به گزارش بانک و صنعت به نقل ازاداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر مجید مشعلچی که در جمع خبرنگاران حوزه اقتصاد و بیمه سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: شفاف سازی عملکردها در گرو پاسخگویی سریع و صریح است و به همین خاطر از شرکت های بیمه درخواست کرده ایم تا در ظرف زمانی مشخصی نسبت به معرفی سخنگوی خود اقدام کنند تا نمونه عینی از صنعت بیمه پاسخگو بعد از عملیاتی شدن بیمه مرکزی پاسخگو را به نمایش بگذاریم.
سخنگوی بیمه مرکزی انسجام بخشی به رسانه های تخصصی بیمه را یک ضرورت آشکار دانست و گفت: برطرف کردن معایب و اشکالات در نظارت و اداره صنعت بیمه در سایه هم افزایی و هم اندیشی رسانه ها و مدیران متولیان بنگاه های بیمه ای امکان پذیر خواهد بود.
دکتر مشعلچی در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص اخذ گزارش هزینه عوارض بیمه ای تصریح کرد: بر اساس قانون، اختصاص عوارض بیمه ای، مستلزم کاهش هزینه های خسارت حوادث رانندگی است که انتظار می رود به صورت شفاف از سوی نهادهای ذیربط به شورای عالی بیمه اعلام شود.
قائم مقام بیمه مرکزی از ضرورت ارائه گزارش سه ماهه هزینه کرد عوارض بیمه ای و همچنین اراده بیمه مرکزی برای نظارت بر فرآیند این هزینه کرد خبر داد و اظهار داشت: نهادهای دریافت کننده عوارض بیمه ای اعم از وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی، سازمان راهداری و نظایر آن تکالیفی را بر عهده دارند که چکیده آن کمک به کاهش تلفات جاده ای و قربانیان تصادف است و بیمه مرکزی حق بررسی گزارش عملکرد آنان را برای خود محفوظ می داند.
دکتر مشعلچی در پاسخ خبرنگاری دیگر در خصوص همراهی صنعت بیمه با سامانه نظام نسخه های الکترونیکی، گفت: موضوع سلامت الکترونیک از جمله تکالیفی است که در قالب نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی بر عهده دولت های پیشین بود که در دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسیده است.
وی در همین راستا با تاکید بر این مطلب که در خصوص سلامت الکترونیک تکلیف قانونی و ماموریت اختصاصی بر عهده نهاد ناظر صنعت بیمه نیست، از عزم بیمه مرکزی و صنعت بیمه برای ورود به این عرصه خبر داد و گفت: اتصال چند شرکت بیمه به سامانه یکپارچه "سپاس" نهایی شده و شرکت های دیگر بیمه نیز به تدریج به این سامانه و همچنین چرخه تبادل اطلاعات و ارائه خدمات می پیوندند.
عضو هیات عامل بیمه مرکزی دیدگاه نهاد ناظر صنعت بیمه را در خصوص افزایش کارمزد نمایندگان شبکه فروش مثبت ارزیابی کرد و گفت: شورای عالی بیمه قطعاً در مسیر ایجاد انگیزه و دلگرمی برای نمایندگان و سایر فعالان شبکه فروش گام های بلندی را برمی دارد.
وی در همین راستا اظهار داشت: کارگزاری های برخط که در چارچوب های شفافیت حرفه ای، رابطه کسب و کار متناسبی را با شبکه غیربرخط فروش برقرار کنند، بیش از پیش از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
دکتر مشعلچی فرایند فناور پایه و فعالیت در چارچوب محوریت سامانه ها را از مهم ترین مولفه های صدور مجوز برای شرکت های بیمه ای اعلام کرد و افزود: همانگونه که در آیین سه شنبه های نوآورانه به اثبات رسید، نهاد ناظر صنعت بیمه، ارتقای کیفیت بدون نوآوری را مقدور نمی داند و باید این مسیر نوآورانه و خلاقانه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
وی از ضرورت تسهیل گری تدریجی در ورود سرمایه انسانی جوان، پر انگیزه و فناور به صنعت بیمه سخن گفت و خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت بیمه در گرو ورود نیروهای کارآمد، جوان و فناور به این صنعت است.
سخنگوی بیمه مرکزی در پاسخ پرسش مبنی بر چرایی کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور، ضمن رد این ادعا تصریح کرد: رتبه پیشین ایران تنها در گفتمان خارجی و به دلیل نوسانات نرخ ارز تغییر کرده وگرنه در سطح منطقه هنوز حرف اول را می زنیم و در خاورمیانه از جایگاه قابل دفاعی برخوردار هستیم.
وی 90درصد بیمه نامه های صادرشده در کشور را مبتنی بر ریسک عنوان کرد در حالی که تنها حدود 61درصد بیمه نامه های صادره در سایر کشورها به طور متوسط مبتنی بر ریسک است و در ادامه وضعیت صنعت بیمه در کشورهای دیگر را در دو بخش ریسک محور و سرمایه محور تشریح کرد و افزود: ضریب نفوذ بیمه یک عدد ثابت نیست بلکه یک متغیر است که با میزان حق بیمه تولیدی و جی دی پی کشور در زمان معنا پیدا می کند.
مشعلچی تصریح کرد: با وجود تحریم های گسترده و موانع پیش رو به جرات اعلام می کنم که صنعت بیمه به نسبت بسیاری از صنایع از توسعه قابل قبول برخوردار بوده است به طوری که در 5سال منتهی به سال مالی 1400 میزان حق بیمه های تولیدی به طور متوسط هر سال 36درصد رشد کرده است و انتظار می رود در پایان سال مالی 1401 این رشد به حدود 40درصد برسد.
سخنگوی بیمه مرکزی موضوع مالکیت معنوی ایده های نوین بیمه ای را یک مساله جدی و اساسی دانست و گفت: با بهره گیری از تمامی ظرفیت های آیین نامه های مرتبط و مواد قانونی دیگر اجازه نخواهیم داد حقی از نوآوران تضییع شود.
شایان ذکر است در این نشست خبری پرسش هایی در خصوص کیفیت و کمیت فرهنگ سازی محصولات و خدمات بیمه، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از قطعی برخی شبکه های مجازی، مولدسازی دارایی های دولت و نگاه بیمه مرکزی به این مقوله و هم افزایی استارت آپ ها و شبکه فروش سنتی نیز مطرح شد که سخنگوی بیمه مرکزی به آنها پاسخ داد.
در پایان قائم مقام بیمه مرکزی فهرستی از توفیقات بیمه مرکزی و صنعت بیمه را طی یکسال گذشته مطرح و از اصحاب رسانه درخواست کرد در کنار بیان چالشها و دغدغه ها، دستاوردهای این صنعت را نیز بیان کنند تا جهاد تبیین که مهمترین رکن آن، رسانه های متعهد و اخلاق مدار هستند به نحو احسن اجرایی گردد.