به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی که صبح امروز 9 اردیبهشت در راس هیاتی برای حضور در آیین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن و بازدید از محور ریلی سبزوار به استان خراسان رضوی سفر کرد در همین رابطه گفت: راهآهن سبزوار یکی از محورهای مهم ریلی کشور است که میتوان از آن به عنوان کنارگذر جنوب و جنوب غرب استان خراسان رضوی یاد کرد.
وی افزود: این خط از راهآهن تهران-مشهد به سمت سبزوار و بردسکن منشعب میشود که بعد از 220 کیلومتر به راهآهن بافق-مشهد اتصال پیدا میکند. در واقع این خط با عبور از جنوب و غرب استان خراسان رضوی به شمال استان خراسان جنوبی میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به محور ریلی سبزوار گفت: عملیات اجرایی زیرسازی این خط به طول 48 کیلومتر در دست احداث و از پیشرفت 52 درصدی برخورادر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به اولویتدار بودن این پروژه ریلی گفت: پروژه ریلی سبزوار که سال گذشته از اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان برخوردار بود، اعتبار آن امسال به 26 میلیارد تومان افزایش یافته است. اما برای تکمیل این خط و ایستگاه نیازمند تامین نقدینگی 200 میلیارد تومانی است که شامل حدود 130 میلیارد تومان برای عملیات زیرسازی و روسازی و 70 میلیارد تومان برای احداث ایستگاه میشود تا ظرف دو سال عملیات اجرایی تکمیل و خط و ایستگاه آماده بهره برداری شود.
خادمی یادآور شد: در سال گذشته بخشی از مسائل مربوط به معارضان این خط رفع و رجوع شده است و 3 کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد.
وی در ادامه به ایستگاه راهآهن سبزوار اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی ایستگاه تشکیلاتی راهآهن سبزوار نیز در فضای 31 هکتاری و ساختمانی به مساحت 6100 متر مربع در دو فاز امروز آغاز میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: نزدیک ترین ایستگاه راهآهن برای دسترسی مردم سبزوار در فاصله 50 کیلومتری قرار داشت اما با تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاه سبزوار در شهر، مردم در کمترین زمان ممکن به ایستگاه دسترسی پیدا میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: معماری ایستگاه راهآهن سبزوار بسیار زیبا و متناسب با هویت منطقه طراحی شده است و با توجه به تشکیلاتی بودن آن خدمات بسیار مطلوبی در حوزه مسافر و بار به مردم ارائه کند.