پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375426 تاریخ : 1397/06/10-10:23:48
,6,
قیمت واقعی پراید 28 میلیون تومان است

قیمت واقعی پراید 28 میلیون تومان است

مدیر عامل اسبق سایپا در خصوص افزایش قیمت افسار گسیخته خودرو اظهار داشت: افزایش قیمتی که شاهد هستیم واقعی نیست و یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت، هجوم نقدینگی به بازار خودرو برای حفظ ارزش نقدینگی است؛ قطعا افزایش قیمت کنونی حباب است و بالاخره شکسته خواهد شد اما به قیمت قبلی نیز نخواهد رسید چرا که قیمت های قبلی نیز واقعی نبود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مدیر عامل اسبق سایپا در خصوص افزایش قیمت افسار گسیخته خودرو اظهار داشت: افزایش قیمتی که شاهد هستیم واقعی نیست و یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت، هجوم نقدینگی به بازار خودرو برای حفظ ارزش نقدینگی است؛ قطعا افزایش قیمت کنونی حباب است و بالاخره شکسته خواهد شد اما به قیمت قبلی نیز نخواهد رسید چرا که قیمت های قبلی نیز واقعی نبود.

سعید مدنی  افزود : تجربه نشان داده است که هر زمان فشار و سرکوب قیمتی وجود داشته، معمولا پس از چند سال قیمت ها به صورت جهشی افزایش یافته است. در حال حاضر نیز با وجود اینکه خرید و فروشی صورت نمی گیرد اما در اوج رکود قیمت ها همچنان در حال افزایش است و این امر نشان می دهد که قیمت ها قیمت واقعی نیست.

این کارشناس صنعت خودروی کشور با بیان اینکه افزایش قیمتی که طی سه سال گذشته انجام گرفته جوابگوی افزایش هزینه های خودروسازان نبوده است گفت : به طور متوسط در سال های گذشته قیمت ها می بایست 10 درصد و در سال جاری نیز حداقل 15 درصد افزایش می یافت تا قیمت پراید به قیمت واقعی خود یعنی 28 میلیون تومان می رسید.

وی معتقد است که مقصر اصلی جهش های قیمتی اخیر فشاری است که شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به خودروسازان وارد می کنند و متاسفانه برخی نهاد های سیاسی نیز از آنها حمایت می کنند و اجازه نمی دهند که قیمت ها افزایش یابد در نتیجه جهش قیمتی رخ می دهد که عوارض آن به خود دولت نیز باز می گردد.

مدنی در خصوص نحوه افزایش قیمت خودرو اظهار داشت : چنانچه از سال 80 به بعد به طور متوسط قیمت خودرو سالی 6.5 درصد افزایش می یافت در حال حاضر قیمت پراید 18 میلیون تومان بود، ضمن اینکه طی این سال ها حدود 13 میلیارد تومان نقدینگی جذب خودروسازان می شد، به عبارتی به اندازه مجموع تسهیلاتی که خودروسازان طی این سال ها دریافت کرده اند.

وی در ادامه بیان داشت : سرکوب قیمتی موجب ضعف نقدینگی خودروسازان شد که آنها را وادار به دریافت تسهیلات بانکی نمود به طوری که در حال حاضر خودروسازان بیش از 12 درصد از فروششان را به عنوان بهره های بانکی به بانک ها پرداخت می کنند که این یک فاجعه است.

مدیر عامل اسبق سایپا در خصوص آزادسازی قیمت خودرو گفت : چنانچه قیمت خودرو آزاد شود قطعا خودروسازان قیمت های فعلی را قبول ندارند و با قیمت معقول و حاشیه سود کم محصولات خود را خواهند فروخت چرا که اگر قیمت خودروها از حدی بیشتر شود مردم قدرت خرید خود را از دست خواهند داد و این موضوع موجب کاهش تولید خودروساز خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت خودرو در شرایط خاصی قرار دارد و نیازمند کمک های دولت است. طی چند سال گذشته بانک ها عملا درآمد خودروسازان را از آنها بابت بهره های بانکی گرفته اند لذا افزایش سرمایه در خودروسازی ها اتفاق نیفتاده است و عامل اصلی همه این اتفاقات سرکوب قیمتی است که در طی سالیان گذشته هم موجب کاهش نقدینگی خودروسازان و هم موجب افزایش افسار گسیخته قیمت ها شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 250
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران