به گزارش بانک و صنعت، حجت اله مهدیان مدیر عامل بانک توسعه تعاون با اشاره به ابلاغ بهنگام سیاست های اعتباری همزمان با شروع سال جدید اظهار داشت: چنانچه بانک از سیستم هدفمند و هوشمند ارائه اعتبار برخوردار باشد، ضمن افزایش کارآمدی می تواند در ایجاد عدالت اعتباری نیز موفق باشد.
وی افزود: عدالت اعتباری می تواند شرایط ارائه تسهیلات به اشخاص شایسته حقیقی و حقوقی را فراهم نماید و منابع بانک را در مسیری سوق دهد که ضمن ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد، زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال را مهیا نمایند.
مهدیان به استقرار سامانه رتبه بندی و اعتبار سنجی سدرا اشاره نمود و گفت: این سامانه با بهره گیری از دانش بومی و سازمانی راه اندازی شده و چندین سال است که مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون خاطر نشان کرد: سامانه این قابلیت را دارد تا با تنظیم شاخص ها و معیارها، مطابق اهداف توسعه ای بانک؛ اولویت را به آن دسته از متقاضیانی دهد که با بکاربستن منابع بانک در راه ارزش آفرینی و تولید ، آثار مثبت اجتماعی را رقم بزنند و این امکان وجود دارد با بازنگری در نحوه ارزیابی شاخص ها، سیستم اعطای اعتبار در بانک را مطابق با مولفه های بانکداری توسعه ای تنظیم و راهبری نماید.
مهدیان با تاکید بر این که سیاست های اعتباری بانک در پی ایجاد قواعد و مکانیزم هایی بوده است تا اثربخشی نظام ارائه اعتبار را افزایش دهد گفت:
اعتبارسنجی دقیق متقاضیان در استقرار عدالت اعتباری اثرگذار است و همچنین با افزایش شفافیت، صحت و دقت در عملیات اعتباری موجب سرعت بخشیدن به روند اعطای تسهیلات می شود.
مهدیان با اشاره به اهمیت حفظ حقوق سپرده گذاران گفت: اطمینان خاطر بیشتر بانک از ایفای به موقع تعهدات مشتری، بازگشت به موقع اقساط و همچنین کاهش حجم مطالبات غیر جاری از مهمترین مسائل بانک در زمینه حفاظت از حقوق سپرده گذاران و ایفای نقش توسعه ای است که با اجرای سیستم اعتبارسنجی این اهداف مهم قابل دستیابی است.
مهدیان ایجاد نظم اداری و رویه های یکسان را از دستاوردهای سند سیاست اعتباری بانک اعلام نمود و گفت: رویه مصوبات کمیته های اعتباری، قالب تهیه طرح توجیهی، تعیین کارشناسان پشتیبان و تهیه گزارش های پرونده های اعتباری و تدوین شیوه نامه بررسی پرونده ها در این سند پیش بینی گردیده است.