به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در ماههای اخیر به دلایل مختلف همچون افزایش قیمت نهادههای دامی که منجر به کاهش جوجهریزی و عرضه مرغ گوشتی در بازار شد، قیمت این ماده پروتئینی سبد خانوار به شدت افزایش یافت. ستاد تنظیم بازار در راستای کنترل بازار و قیمتگذاری دستوری، عرضه مرغ یخزده و مرغ تنظیم بازاری را آغاز کرد.
در این مدت بارها قیمت دستوری ستاد تنظیم بازار تغییر کرد و در حال حاضر این قیمت از کیلویی 8,500 تومان به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافته است و این در حالی است که قیمت مرغ تازه در سطح بازار از سوی عرضهکنندگان واحدهای صنفی کیلویی 15 هزار تومان تعیین شده است.
این قیمتها در حالی رخ داده که ستاد تنظیم بازار قیمت قانونی هر کیلو مرغ را 11 هزار و 500 تومان میداند و از سویی دیگر رئیس اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنفی مرتبط معتقدند قیمت 11 هزار و 500 تومان اعلامی برای محصولاتی است که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در بازار عرضه میشود.
این تفاوت گفتار از سوی ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف ایران در حالی رخ داده که رئیس اتاق اصناف ایران در نشستهای ستاد تنظیم بازار حضور دارد و میتواند نظرات خود را به این ستاد ارائه و نظرات ستاد را دریافت کند. حال جای این سوال وجود دارد که با این وجود چرا این ناهماهنگی در رابطه با بازار مرغ رخ داده است؟
بررسیهای میدانی نشان از این دارد هر کیلو مرغ تازه در بازار 15 هزار تومان عرضه میشود و این در حالی است که قیمت هر کیلو سینه مرغ 29 هزار و 500 تومان، سینه بدون استخوان با کتف 25 هزار تومان، ساق مرغ 26 هزار تومان، بال مرغ 16 هزار و 500 تومان، کتف مرغ 16 هزار و 500 تومان، مرغ بستهبندی 18 هزار و 800 تومان، جگر مرغ 4000 تومان، دل مرغ 8000 تومان، پای مرغ 5000 تومان، سنگدان 8000 تومان، سینه زعفرانی 33 هزار تومان، ران زعفرانی 33 هزار تومان، سبزیجات 33 هزار تومان، شنسل سینه 33 هزار تومان، شنسل ران 35 هزار تومان و شنسل فیله 35 هزار تومان است.
این ناهماهنگیها در سطح بازار مرغ عاملی خواهد شد تا نارضایتی نسبی بین مشتری و فروشنده ایجاد شود زیرا تمام واحدهای صنفی به عرضه مرغ شرکت پشتیبانی امور دام نمیپردازند و از سوی دیگر طبق گفتههای قاسم نودهفراهانی – رئیس اتاق اصناف تهران – فعلاً خبری از عرضه گوشت و مرغ دولتی در نمایشگاههای بهاره نیست و تنها شکر و برنج به صورت دولتی در این نمایشگاهها عرضه میشود.
این در حالی است که عموم مراجعهکنندگان به نمایشگاههای فصلی به ویژه بهاره به دنبال تأمین نیاز شب عید خود همچون خرید گوشت، مرغ، ماهی، آجیل، رب، روغن و غیره هستند.