به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شهرام آدمنژاد در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری های مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از هماهنگی در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تصمیم افزایش قیمت بلیت قطار اخذ شد. البته سعی کردهایم، در مسیرهای پرتقاضا این رقم کمتر باشد.
آدمنژاد درباره تعیین قیمت بلیت سایر حمل و نقل ها نیز به خبرنگاران گفت: در بخش حمل و نقل مسافری جادهای ناوگان ویژه، قیمت آزاد است و درباره ناوگان غیرویژه هم در همین هفته ستاد تنظیم بازار درباره تعیین قیمتها تصمیمگیری وجمع بندی نهایی را انجام می دهد.
وی با اشاره به نرخ ها در بخش هوایی با بیان اینکه نرخ شناور چارچوبی دارد، ادامه داد: در تمام دنیا حتی درباره نرخهای شناور هم سقفی تعیین میشود و اجازه اعمال هر نرخی را نمیدهند. مشکل ما در بخش تعیین قیمت بلیت هواپیما، کمبود عرضه است که باید عرضه و تقاضا در بازار هوایی را مدیریت کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه با بیان اینکه پیگیر درخواست های بخش خصوصی هستیم، گفت: پیگیری های مستمری برای بهبود شرایط انجام شده است اما به طور کلی حال حمل و نقل عمومی خوب نیست. در حال حاضر قیمت ها به صورت افسارگسیخته افزایش پیدا کردهاند و باید برای ساماندهی این شرایط راهکارهایی اتخاذ شود که یکی از گزینهها در بخش حمل و نقل بار میتواند کاهش تعداد ناوگان باشد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت قطعات ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است ادامه داد: بحث کمبود روغن خودرو در بازار نیز وجود دارد و مهمتر از کمبود، بحث افزایش قیمت در بازار است.
وی درباره آخرین وضعیت سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: در سالهای گذشته سیستم توزیع سوخت بر اساس میزان پیمایش بوده است و این روش برای تعیین نیاز سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا می شد.
آدم نژاد ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادات خود را برای نحوه سهمیهبندیها ارائه کرده است اما هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.
مکانیابی 30 منطقه جدید لجستیکی
آدم نژاد همچنین در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: ستاد ایمنی حملونقل کشور، یکی از نکاتی بوده که چندین سال است روی آن بحث شده و پس از ورود وزیر جدید به وزارت راه در دستور کار معاونت حملونقل قرار گرفته است. این ستاد در ذیل وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار میکند و آییننامه آن به هیات دولت ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: این ستاد توصیههایی را در تمام بخشهای مرتبط با حملونقل ارائه خواهد کرد. همکاری در زمینه انتقال فناوری های حملونقل و همچنین حمل و نقل هوشمند یکی دیگر از مفاد این تفاهمنامه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه اقدامات انجام شده تاکنون کافی نبوده است، گفت: در حوزه حملونقل جادهای، مسیرهای هوشمند علاوه بر ارائه خدمات به کاربران می توانند به تجاریسازی هم کمک کنند. در حوزه ریلی، دریایی و هوایی نیز همین گونه است؛ در بخش ریلی کارهای بزرگی انجام شده و در حوزه نرمافزار می توان با تکیه بر توان داخلی کارهای بسیار بزرگی را انجام داد.
آدم نژاد گسترش لجستیک را یکی دیگر از مفاد این تفاهم نامه خواند و گفت: یکی از نکاتی که میتواند ظرفیت حملونقل و ترانزیت ایران را در مقایسه با سایر کشورها تقویت کند، وجود لجستیک پایدار و قوی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام رقم جابجایی سالانه 500 میلیون تن بار در جادههای کشور از مکانیابی 30 منطقه برای راهاندازی مراکز لجستیکی خبر داد و گفت: به نظر میرسد در آینده ای نزدیک نیازمند نوعی جدید از توزیع کالا در اطراف شهرها خواهیم بود.
سیدعلی اکرمیفر رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در خصوص جزییات این همکاری گفت: ایران موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و حملونقل از پیشرانهای اقتصاد مقاومتی است؛ این حوزه می تواند برای خروج از شرایط بحرانی، تحریم و بنبستها تاثیرگذار باشد.
رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اضافه کرد: کارگروهی در حوزه حملونقل و هوش مصنوعی در این مرکز فعال شده است؛ همچنین با توجه به ظرفیتها در حوزه هوشمندسازی، فناوری و اینترنت اشیا، تلاش میکنیم همه ظرفیتهای خود را در خدمت این تفاهمنامه قرار دهیم.