رونمایی از مرکز نوآوری پست در پارک فاوا
یکی از مهم ترین خدماتی که برای ایجاد تحول دیجیتال در شرکت ملی پست انجام شده، راه اندازی مرکز نوآوری در پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (فاوا) است. محمدرضا قادری در این خصوص گفت: «سیاست اصلی شرکت ملی پست این است که تمرکز خود را بر انجام کارآمد و بهینه عملیات اصلی لجستیکی بگذارد و توسعه خدمات خود خصوصاً خدمات سکوی تجارت الکترونیک را از طریق بخش خصوصی و استارتاپ ها انجام دهد.»
وی تأکید کرد: «بر همین اساس طرحی تحت عنوان طرح شتاب دهی شرکت ملی پست تعریف شد که در این طرح با بیش از 70 مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار کنند.»
قادری افزود: «برای این که استارتاپ ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند از ابتدای امسال، تأسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار دادیم که قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: «در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه اندازی و این به تمام کشور تسری پیدا می کند.»
راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست تأکید کرد: «افراد و تیم هایی که دارای ایده هستند و استارتاپ هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم های پردازش و هوش مصنوعی دارند می توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند. پارک های فاوا از آن ها حمایت می کنند و شرکت ملی پست نیز متعهد می شود که وقتی محصول مورد نظر پیاده سازی شد خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند.»
وی افزود: «مجوزهای این مرکز صادر شده اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت جدید است. ما در حال انتخاب شتاب دهنده برای مرکز نوآوری هستیم. در طرح شتاب دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب شده اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند. »
قادری ادامه داد:«در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه های نوآورانه ارائه می کنند مورد حمایت قرار گیرند.»
افزایش حجم عملیاتی شرکت ملی پست
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با تأکید بر این که با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت ملی پست، توانسته ایم در تمام زمینه ها نوآوری داشته باشیم و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهیم گفت: «با اقدامات صورت گرفته، سطح درآمد شرکت را بدون افزایش تعرفه ها بالا بردیم. ضمن این که از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم رساندن بسته به دست مشترکان نیز موفق بودیم.»
عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی تأکید کرد:« یکسان سازی قیمت ها، برنامه فروش به صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع آوری مرسولات و در برخی از قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار داده ایم.»
وی همچنین به مواردی چون نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه رسان ها بر اساس تعداد بسته ای که توزیع می کنند و برای باجه ها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی شان نیز اشاره کرد.
راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست نوآوری در فرآیندهای پستی را از دیگر گام هایی برشمردکه در طرح تحول پست برداشته شده است.
قادری دراین باره افزود: «برای این که بتوانیم مرسولات را با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه جا کنیم، پنج قطب پستی استانی ایجاد کردیم. این مناطق محل جمع آوری مرسولات هستند تا دیگر نیاز نباشد تمام مرسولات به هاب (قطب-منطقه) پستی تهران ارسال و از آن جا توزیع شود.»
راه اندازی سیستم سورتینگ مکانیزه در مراکز تجزیه و مبادلات
راه اندازی خطوط مستقیم بین استان های هم جوار جهت کاهش سرعت سیر مرسولات، استفاده از ترولی های چرخ دار برای حمل و جابه جایی مرسولات در مراکز مبادله و تسهیل بارگیری، تخلیه و افزایش سرعت عملیات و کیفیت حمل در استان های بزرگ، استفاده از دستگاه های سورتینگ مکانیزه (درجه بندی و دسته بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: «به این واسطه ظرفیت خدمت رسانی تا 4برابر افزایش داده شده است.»
احراز هویت مکانی بر پایه پروژه ملی GNAF
قادری با تأکید بر این که برای ایجاد تحول در محصولات نیز گام هایی برداشته شده است، افزود: «پروژه ملی GNAF در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک تعریف شده است. ما این پروژه را در این مدت تجاری سازی کردیم و اکنون آماده ارائه خدمت به بخش خصوصی و دولتی شده است.»
وی تصریح کرد: «اکنون انواع و اقسام روش های تبدیل آدرس و کدپستی به موقعیت مکانی و آدرس های توصیفی در این طرح پیاده سازی شده که درآمد خوبی برای شبکه پستی کشور ایجاد کرده است.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست پیاده سازی سرویس توزیع در دفاتر، بازسازی سیستم صندوق پست الکترونیکی (صاپست)، پیاده سازی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF، اجرای عملیاتی سرویس رهگیری و رصد کالاهای استراتژیک کشور مانند مرغ و محصولات پتروشیمی بر پایه سامانه های الکترونیکی کشور، بازسازی 52 سرویس از سرویس های موجود شرکت پست روی سکوی تجارت الکترونیک پست و استانداردسازی سرویس های اصلی و پایه پستی را نیز در زمره دیگر اقداماتی برشمرد که در این حوزه انجام شده است.