به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، رشته بیمه اتومبیل و به خصوص رشته بیمه شخص ثالث، به دلیل سهم بالا در پورتفو و سهم بالا در خسارات صنعت بیمه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. رشته بیمه شخص ثالث در یک دهه گذشته، ضریب خسارت بالای 90 درصد را تجربه کرده و روند رو به رشد آن در سال های اخیر بسیار نگران کننده است. این موضوع به طور مستقیم می تواند بر توانگری شرکت های بیمه تاثیرگذار باشد و در صورتی که شرکت بیمه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نباشد؛ حتی می تواند شرکت را به ورطه ورشکستگی بکشاند. لذا یافتن علل و عوامل موثر در شناسایی دلایل بالا بودن ضریب خسارت و ارائه راهکار در راستای کنترل آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
بر این اساس میز تخصصی بیمه های اتومبیل پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی علل بالا بودن میزان ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و عدم سوددهی آن» نموده است. گزارش حاضر توسط آزاده بهادر مسئول میز تخصصی بیمه های اتومبیل پژوهشکده بیمه و با رویکردی کاربردی در شش بخش تنظیم شده است و در آن عواملی که باعث افزایش ضریب خسارت از دو بعد خسارت واقع شده و حق بیمه عاید شده می شوند؛ مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی در جهت کنترل و اصلاح هر یک از این عوامل ارائه گردیده است.
بر اساس یافته های این پژوهش، عدم برآورد صحیح خسارت معوق در شرکت های بیمه، رشد دیه، رشد قیمت قطعات خودرو و رشد دستمزد تعمیرکاران، قوانین بالادستی، مطالبه خسارت افت قیمت، زیان عملیاتی در رشته بیمه شخص ثالث، اطاله رسیدگی به پرونده های خسارت اتومبیل، عدم پرداخت خسارت توسط صندوق و تحمیل هزینه به شرکت های بیمه، خسارت های بیش از میانگین جهانی، نبود ارزیاب خسارت در برخی از نقاط کشور، رشد تقلبات در رشته بیمه شخص ثالث، عدم حضور موثر نماینده شرکت های بیمه در دادگاه ها و خارج نکردن خودروهای مستهلک از چرخه استفاده، از جمله عوامل افزایش دهنده خسارت واقع شده در رشته بیمه شخص ثالث است.
برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1549/ مراجعه فرمایید.