به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، دانش بیمه ای یکی از مهم ترین اجزای دانش مالی مشتریان است و در صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع و سازما ن ها، سنجش مؤلفه های موثر بر عملکرد، کارائی، ضریب نفوذ و شناخت مخاطبان و مشتریان ضرورت دارد.
با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «سواد بیمه ای مشتریان: شواهدی از داده های پیمایشی» نموده است. این گزارش که توسط دکتر اسداله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و با همکاری محمد خلیلیان و محبوبه رویین تن نگاشته شده، ترجمه پیمایشی است که از صاحب نظران سنجش سواد بیمه در آمریکا و با هدف ارزیابی دانش، اعتماد به نفس و ظرفیت تصمیم گیری های مشتریان بیمه منتشر شده است.
بر اساس یافته های این پژوهش، مشتریان، دانش اندک و سطح پایینی از اطمینان در تصمیم گیری بیمه ای دارند و سواد بیمه ای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و دارایی های شخصی دارد. سواد بیمه ای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و منابع اطلاعاتی ای که ترجیح می دهند، مرتبط است و مشتریانی که منابع اطلاعاتی غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح می دهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.
نتایج گزارش حاضر در خارج از ایران و مطالعات در داخل کشور نشان دهنده آن است که هر چه سطح سواد مالی و بیمه ای افراد بیشتر باشد تمایل آن ها به سرمایه گذاری های بیمه ای بیشتر خواهد بود. به این ترتیب شناخت منابع تصمیم گیری مشتریان و کمیت و کیفیت متغیرهای موثر بر دانش و مهارت آنان برای هر گونه سیاست گذاری و مدیریت بازار بیمه لازم وضروری است.
هر اندازه مشتریان دانش و مهارت بیشتری داشته باشند خدمات متناسب و بهتری دریافت و خریداری می کنند، در نتیجه شرکت های بیمه فروش بیشتر و مشتریان نیز رضایت بالاتری را کسب خواهند کرد. مطالعه سواد مالی و سواد بیمه ای به عنوان علل توجه و ترجیح مردم به سرمایه گذاری در بیمه های اختیاری و تجاری نیز حائز اهمیت است.
همچنین به دلیل تأثیرات مثبت ارتقاء سواد بیمه ای مشتریان بر بهره وری و اعتماد نهادی، لازم است صنعت بیمه همه ابزارهای ممکن آموزش و آگاه سازی مشتریان از جمله؛ برگزاری نشست های علمی، کمک به تولید محتوای درسی، انتشار کتب تخصصی، وارد کردن مسئله بیمه در برنامه های صدا و سیما، انتشار مطالب و محتوای آموزش چند رسانه ای، پرداختن به حقوق بیمه در نشریات تخصصی و استفاده از ظرفیت رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به منظور افزایش اطلاعات، ارتقاء دانش و گفتمان سازی بیمه در سطح جامعه، نخبگان و مدیران به کار گیرد و از این طریق به ارتقاء سواد بیمه ای مشتریان و شهروندان کمک نماید.
علاقه مندان جهت دریافت متن کامل این گزارش می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1479/ مراجعه نمایند.