پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449094 تاریخ : 1397/11/28-12:21:33
,15,
فناوری بانکی در بانکداری آینده/ بانک روی ریل داده‌ها

فناوری بانکی در بانکداری آینده/ بانک روی ریل داده‌ها

فناوری در سال 2019 آن چیزی است که همه مایلند درباره آن بدانند. اما مسأله به همین سادگی نیست. برخی روندها به قدری پیچیده است که کمتر می‌توان پیش بینی مؤثری درباره آن کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی لاوان ارتباط، مقوله‌هایی مانند بلاک‌‌چین به دلیل نو بودن و ضدانحصار رفتار کردن آن، فین‌تک‌ها به دلیل ذات نوآورانه بودنشان که عملاً جلوتر از مقررات عمل می‌کنند بنابراین پیش‌بینی‌ها را کمی سخت می‌کنند. در عین حال به عنوان روندهای غالب و گریزناپذیر محسوب می‌شوند که صنایع مختلف از جمله بانک و پرداخت باید درباره آنها صحبت کنند. در میزگردی این روند و همچنین فناوری‌هایی همچون داده‌های بزرگ (Big Data) به بحث گذاشته شد.

آزاد معروفی رئیس کمیسیون داده‌های بزرگ (Big Data) و اینترنت اشیا (IoT) و مدیرعامل شرکت لاوان ارتباط، محسن عزیزی مشاور کسب و کار، محسن مشهدی جعفری رئیس اداره توسعه فناوری اطلاعات بانک رفاه و محمدرضا معبودیان عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی مشاور عصر فناوری دانش و قائم مقام داده‌های بزرگ (Big Data) در کمیسیون داده‌های بزرگ (Big Data) و اینترنت اشیا (IoT) نظام صنفی رایانه‌ای تهران از حاضرین در این میزگرد بودند. در ادامه به خلاصه‌ای از این میزگرد می‌پردازیم.

خلاصه‌ای از صحبت‌های جناب آقای معروفی


 

 •بانکداری در کشور ما مانند هر امر دیگری با سیاست عجین است.

• موضوعات سیاسی و FATF می‌توانند راهگشای مسائل و مشکلات و موجب روند صحیح بانکداری در کشور مطابق با روندهای معمول و استاندارد جهانی باشند.
• یکی از مسائل بسیار مهم در کشور موضوعیت نداشتن صیانت از دیتا است و بی‌اعتمادی و ناباوری مردم به اینکه اطلاعات‌شان دست چه کسی باشد.

اگر بخواهیم از منظر کمیسیون داده‌های بزرگ (Big Data) و اینترنت اشیا (IoT) به قضیه نگاه کنیم، در سازمان نظام صنفی حدود دو سال پیش این کمیسیون ایجاد شد که به ورتیکال‌های مختلف در دو حوزه داده‌های بزرگ (Big Data) و اینترنت اشیا (IoT) تقسیم شده است. در حال حاضر، در این کمیسیون بر روی ورتیکال‌هایی از قبیل بانکداری، سلامت، حمل و نقل و غیره توجه جدی می‌شود. این کمیسیون در سازمان نظام صنفی، توسعه کسب و کار و بیزینس‌ها، استانداردهای مربوط به این موضوعات، تدوین مقررات در حوزه داده‌ های بزرگ (Big Data) به طور کلی و حوزه بانکداری به طور اخص فعالین دارد. تعدادی از همکاران، هم‌صنفی‌ها و هم‌کمیسیون‌های ما به طور اخص در حوزه بانکداری فعالیت دارند. البته جناب آقای معبودیان با حوزه‌های بانکی همکاری دارند و در حوزه داده‌ های بزرگ (Big Data) می‌توانند کمک بیشتری کنند.

در رابطه با نقطه اتصال بانک و صنایع دیگر از جمله فناوری اطلاعات می‌توان گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه جامعه‌ای یکپارچه، بانک‌ها و صنایع را زنجیروار به یکدیگر متصل می‌کند. حوزه‌های کسب و کار پیمانکاری یا شرکت‌هایی که به عنوان بخش خصوصی شناخته می‌شوند و در زمینه‌های مختلف IT و ICT برای مجموعه‌های بانکی فعالیت می‌کنند، در سازمان نظام صنفی جمع هستند. ما در سازمان نظام صنفی یک کمیسیون فناوری اطلاعات بانکداری داریم که با حوزه‌های بیمه، بانکی و تعاملات بخش خصوصی با سیستم دولتی که بخشی از آن بانک‌های مربوط به دولت هستند و بخش دیگر بانک‌های خصوصی هستند، همکاری دارد. علاوه بر این همکاری‌ها، بحث و تبادل نظر درباره جهت‌دهی این تعاملات به شیوه‌ای مناسب نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

خلاصه‌ای از صحبت‌های جناب آقای معبودیان


 

• در اصل بانک‌ها به سمتی می‌روند که سهم بازار خودشان را تقویت کنند و دستیابی به تعامل بانک‌ها و بیزینس‌ها در این حوزه نیازمند بلوغ است. 
• بانک‌ها مجبور هستند به سمت سازمان داده‌محور بروند.
• بانک باید داده‌های غیر استراتژیکش را در دسترس بیزینسی قرار دهد که در حال همکاری با آن است.

خلاصه‌ای از صحبت‌های جناب آقای مشهدی جعفری

 

 

• بانک‌ها مجبورند هزینه‌هایشان را کم کنند. مجبورند کسب و کار سنتی‌شان را کنار بگذارند، مجبورند کسب و کار نوینی ایجاد کنند.
• قطعاً باید روش‌ها و فرآیند جدیدی را پایه ریزی کنند. یکی از مهمترین اقدامات برای رسیدن به این هدف (پایه‌ریزی سیستم نوین) رفتن به سمت مشتری است.
• برای نیل به تحول، کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها نیز ضروری است.

خلاصه‌ای از صحبت‌های جناب آقای عزیزی


 

• بانک باید توانایی شناسایی سریع نیاز مشتری و ارائه خدمات متناسب با این نیاز را داشته باشد.
• واقعیت این است که تکلیف ما با حقوق مالکیت هنوز روشن نیست.
• ما نگاه‌مان به داده خیلی حاکمیتی است. نگاه‌مان از منظر داده‌ای به صورتی افراطی حاکمیتی و امنیتی است.
• لازمه فضای کسب و کار اولاً عدم ایجاد انحصار در حوزه پرداخت است و نباید رانت و انحصار ایجاد شود، نباید جلوی رشد بیزینس را گرفت، نباید جلوی ظهور بیزینس جدید را گرفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 227
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران