وی در ادامه گفت: اگر چه تجربه طولانی در این خصوص وجود دارد لکن شیوه نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانکها عمدتاً قاعده محور یا تطبیق محور است بدان معنا که ابتدا قواعد تنظیم گری خود را در قالب بخشنامه های لازم الرعایه به بانک ابلاغ می نماید و پس از آن بر اجرا یا عدم اجرای آنها نظارت می کند. در واقع بانک مرکزی عمدتاً به صورت منفعلانه و پسینی بر بانک ها نظارت می کند در حالی که امروزه شیوه های نظارت هوشمندانه، پیشینی و ریسک محور است.
دکتر قاسمی جنبه دیگر نظارت که کمتر مورد توجه بانک مرکزی بوده است، را نظارت بر شیوه حکمرانی بانکها توسط سهامداران عمده و صاحبان بانک ها یا همان حکمرانی شرکتی دانست، بدین معنی که از رویه ای برای برقرای تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی یک بانک از جنبههایی نظیر استفاده درست از منابع، پاسخگویی در استفاده از قدرت خلق پول و رفتار بانک در محیط اجتماعی و تسهیل عملکرد پایدار بانک در دراز مدت استفاده شود. ایشان اذعان داشتند یکی از مهمترین نقاط ضعف نظارت موثر بر بانکها و مؤسسات اعتباری در ایران کم توجهی به نظام حکمرانی حاکم بر بانکهای کشور بوده است که لازم است این جنبه از نظارت مورد توجه بیشتر قرار گیرد. نظام حکمرانی مطلوب مبتنی بر اصول بسیار بالای مسئولیت پذیری، پاسخگویی، شفافیت و انصاف است که رعایت آنها متضمن برخورداری از یک نظام بانکی سالم با کارکرد درست در مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود.
گفتنی است این نشست با حضور چهره های مهمی ازجمله ؛ دکتر کورش پرویزیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، حسن معتمدی؛ رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت سپرده ، مهدی عطوان؛ صاحب نظر در حوزه نظارت بانکی، دکتر عبد المهدی ارجمند نژاد؛ مدیرکل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی و دکتر علی ارشدی برگزار شد و بحث ها و تبادل نظرهایی درباره چالش ها و راهکارهای نظارت بانکی انجام گرفت.