به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه آسیا در این خصوص گفت: صنعت بیمه در مقطع کنونی به آرامش رسیده است و شرایط نشان میدهد، بیمههای بازرگانی در مقایسه با سایر نهادهای مالی در وضعیت بهتری قرار دارد.
کاردگر با بیان اینکه عملکرد روسای کل قبلی بیمه مرکزی نیز قابل تقدیر است، افزود: این شایستگی در بررسی آیینهای مصوب شورای عالی بیمه دیده میشود که بهدرستی در زمان تنظیم آن به مواردی مانند ذخایر فنی تکمیلی، ذخایر الحاقیه برگشتی و دیگر موارد از این دست توجه شده است؛ بهطوریکه اینک برای اجرای IFRS صنعت بیمه آمادگی بهتری دارد.
کاردگر با ابراز امیدواری از بازنگری آییننامه شماره 83 شورای عالی بیمه که به بحث کارمزدها اشاره دارد، گفت: دکتر همتی رئیسکل بیمه مرکزی برای ساماندهی بیمه خودروهای صفر کیلومتر نقش کلیدی داشت و امید است این نهاد ناظر برای ساماندهی بیمههای درمان و مسوولیت طبق برنامه ادامه داشته باشد.
رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز نیز در این باره گفت: اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم بیمه مرکزی طی چند سال اخیر عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.تاجدار تدوین و اجرای آییننامه حاشیه توانگری را جسارت بیمه مرکزی عنوان کرد و گفت: درزمان تنظیم این آییننامه این پیشبینی شد که نیازمند بازنگری است و به همین خاطر در بند آخر این موضوع که هر دو سال یک بار بازنگری شود، آورده شد.وی افزود: فلسفه وجودی نهاد ناظر نظارت برتوانگری و محاسبات بیمهگری است و خلأ نبود این نظارت در گذشته کاملا احساس میشد.تاجدار از راهاندازی سیستم «سنهاب» که بر ارائه نرخ و شرایط فنی بیمهنامه نظارت دارد و همچنین ساماندهی شبکه فروش بهعنوان دو حرکت مهم بیمه مرکزی نام برد و ادامه داد: سندیکای بیمهگران ایران در دوره جدید خود با حضور و همکاری بیمه مرکزی، منسجم شده و اقدامات خوبی صورت گرفته که نشاندهنده کنار هم قرار گرفتن اراده مدیران عامل بیمهها و همکاری بیمه مرکزی است.مجید بختیاری، مدیرعامل بیمه دی موفقیت بیمه مرکزی را در رشد ضریب نفوذ بیمه تعریف کرد و گفت: ضریب نفوذ بیمه به 2/1 درصد رسیده است که نشان میدهد بهرغم کاستیها، بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه عملکرد خوبی داشتهاند. بختیاری از حذف یکباره تعرفهها که در ابتدای دهه 90 رخ داد بهعنوان تصمیمی شتابزده نام برد و افزود: آثار زیانبار حذف ناگهانی تعرفهها امروز خود را به شکل کسری ذخایر در شرکتها نشان میدهد. او از تصویب آییننامه 90 (صلاحیت مدیران) و آییننامه توانگری مالی بهعنوان اقدامات مهم بیمه مرکزی نام برد و ادامه داد: اما امروز بیمه مرکزی باید درکنار تمرکز بر نظارت مالی بر تنوع محصولات و فعالیتهای توسعهای تمرکز داشته باشد.
مجید صفدری مدیرعامل بیمه «ما» نیز از تصویب آییننامه اصول حاکمیت شرکتی بهعنوان یکی از اقدامات موثر بیمه مرکزی نام برد و گفت: صنعت بیمه بهویژه در دوره پس از خصوصیسازی نیازمند اصول حاکمیت شرکتی بود.صفدری درخصوص انتظارات صنعت بیمه از دولت دوازدهم که با چهل و هفتمین سال فعالیت بیمه مرکزی مصادف شده است، گفت: دولت باید به روند حذف مالیات بر ارزش افزوده کمک کند و بحث مالیات در صنعت بیمه ساماندهی شود.صفدری گفت: دولت در صدد کاهش نرخ سود بانکی است و این امر صنعت بیمه را در توسعه بیمههای عمر با مشکل مواجه میکند؛ بنابراین جا دارد بیمه مرکزی با اصلاح آییننامه سرمایهگذاری دست شرکتهای بیمه را برای استفاده بهتر از منابع بازگذارد.
همچنین علیرضا ابراهیمپور، مدیرعامل بیمه ملت ضمن تبریک سالروز تاسیس بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی در مرحله جهش قرار دارد و سعی دارد از آن نگاه سنتی حاکم بر این نهاد نظارتی فاصله گیرد.ابراهیمپور افزود: آمدن دکتر عبدالناصر همتی بر این تحول بزرگ تاثیر داشت و اقدامات بیمه مرکزی دراین دوره درخصوص راهاندازی سامانه سنهاب، نظارت بر توانگری مالی شرکتها و تصویب آییننامه اصول حاکمیت شرکتی نشان میدهد بیمه مرکزی در مسیر درست نظارت قرار دارد.
یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون نیز دراین باره گفت: با ورود بخش خصوصی بیمه مرکزی وارد مرحله تازهای از نظارت و کنترل شد و فعالیت بیمههای غیردولتی وقت زیادی از این نهاد ناظر گرفت.مظلومی با بیان اینکه کنترل توانگری مالی و بازنگری آییننامه سرمایهگذاری از اقدامات بهنگام بیمه مرکزی بود، گفت: زمانی از نقش بیمه مرکزی در جایگاه اتکایی – اجباری انتقاد میشد، اما این نقش در دوران تحریم کمک بزرگی بود و بعد از عبور از تحریمها نیز دولت بر ادامه این نقش بیمه مرکزی تاکید دارد.
اما دکتر مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفهای صنعت بیمه گفت: بیمه مرکزی ایران متناسب با تغییر و تحولات، تغییری نکرده و هنوز با همان ساختار و تشکیلات دولتی به فعالیت خود ادامه میدهد.حجاریان گفت: با ورود بخش خصوصی به بازار بیمه مرکزی باید تغییر ساختار میداد، اما هنوز شاهد همان بخش عریض و طویل مالی، توسعه بازار و اتکایی هستیم و در مقابل بخش نظارت بیمه مرکزی کماکان سالهای قبل کوچک است. وی درباره این موضوع که گفته میشود نظارت در بیمه مرکزی براساس نظارت مالی است، متذکر شد: تا زمانی که بیمه مرکزی نتواند از روی شاخصهای مالی وضعیت تعهد شرکتهای بیمه در قبال زیاندیدگان را در سالهای بعد پیشبینی کند نمیتوان ادعا کرد که نظارت براساس توانگری مالی است.
حجاریان یادآور شد: اگر شرکتی در دو سال بعد نمیتواند به تعهدات خود عمل کند بیمه مرکزی امروز باید او را متوقف کند و از دادن ارائه نرخ و شرایط غیرفنی در آن شرکت جلوگیری کند وگرنه وقتی شرکت ورشکسته شد که دیگر نظارت بیمه مرکزی فایده ندارد.او از رخداد بیمه «ت» که موجب شد این شرکت نتواند تعهدات خود را ایفا کند بهعنوان تجربهای تلخ نام برد و افزود: آنقدر فعالیت آن متوقف نشد تا تولید حق بیمه به 800 میلیارد تومان رسید و زمانی بیمه مرکزی وارد عمل شد که پولی برای پرداخت خسارات نبود.
منبع: دنیای اقتصاد