به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، به اعتقاد فعالان حوزه صنعت بیمه، امروزه مشتریان توقع دارند خدمات مورد نظر را در هر زمان، مکان و موقعیتی، با سهولت بیشتر دریافت کنند که قطعا وجود همین تقاضا، می تواند صنعت بیمه را به سمت تحول دیجیتال سوق دهد تا این امر کمکی به رشد ضریب نفوذ بیمه کند. به هرحال باید این موضوع را بپذیریم، شرکت هایی که قادر به تطبیق با تغییرات و به روزرسانی با تحولات دیجیتال نباشند، یا از گردونه فعالیت خارج خواهند شد یا سهم بسزایی از بازار را از دست خواهند داد. به عبارتی شرکت های سازگار که می توانند خود را با روندهای فناوری مطابقت دهند، باقی خواهند ماند. بنابراین این مهم، لزوم توجه به تحول دیجیتال برای شرکت های بیمه را بیش از پیش حائز اهمیت می کند تا برای تحقق آن برنامه ریزی لازم را داشته باشند و بر بحث مدیریت نوآوری و بهره گیری از مدل های جدید فعالیت، تمرکز کنند. نباید فراموش شود تحول در صنعت بیمه می تواند زمینه کاهش هزینه ها، افزایش کارآیی شرکت ها در ارائه خدمات، رضایتمندی بیشتر مشتریان و ... را فراهم آورد، از این رو، کارشناسان بر ضرورت توجه همه جانبه براین مهم تاکید دارند.
لزوم به کارگیری روش های جدید
در همین راستا مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با تاکید براینکه هر عامل اثرگذاری که باعث رشد و توسعه صنعت بیمه کشور شود، باید به آن بها داد افزود: هر فعالیتی درهر نقطه ای، دارای ریسک و مخاطرات بزرگ و کوچکی است که بیمه می تواند این ریسک ها را پوشش دهد و این یعنی حائز اهمیت بودن موضوع بیمه که در نهایت توسعه این بخش می تواند باعث ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه شود. یونس مظلومی با تاکید براینکه اگر ما بتوانیم متناسب با ریسک های موجود، پوشش های متنوع و مناسبی را ایجاد کنیم، توانسته ایم بخش زیادی از نیاز جامعه را پاسخ دهیم افزود: به نظر می رسد برای اینکه موضوع بیمه در جامعه جا بیفتد و نهادینه شود، باید این مهم به یکی از اولویت ها در برنامه ریزی های کلان کشور تبدیل شود و نگاه حمایتی حاکمیت به این سمت تغییر کند تا در این زنجیره سایر بخش ها هم تلاش کنند اقدامات موثری انجام گیرد. به گفته وی هر اقدامی که باعث رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور شود باید مورد توجه جدی باشد. مظلومی یادآور شد: درحال حاضر وقتی به کشورهای توسعه یافته که صنعت بیمه در آنها به شکل مناسبی رشد کرده است نگاه کنیم، می بینیم که از تکنولوژی و فناوری های جدید به صورت قابل توجهی استفاده کرده اند تا بتوانند با استفاده از روش های جدید و نوین بخش بیمه را توسعه دهند. وی با بیان اینکه البته این تحولات در بخش بیمه فقط به صدور بیمه نامه خلاصه نمی شود و در بخش پرداخت ها و ارزیابی خسارت ها ، مدیریت ریسک و حتی در پیشگیری از بروز حوادث و خسارت ها، از فناوری های جدید استفاده می شود گفت: اگر چه پیش بینی می شود صنعت بیمه ایران با یک وقفه زمانی، در آینده شاهد چنین تحولاتی خواهد بود، اما آنچه درحال حاضر به عنوان تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران مطرح می شود، فقط بحث فروش آنلاین بیمه نامه ها است که قطعا این گونه خدمات با آنچه در دنیا در حال رخ دادن است بسیار تفاوت و فاصله دارد.
دسترسی راحت بیمه گذاران به خدمات
مظلومی با اشاره به این موضوع که ما درحال حاضر یکسری عقب ماندگی هایی در صنعت بیمه داریم که در مسیر تحول دیجیتال لازم است نسبت به رفع آن اقدام شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در بخش بیمه های مربوط به ساختمان ها، درحال حاضر بیش از 90درصد واحدهای مسکونی و ساختمان های اداری فاقد پوشش بیمه هستند و آن تعدادی هم که پوشش بیمه ای دارند دچار کم بیمگی هستند که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد. یا دربحث بیمه های زندگی دارای عقب ماندگی زیادی هستیم و هنوز نتوانسته ایم برای این بیمه نامه ها جذابیت لازم را ایجاد کنیم. وی ادامه داد: دراین زمینه به جز بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، لازم است ابزارها و روش هایی فراهم شود تا به بیمه گذاران کمک کند، بتوانند راحت تر به خدمات بیمه ای دسترسی داشته باشند و مراحل خرید تا ارزیابی ریسک و پرداخت خسارت را به صورت غیرحضوری و در زمان کوتاهی دریافت کنند. وی بر این باور است که اگر این شرایط فراهم شود، قطعا این مهم به افزایش فروش بیمه نامه ها و در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک خواهد کرد. این کارشناس بیمه در ادامه بر استفاده از فناوری های جدید در طراحی بیمه نامه ها و محصولات بیمه ای تاکید کرد و گفت: براین باور هستم که زمینه های زیادی وجود دارد که می تواند کمک کند تا صنعت بیمه به جایگاه واقعی در کشور برسد. متاسفانه صنعت بیمه در کشور ما هم در مقایسه با اقتصاد ایران دچار عقب ماندگی است هم نسبت به صنعت بیمه در سایر کشورها از قافله رشد باز مانده است که برای این مهم باید راهکار عملی اندیشید تا این صنعت مهم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. به گفته وی محصولات بیمه ای زیادی متناسب با نیاز افراد در دنیا وجود دارد که ما نیز می توانیم آنها را طراحی و وارد بازار بیمه کشور کنیم. قطعا در این زمینه ضمن شناسایی نیاز های جامعه و طراحی محصولات متناسب با این نیازها، باید در راستای معرفی و ایجاد تقاضا برای بیمه نامه های جدید اقدامات لازم صورت گیرد. مظلومی در بحث بیمه های عمر و زندگی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و موثر در رشد ضریب نفوذ بیمه و توسعه یافتگی صنعت بیمه، براین موضوع تاکید کرد که باید در زمینه فروش این بیمه نامه ها ، از فناوری های جدید بهره گرفت و از بوروکراسی ها کم کرد. به گفته وی، قطعا وضعیت بیمه های زندگی در کشور در مقایسه با سایر کشورها، بسیار نامناسب است و با وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم. اما اینک که بحث تحول دیجیتال در صنعت بیمه مطرح است، باید ازاین فرصت استفاده کرد و ما باید تلاش کنیم بیمه های زندگی را نیز وارد این عرصه کرده و از کاغذ بازی ها و بوروکراسی ها بکاهیم تا افراد با راحت ترین روش، اقدام به خرید این بیمه نامه کنند. قطعا این موضوع نیاز به یکپارچه سازی اطلاعات و دسترسی به دیتا دارد که این مهم هم با استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر خواهد بود. مظلومی در ادامه ایجاد تقاضا در صنعت بیمه برای خرید محصولات بیمه ای جدید را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر ما بتوانیم تقاضای لازم را در بازار بیمه ای ایجاد کنیم، قطعا این موضوع به رشد صنعت بیمه کمک خواهد کرد. باید بپذیریم تا زمانی که این تقاضا و نیاز وجود نداشته باشد، هرچقدر هم محصول و خدمت جدید طراحی و وارد این بازار کنیم، فایده ای نخواهد داشت.
لزوم بازنگری در قوانین
وی در پایان به لزوم بازنگری در قوانین و مقررات بیمه با توجه به تحولاتی که در این حوزه در حال به وجود آمدن است اشاره کرد و گفت: البته بازنگری در قوانین مثل شمشیر دولبه است که پیدا کردن نقطه بهینه ، بسیار مهم است. چون هم نباید باعث افزایش بوروکراسی ها شود هم باید در جهت حمایت از حقوق بیمه شدگان، زیان دیدگان و بیمه گذاران تدوین شود تا این اطمینان به وجود آید که بیمه گذاران در زمان وقوع خسارت به حقشان خواهند رسید. به گفته این کارشناس، یافتن نقطه بهینه کار دشواری است که در مسیر تحول دیجیتال باید با دقت انجام گیرد تا از یک سو باعث کند شدن مسیر حرکت رشد شرکت ها نشود و جلوی نوآوری و خلاقیت را در صنعت بیمه نگیرد و از سوی دیگر از حقوق بیمه گذاران دفاع شود. مظلومی خاطرنشان کرد: به هرحال قرار گرفتن در مسیر تحولات دیجتیال غیرقابل انکار است و صنعت بیمه باید در این مسیر به شکل مستمر حرکت کند، اما دراین مسیر توجه به برخی موضوعات و موارد ضروری است.