به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در جمع مدیران ارشد صنعت بیمه با اعلام این مطلب افزود: صنعت بیمه یک ماموریت بزرگ دارد و آن هم ایجاد احساس امنیت و آرامش در میان آحاد مردم به خصوص هنگام رویارویی با حوادث ناگوار است.
وی افزود: صنعت بیمه یک قطعه پازل از یک قاب 50 میلیون نفری است که اگر به هر دلیلی مفقود شود و یا مأموریت خود را به درستی انجام ندهد چرخه زندگی روزمره بسیاری مختل خواهد شد.
دکتر مشعلچی در بخش دیگری از سخنان خود بر کارکردهای ویژه صنعت بیمه در اقتصاد ملی، رفاه اجتماعی و بهینه سازی منابع تاکید کرد و گفت: در حال حاضر صنعت بیمه بی ادعا و نجیبانه همانند یک موتور روان در حال حرکت است که بی صدایی و آرامش آن، این شائبه را برای برخی مسئولان ایجاد کرده که موتور محرکه صنعت بیمه خاموش است.
قائم مقام بیمه مرکزی از مدیران ارشد صنعت بیمه خواست تا از تمامی ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای موجود برای ارائه گزارش عملکرد و اقدامات خود استفاده کنند و اجازه ندهند برخی محافل عملکرد جهادی صنعت بیمه را زیر سوال ببرند.
عضو شورای عالی بیمه در ادامه با تاکید بر فضای تعاملی حاکم بر صنعت بیمه گفت: خوشبختانه در این صنعت فضای گفتمان مشترک ایجاد شده و باید از این فضا برای استخراج کلید واژه های مشترک استفاده کنیم تا بتوانیم با همکاری و خرد جمعی، سیاست های بالادستی را با قوانین و آیین نامه های تخصصی خود همسو کنیم.
دکتر مشعلچی از توسعه برنامه تحول دیجیتالی و کاهش تصدی گری به عنوان دو برنامه اصلی بیمه مرکزی خبر داد و گفت: ما آماده ایم تا نظرات کارشناسی شما را در این دو محور شنیده و در یک فضای دوستانه و بدون تنش برای آن برنامه های عملیاتی تصویب کنیم.
وی با اشاره به اصلاح آیین نامه 90 گفت: این آیین نامه نیز در راستای کاهش تصدی گری نهاد ناظر اصلاح شده و ده مورد از نظارت های بیمه مرکزی را به شرکت های بیمه واگذار کرده ایم.
وی افزود: ما اعتقاد داریم که شرکت های بیمه با دلسوزی حداکثری حافظ منافع سهامداران خود هستند و به همین خاطر در انتخاب مدیران فنی خود از دقت کافی برخوردار خواهند بود.
قائم مقام بیمه مرکزی تعیین سقف سنی برای مدیران کلیدی را یکی از مولفه های حرکت به سمت جوان گرایی توصیف کرد و گفت: صنعت بیمه نیازمند حضور کارشناسان جوان و خبره است اما این بدان معنا نیست که تجربه و توانمندی پیشکسوتان صنعت نادیده گرفته شود بلکه آنها همیشه به عنوان مشاوران ارشد و امین در کنار خانواده بزرگ صنعت بیمه حاضر خواهند بود و این آیین نامه مشمول وضع موجود در هیئت مدیره ها (تا دو سال آینده) نیست و به صورت تدریجی اجرایی خواهد شد.
دکتر مشعلچی در ادامه گفت: تسهیل گری، زیرساخت سازی و مشتری مداری را باید سرلوحه فعالیت صنعت بیمه قرار گیرد و بیمه مرکزی نیز به نوبه خود با اصلاح آیین نامه ها در این مسیر به آنها کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت صنعت بیمه در کشور گفت: بیشترین حجم برنامه سند تحولی دولت سیزدهم به بیمه اختصاص دارد و بیمه مرکزی نیز در این راستا 23 برنامه تحولی خواهد داشت که 12 مورد آن به شکل مستقیم مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می شود که در آینده نزدیک از تعدادی از این پروژه های آیتی محور رونمایی خواهد شد.
عضو هیئت عامل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: نهاد ناظر در حوزه عملیات و کسب و کار شرکت های بیمه دخالتی نخواهد داشت و فقط سرفصل های نظارتی برای جلوگیری از بی نظمی و به تبع آن کاهش نارضایتی ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وی در پایان اظهار داشت: بیمه مرکزی همواره برای اصلاح آیین نامه ها و تدوین سرفصل های نظارتی به تعامل و همفکری شرکت های بیمه نیاز دارد تا بتواند قوانینی وضع کند که شرکت های بیمه نیز آن را بپذیرند و به آن پایبند باشند چرا که بیمه مرکزی در نظر دارد برای کارآمد تر شدن نقش نظارتی خود، سخت گیرانه تر رفتار کند.