پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 507662 تاریخ : 1398/11/19-10:18:27
,17,
ظرفیت اشتغال 2 میلیون نفری و ارزآوری 10 میلیارد دلاری صنعت پوشاک

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

ظرفیت اشتغال 2 میلیون نفری و ارزآوری 10 میلیارد دلاری صنعت پوشاک

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت پوشاک در کشور ظرفیت اشتغال زایی دو میلیون نفری دارد، گفت: این صنعت می تواند سالانه برای کشور 10 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، هادی سلیمی زاده دیشب در این برنامه که با موضوع «صنعت پوشاک، پیشران رونق تولید» روی آنتن رفت، با بیان اینکه صنعت پوشاک، حوزه‌ای اشتغالزا است، گفت: حجم بازار صادرات پوشاک در سال 2015 در حدود 400 میلیارد دلار بوده است و تخمین زده می‌شود در سال‌های آتی به 2 هزار میلیارد دلار برسد.

وی صنعتی پوشاک را حوزه‌ای معرفی کرد که در رکودهای اقتصادی نیز رونق داشته است و افزود: چین و بنگلادش رتبه اول و دوم در تولید پوشاک را دارند. کشور ما سهم ناچیزی در صادرات پوشاک دارد. اگر ما بتوانیم 500 میلیون دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، بیش از 150 هزار شغل مستقیم و 22 هزار شغل غیر مستقیم در صنعت پوشاک ایجاد می‌شود.

سلیمی زاده گفت: ما در بین کشورها، ارزان‌ترین نیروی کار را در اختیار داریم و صنعت پوشاک نیز نیروی انسانی محور است. سود دهی همه زنجیره تولید پوشاک، بسیار خوب است. باید در حوزه طراحی پوشاک وارد شد، چرا که طراحی لباس، سود ده ترین حوزه تولید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید در حوزه پوشاک برند سازی کرد، افزود: ترکیه که در لباس معروف است، به دلیل خرید برندهای ایتالیایی بوده است. باید برای خرده فروشی نیز سیاست گذاری کرد تا پوشاک ارزان بدست مردم برسد.

وی ادامه داد: چالش حوزه صنعت پوشاک این است که خرده فروش، از تولید کننده بیشتر سود می‌برد. دلیل آن هزینه‌های سرباری است که فروشنده خرده فروش وارد می‌شود که بخش عمده این هزینه، مربوط به اجازه مغازه است.

سلیمی زاده بانک‌ها را عامل گرانی اجاره بهای مغازه‌های تجاری دانست و اظهار کرد: مکان‌های خوب تجاری شهرها در اختیار بانک‌ها است و آنها قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش گفت: تولیدی‌های پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده اند. به گونه‌ای که 40 درصد تولیدی‌ها در تهران، 20 درصد در مشهد و 10 درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند. باید به سمتی برویم تا در مناطق محروم نیز تولیدی پوشاک تأسیس شود. زیرا به دلیل نیروی کار ارزان قیمتی که در این مناطق وجود دارد، هزینه تولید پوشاک کاهش می‌یابد و به فروش راحت تر آن کمک می‌کند.

سلیمی زاده ادامه داد: باید در زنجیره ارزش پوشاک سیاست گذاری‌های صحیحی داشت و از پایین به بالا سیاست گذاری انجام شود. پتانسیل اشتغال زایی صنعت پوشاک 2 میلیون شغل است که در حال حاضر کمتر از 600 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

کارشناس اقتصادی گفت: دستمزدهای صنعت پوشاک نیز مطلوب است. با توجه به اینکه در حال حاضر واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد، باید به صنعت پوشاک توجه جدی کرد. به نحوی که بتوانیم در حوزه پوشاک ضمن تأمین نیازهای داخلی، به صادر کننده ای قوی تبدیل شویم.

وی در پایان افزود: صنعت پوشاک کشور، این ظرفیت را دارد که 10 میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک می‌تواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران