به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ادبی فرد در این رابطه افزود: در شبکه پستی کشور دو نقطه توزیع مرسوله داریم که یکی درب منازل و دیگری نگهداری در صندوق های پستی اشخاص یا سازمان هاست که نیاز به اطلاع رسانی به مشتری در مبدا و مقصد دارد و به همین دلیل حوزه فناوری با همکاری حوزه فنی و بازرگانی اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه اینترنتی صندوق پستی هوشمند نمودهاست.
وی اظهار داشت: با مکانیزه شدن سرویس صندوق های شخصی، این امکان برای مشتری فراهم شده تا به محض رسیدن مرسولات به صندوق، از طریق ارسال ایمیل و پیامک از تعداد و نوع مرسولات موجود در صندوق مطلع شده و جهت دریافت به واحد پستی که صندوق در آن محل استقرار دارد، مراجعه نماید. ضمن اینکه امکان رهگیری مرسولات صندوق پستی هوشمند، از طریق سامانه رهگیری مرسولات نیز مهیاست.
ادبی فرد تصریح کرد: از جمله ویژگیهای سامانه صندوق شخصی هوشمند انجام تمامی مراحل بصورت الکترونیکی و از طریق نشانی اینترنتیhttp://personalbox.post.ir است. به طوری که پس از ثبت اطلاعات در سامانه مذکور، کاربر ارشد سامانه در نقطه پستی مربوطه اقدام به تحویل مستندات به منظور احراز مکان و هویت اشخاص(حقیقی و حقوقی) نموده و سیر مراحل ثبت نام تکمیل می گردد. این درحالی است که پیش از این مشتری میبایست برای ثبت نام به دفاتر پستی منتخب مراجعه می کرد.
مدیرکل نرم افزار و توسعه سرویس های الکترونیکی یادآور شد: یکی از مزیت های صندوق های هوشمند این است که حتی زمانیکه شخصی در سفر است و امکان دسترسی فیزیکی به صندوقش را ندارد می تواند با استفاده از سامانه یاد شده، از وجود مرسولات خود مطلع شود. علاوه بر این، صندوق های شخصی هوشمند گامی موثر در جهت کاهش مراجعات حضوری مردم به مراکز پستی است.
لازم به ذکر است که سامانه صندوق های شخصی هوشمند در سال 96 در تهران و حدود 80 درصد استان های کشور راه اندازی شده است و در سال 97 در سایر استانها نیز قابل دسترسی می شود.