به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ؛ محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن بیان مطلب فوق در توضیح مصوبه مجلس در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاهها گفت: مجلس در این مصوبه دو رویکرد آموزشی و پژوهشی را همزمان در نظر گرفته است.
وی افزود: به عبارت دیگر در این قانون پیشبینی شده است برای سنجش و پذیرش دانشجوی دکترا که آموزشی ـ پژوهشی است و برای دانشجوی دکترا که کاملاً پژوهشمحور است چگونه باید عمل کرد.
زاهدی در ادامه گفت: در سیستم آموزشی ـ پژوهشی دانشجو هم باید تعداد مشخصی واحد درسی بگذرانند و هم رساله دکتری خود را بر اساس مقررات وزارت علوم ارائه دهند.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فنآوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سیستم پژوهشمحور در این مصوبه اساس براین گذاشته شده است که حتماً دانشجو باید یک مشکل و نیاز کشور را در طرح پایاننامه خود در نظر گرفته و در زمان مصاحبه این طرح ارائه و پذیرش منوط به مسئله محور بودن طرح ارائه شده براساس نیاز کشور، باشد.
زاهدی در پایان صحبتهای خود تأکید کرد: دقیقاً در قانون برای هر دو دسته دانشجویان راهکار ارائه شده و این قانون هم پژوهشمحور و هم آموزشی ـ پژوهشی است و به این معنا نیست که ما پذیرش دانشجوی دکتری را در این دو دسته توأمان کنیم و روی پذیرش دانشجوی پژوهشیمحور خط بطلان بکشیم.