوایل اسفند سال گذشته برای اجرای کارهای بازسازی مسدود شده بود، گفت: در 79 مورد در نقاط گوناگون سه پیمانکار اصلی و سه پیمانکار فرعی اقدام به رفع نواقص کردند که حدود 40 میلیارد تومان برای رفع نواقص این قطعه برآورد شده بود که در نهایت 50میلیارد تومان در این منطقه هزینه شد و روزانه هزار تن آسفالت و در مجموعه 60هزار تن آسفالت و خاکریزی در این قطعه صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ــ شمال با اظهار اینکه عمده کارهای قطعه 4 آزادراه تهران ــ شمال در زمستان و لایه آسفالت توپکا از بهار امسال انجام شد، گفت: دو سیل امسال هیچ خسارتی به آزادراه وارد نکرد و عملیات بازسازی، بتنریزی، ترانشه گذاری، تکمیل عملیات جداول، ساخت راههای روستایی و ... به انجام رسید تا سرانجام قطعه 4 آماده بهره برداری کامل قرار گرفت.
فراخوان برای ساخت قطعه 3
اعتمادی در ادامه با بیان اینکه مطالعات قطعه سه آزادراه تهران ــ شمال در چند مرحله توسط شرکتهای مختلف انجام شده بود، گفت: با توجه به پیچیدگیهای فنی و اجرایی این قطعه طی 4 تا 6 ماه آینده فراخوان بینالمللی انجام میشود تا این قطعه نیز مانند تونل البرز یا بهصورت EPCS (طرح، اجرا و سرمایه گذاری) یا صرفاً بهصورت اجرا و سرمایهگذاری ساخته شود.
وی برآورد هزینه برای ساخت قطعه 3 را با توجه به مطالعات قبلی 1200 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار کرد: البته در حال حاضر قابل استناد نیست و باید صبر کنیم تا مطالعات مربوطه انجام و رقم قطعی اعلام شود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ــ شمال با اشاره به امضای قرارداد با یک شرکت ایتالیایی برای اجرای تونل البرز، یادآور شد: یک هفته پس از امضای قرارداد مطالعات این تونل آغاز شد و هم اکنون حدود 75 درصد مطالعات به اتمام رسیده و شرکت ایتالیایی قسمت به قسمت نیازهای مربوطه را مشخص میکند.
اعتمادی با اعلام اینکه شرکت ایتالیایی هماکنون در مرحله مطالعه یکسوم انتهایی تونل البرز است، گفت: در بحث نظارت عالی بر اجرای این شرکت با یک شرکت معتبر ایرانی جویند میشود تا به این ترتیب فناوری شرکت ایتالیایی به ایران منتقل شود.
وی با بیان اینکه در منطقه یک در نظر داریم گشادی 32 کیلومتر قطعه به پایان برسد و این نوسازی به صورت بتنی آسفالتی انجام پذیرد، گفت: نمونه آن را قبلاً در کشور نداشتهایم که خوشبختانه وزارت راه و بنیاد مستضعفان روی این مسئله اتفاق نظر دارند اما هنوز بحثهای آن نهایی نشده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ــ شمال در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه تأمین منابع مالی آزادراه تهران ــ شمال، تصریح کرد: پیشنهادی در این زمینه مطرح شده تا دیون احتمالی بنیاد به دولت با طلبهای بنیاد مستضعفان توافق شود. به این ترتیب بنیاد مستضعفان بهعنوان آورده به شرکت میدهد.
اعتمادی همچنین از بحث فاینانس با توجه به رفع تحریمها برای آزادراه خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکراتی برای تحویل فاینانس جهت ساخت تونل غربی البرز در حال انجام است و با شرکتهایی از روسیه، چین و فرانسه در این زمینه درحال مذاکره هستیم.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال با اعلام اینکه رای قطعه دو نیازمند 450 میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: برای اجرای این قطعه جاده موجود تعریض و به تونل البرز منتهی خواهد شد. ساخت این قطعه بار سنگینی نیست و مطالعات آن تا اواخر نیمه آبان به اتمام رسیده و در آذرماه مناقصه آن انجام خواهد شد.