به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، محمدحسین مهرانی عصر امروز در میزگرد درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک اظهار داشت: برای رسیدن به یک برنامه ریزی جدید در این حوزه بحث کارمزد را باید در سالهای 84 تا 86 بررسی کنیم. در آن دوره ساختار اصلی سوییچها هنوز در اختیار بانکها بود و بار اصلی را آنها به دوش میکشیدند اما در آن زمان بحث مهم این بود که باید فرهنگ سازی میشد تا مردم بیشتر از بانک داری الکترونیکی استفاده کنند که تجربه موفقی بود.
وی با بیان اینکه در آن زمان یک نظام کارمزدی شکل گرفت که بار آن روی دوش بانکها افتاد، توضیح داد: بانک مرکزی در آن زمان یک کار موفق انجام داد و به اهداف مدنظر خود رسید، اما امروز و پس از عبور از آن سالها، نظام کارمزدی باید از حالت سنتی خود خارج شود. بحث این است که این اتفاق باید با چه راهبردی انجام شود.
این صاحب نظر نظام بانکی با اشاره به برنامهریزیهایی که در گذشته برای بهبود نظام کارمزد انجام شد، بیان داشت: چند سال قبل مطرح شد که موفق نبود اما امروز باید با یک رویکرد جدیدی ورود کنیم که البته کار سختی خواهد بود. یک مولفه مهمی که وجود دارد لزوم هدایت فین تکها هستند که باید نقش جدیتری در این حوزه بازی کنند.
مهرانی افزود: خلاقیتی باید ایجاد شود تا مدلهای نظام پرداخت و نظم نوین در حوزه کارمزدها شکل بگیرد. بانک مرکزی باید برای اجرای این راهبرد یک روند و هارمونی جدید به وجود بیاورد. حرکتی در رابطه با فین تکها شروع شد و انگیزههای زیادی هم در این زمینه وجود داشت ولی به نظر میرسد که فین تکیها به مسیر درستی هدایت نشدند و به حوزههایی ورود کردند که امروز در نحوه تعامل آنها با نظام پولی و بانکی خلاهایی وجود دارد.
عضو هیات مدیره پست بانک با تاکید بر اینکه تغییر یکباره در نظام کارمزدی نتیجه بخش نخواهد بود، اظهار داشت: همانطور که تجربه سالهای قبل نشان میدهد نمیتوان انتظار داشت که تغیرات ناگهانی و نتیجه بخش باشند اما در این رابطه میتوان کمک گرفت و نقش فین تکها در این زمینه در این راستا که بتوانند مقدمات تغییرات را فراهم کنند، مهم است و با حضور آنها نتیجه نهایی موفقتر و سریعتر به دست خواهد آمد.
همچنین صادق فرامرزی؛ مدیرعامل شرکت ایران کیش نیز در ادامه این میزگرد با بیان اینکه همه ما سالهاست از این که موضوع محاسبه نظام کارمزد باید تغییر کند صحبت میکنیم، اظهار داشت: برداشت من است که دیوار کج بالا رفته و از این رو به راحتی نمیتوان آن را اصلاح کرد. روشی که مدنظر من است در جهان سابقه نداشته اما آنچه در ایران اتفاق افتاده نیز خاص است. مدل ما با همه دنیا متفاوت است پس روش هم میتواند متفاوت باشد.
وی درباره جزییات این طرح پیشنهادی توضیح داد: محاسبهای که ما پیش از این داشتیم و امروز هم معتقدیم میتوان بر اساس آن عمل کرد این است که کارمزد تراکنشهای زیر 50 هزار تومان را باید دارندگان کارت بدهند و بالای این عدد را پذیرنده پرداخت کند. البته عدد میتواند متفاوت باشد.
فرامرزی ادامه داد: در آن زمان اصناف اعتراض کردند که راه ما بسته میشود و الان نیز صاحب کارت میتواند اعتراض کند. در صورت این اعتراض میتوان به گزینه پول نقد اشاره کرد. در اینصورت احتمال حمله و هجوم به خودپردازها و افزایش تقاضا برای پول نقد وجود خواهد داشت. برای این موضوع نیز میتوان برای خودپرداز کارمزد در نظر گرفت و راه حل عبور از اعتراض به این مسئله نیز طراحی و استفاده از کیف پول است. بانک مرکزی و مردم باید فشار بیاورند و بانکها نیز استقبال میکنند که در رابطه با کارمزد کیف پول به جمع بندی جدید برسیم.