به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، آذرماه سال گذشته سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای دست یابی به چهار هدف سامانه نوین سراسری را ایجاد و راه اندازی کرد تا تمامی بانک ها با اتصال به این سامانه امکان اخذ و ارسال تاییدیه های گمرکی را به صورت سیستمی پیدا کنند. این سامانه با هدف پشتیبانی امور مربوط به صدور انواع ضمانت نامه های گمرکی، کاهش تخلفات در ارایه ضمانت نامه به گمرک، ایجاد شفافیت بیشتر و همچنین تسریع و تسهیل همکاری با بانک ها ایجاد شده است.
به دنبال ایجاد این مسیر جدید، بانک مسکن برای ارایه خدمات مربوط به اخذ و ارسال ضمانت نامه های گمرکی به صورت نوین امکان دسترسی تمامی شعب خود در سراسر کشور را به این سامانه فراهم کرده است. به این ترتیب شعب بانک مسکن نیز از این پس می توانند ضمانت نامه های گمرکی را در سیستم نوین، ضمن اخذ و ارسال تاییدیه های مربوطه به صورت سیستمی صادر کنند.
برای این منظور برنامه مربوط به تغییرات مورد نیاز جهت صدور انواع ضمانت نامه های گمرکی در سیستم نوین شعب بانک مسکن نصب شده است.
شعب بانک مسکن برای دسترسی و استفاده از این سیستم باید چندین مرحله را اجرایی کنند. بر این اساس، از آنجاکه صدور ضمانت نامه گمرکی نیازمند یک مرحله استعلام از سامانه وب سرویس گمرک است، هنگام شروع عملیات صدور ضمانت نامه در سیستم نوین، با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز(در فرم سیستمی تعبیه شده) استعلام مربوط اخذ شده و پس از تایید آنلاین اطلاعات ارسالی و تخصیص کد شناسه یکتا(منحصر به فرد) توسط سامانه گمرک، سایر مراحل صدور ضمانت نامه طبق روال جاری انجام می شود.
پس از این مرحله و پس از صدور ضمانت نامه نیز، اطلاعات ضمانت نامه به صورت سیستمی به سامانه گمرک ارسال خواهد شد. این فرآیند می تواند به کاهش تخلفات و ایجاد شفافیت بیشتر در صدور و ارسال ضمانت نامه های گمرکی کمک کند.
شعب بانک جهت تمدید، ابطال و ضبط ضمانت نامه ها در سیستم نوین نیز با ورود به منوی مربوطه در سیستم و درج اطلاعات درخواستی، اخذ استعلام و تاییدیه از سامانه گمرک به صورت اتوماتیک انجام می شود و در صورت تایید سامانه گمرک انجام سایر مراحل عملیات امکان پذیر می شود. به این ترتیب، پروسه صدور و تایید ضمانت نامه گمرکی می تواند سریع تر و آسان تر انجام شود.
در مرحله پایانی نیز، در صورت ضبط ضمانت نامه، لازم است شعب طبق ضوابط جاری وانجام عملیات، وجوه مربوطه را با استفاده از سیستم mcds ، به حساب معرفی شده توسط ذینفع(گمرک) با انجام عملیات ساتنا منتقل کنند. در این مرحله جهت حصول اطمینان از واریز وجه به حساب گمرک، کنترل های لازم باید به عمل آید.
فعالان حوزه بازرگانی و تاجرانی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت می کنند برای انتقال محموله به فرآیند گمرکی به یک ضمانت نامه جداگانه نیاز دارند. ضمانت نامه گمرکی یکی از این مدارک مورد نیاز است. در واقع ضمانت نامه گمرکی یک توافق نامه برای پرداخت بدهی های گمرکی است که در مراحل ترخیص کالا بر مالیات های کالا اضافه می شود. هنگامی که تاجران در مرحله ترخیص کالا قرار دارند؛ باید ضمانت نامه گمرکی را اخذ تا محموله به مراحل ترخیص در گمرک وارد شود. ضمانت نامه های گمرکی به منظور تضمین تعویق یا تقسیط سود و عوارض گمرکی،ترخیص موقت کالا و ترانزیت کالا صادر می شود.
به تعبیر دیگر صاحبان کالاهاى وارداتى براى ترخیص کالاى خود در صورتى که نتوانند حقوق گمرکى و سود بازرگانى مربوطه را نقداً پرداخت کنند باید معادل آن را به صورت ضمانتنامه بانکى به گمرک بسپارند. این ضمانتنامه ممکن است به سررسید معین مثلاً 6 ماه، 9 ماه و یا به صورت اقساطى صادر شوند. با صدور این ضمانتنامه که ضمانتنامه گمرکی نامیده مىشود یک نوع تعهد پرداخت براى بانک به وجود مىآید و بانک در سررسید معین یا در تاریخ اقساط تعیین شده باید وجه آن را به اداره گمرک پرداخت کند.
خدمت نوین در حوزه صدور ضمانت نامه گمرکی از سوی بانک مسکن به مشتریان، مسیر قدیمی زمان بر را به مسیر سریع، الکترونیکی و شفاف تبدیل میکند.