مدیرعامل بانک با اشاره عملکرد بانک در حوزه ضمانت نامه ها افزود: رشد 179 درصدی مبلغ ضمانت نامه ها در سال 1400 به 191 درصد در سال گذشته رسیده است و عملکرد استان ها در این مقوله شبیه هم نیست و برای موفقیت در این حوزه نیز می توانیم از طرح سفیران استفاده کنیم و از طریق باجه های بانکی روستایی نسبت به بازاریابی و فروش خدمت این بانک ، اقدام کنیم.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه همه استان ها باید از ظرفیت کامل خود استفاده کنند، اظهار کرد: در کارنامه سال گذشته میزان مطالبات سررسید گذشته به 2.7 درصد کاهش پیدا کرده و برای پرونده های تسهیلاتی سررسید گذشته نیز باید برنامه داشته باشیم و انتظار می رود در این زمینه خواسته باجه های بانکی روستایی را هم در این زمینه در نظر بگیریم و موضوع محدود به شعب و استان نباشد.
شیری با بیان اینکه در فضای فعلی باید از خدمات حضوری پرهیز کنیم و مشتریان را به سمت خدمات الکترونیکی و غیر حضوری سوق دهیم، گفت: در مطالعاتی که در دهه 80 انجام شده بود، نشان دادیم که یک تراکنش حضوری برای بانک 33 واحد هزینه در بردارد و برای خدمات غیر حضوری از موبایل و اینترنت بانک حدود یک واحد درصد و خودپرداز حدود سه واحد درصد برای بانک هزینه ایجاد می کند و این خدمات هر چه سریع و دقیق تر باشد استقبال بیشتری از آن می شود و آینده نظام بانکی بر حول خدمات بانکداری دیجیتال و آنلاین است و ما باید بر اساس برنامه های راهبردی نسبت به رفع نیازهای ذی نفعان خود تلاش کنیم و رضایت آنها را بدست آوریم.
وی افزود: در شاخص pos بانکی سهم بانک در کشور افزایش پیدا کرده و باید توجه کنیم که کدام کسب و کار در جامعه استقبال بیشتری دارد و در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم و خدمات را در آن بخش توسعه دهیم.
مدیرعامل بانک با بیان اینکه سیاست بانک در حوزه ابزارهای پرداخت بیشتر تعرفه گذاری و نظارت است، ادامه داد: بانک نباید در حوزه عملیاتی وارد شود، بلکه دیگران بهتر می توانند در این حوزه وارد شوند و باید بهترین ها را برای این خدمات انتخاب کنیم.
بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه درگاه های بانک هر یک سهم خود را در رشد شاخص ها دارند و اگر عملکرد منفی نشان داده شد به معنی اشتباه بودن سیاستگذاری ها است، گفت: مبادلات بانکی ما با سایر بانک ها باید تراز باشد و در این حوزه بررسی دقیق تری داشته باشیم که تراز مالی مثبت را با سایر بانک ها حفظ کنیم.
شیری با اشاره به اینکه نرخ موثر تسهیلات با توجه به سیاست گذاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعیین نرخ ها و پایبندی که بانک به تسهیلات تکلیفی جای تغییر زیادی ندارد، افزود: تسهیلات تکلیفی کاهنده هستند و تسهیلات 23 درصدی این نرخ را افزایش خواهند داد اما بانک در مدیریت هزینه ها موفق تر عمل کرده است و اینکه 67 درصد منابع بانک، منابع ارزان قیمت هستند یکی از این دلایل است و مطالبات مشکوک الوصول بانک کم شده است نشانه اصلاح رفتار هزینه ای بانک بوده است.
مدیرعامل بانک با تاکید بر افزایش شاخص کفایت سرمایه بدون ثبت افزایش سرمایه های در پیش بانک، گفت: بهبود این شاخص می تواند در رشد مقداری ترازنامه نقش داشته باشد و باید سرمایه کافی برای پوشش ریسک از ضمانت بانک وجود داشته باشد و هیچگونه نگرانی و آسیب به مشتریان و ذی نفعان وارد نشود.
شیری با تاکید بر اینکه در سال1400، درصد تحقق اهداف بانک 63.8 بوده و در سال گذشته به 62.3 درصد رسیده است، ادامه داد: به عبارت دیگر آنچه در کارنامه پایش و پویش سال گذشته تحقق پیدا کرده است کمتر از 70 درصد بوده که در استان های مختلف این رقم متفاوت ثبت شده است.
وی افزود: استان های قزوین، سیستان و بلوچستان و کرمان بیش از 85 درصد برنامه پایش و پویش سال 1401 را محقق کرده اند و برخی از استان ها در پایین تر از حد میانگین قرار داشته اند.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به مدیریت تسهیلات در استان ها گفت: مدیرانی که برای پرداخت تسهیلات با برنامه عمل می کنند جایگاه ویژه ای دارند و باید از مدیران شعب استان های سیستان و بلوچستان؛ منطقه غرب تهران و خراسان رضوی تقدیر کرد.
شیری با تاکید بر اینکه بانک در حال حاضر با مازاد منابع روبرو است، تصریح کرد: ما برای این منابع مازاد برنامه داریم و بر اساس سیاست ها و برنامه راهبردی عمل می کنیم.
مدیرعامل بانک در ادامه با اشاره به تصویب اساسنامه بانک در هیات دولت خاطرنشان کرد: پست بانک ایران از سال 95 به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای تعیین شده است؛ ولی چون اساسنامه مدون نداشتیم نمی توانستیم از مزایای این عنوان استفاده کنیم و حالا با تصویب و ابلاغ این اساسنامه، از ظرفیت های آن به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی و در توسعه خدمات برای مجموعه ذی نفعان، استفاده خواهیم کرد.