به گزارش بانک و صنعتبه نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه، صنعت بیمه، صنعتی تخصص گرا و تجربه محور است که نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارایی قلمداد می شود و مدیریت دانش صنعت بیمه این امکان را فراهم خواهد کرد تا با اجرای اقدامات نظام مند، دانش و تجارب ذهنی افراد در حوزه های بیمه، کسب، مستندسازی، ذخیره سازی و به اشتراک گذاشته شود.
با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشکده بیمه، مدیریت دانش خبرگان و متخصصان را با هدف بهره گیری از دارایی های دانش صنعت بیمه در دستور کار خود قرار داده است. از جمله اقدامات مد نظر پژوهشکده بیمه در این خصوص می توان به ترسیم درخت و نقشه دانش صنعت بیمه، تشکیل انجمن های خبرگی، برگزاری ژورنال کلاب، نشست های دانشی و کافه های دانش اشاره کرد.
بر پایه این گزارش، امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی غیرملموس جایگاه مهمی در سازمان ها پیدا کرده است و اغلب ارزش افزوده کسب شده توسط بنگاه های اقتصادی نه به واسطه تجیهزات و امکانات، بلکه به وسیله سرمایه ناملموس یعنی دانش کسب می شود.
با توجه به ماهیت دانش و سرمایه فکری نهفته در ذهن افراد، چنانچه دانش و تجارب، آموخته های تجربی و عملی افراد مدیریت نشود، سبب هدر رفتن سرمایه های دانشی خواهد شد. از این رو سازمان ها و صنایع برای حرکت رو به جلو، نیازمند ارزیابی و مرور دارایی های دانشی خود هستند. لذا مدیریت دانش به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار، با ایجاد ارزش افزوده از دارایی های دانشی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.