پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 587600 تاریخ : 1400/06/10-16:45:15
,10027,
سواد بیمه ای مشتریان: شواهدی از داده های پیمایشی

سواد بیمه ای مشتریان: شواهدی از داده های پیمایشی

توانایی تصمیم گیری در ارتباط با خدمات پیچیده مانند انواع بیمه ها نیازمند دانش و مهارت اساسی در این زمینه است؛ علی رغم این اهمیت، سواد بیمه هم در سطح جهانی و هم در مقیاس ملی چندان بالا نیست.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، دانش بیمه ای یکی از مهم ترین اجزای دانش مالی مشتریان است و در صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع و سازما ن ها، سنجش مؤلفه های موثر بر عملکرد، کارائی، ضریب نفوذ و شناخت مخاطبان و مشتریان ضرورت دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «سواد بیمه ای مشتریان: شواهدی از داده های پیمایشی» نموده است. این گزارش که توسط دکتر اسداله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و با همکاری محمد خلیلیان و محبوبه رویین تن نگاشته شده، ترجمه پیمایشی است که از صاحب نظران سنجش سواد بیمه در آمریکا و با هدف ارزیابی دانش، اعتماد به نفس و ظرفیت تصمیم گیری های مشتریان بیمه منتشر شده است.
بر اساس یافته های این پژوهش، مشتریان، دانش اندک و سطح پایینی از اطمینان در تصمیم گیری بیمه ای دارند و سواد بیمه ای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و دارایی های شخصی دارد. سواد بیمه ای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و منابع اطلاعاتی ای که ترجیح می دهند، مرتبط است و مشتریانی که منابع اطلاعاتی غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح می دهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.
نتایج گزارش حاضر در خارج از ایران و مطالعات در داخل کشور نشان دهنده آن است که هر چه سطح سواد مالی و بیمه ای افراد بیشتر باشد تمایل آن ها به سرمایه گذاری های بیمه ای بیشتر خواهد بود. به این ترتیب شناخت منابع تصمیم گیری مشتریان و کمیت و کیفیت متغیرهای موثر بر دانش و مهارت آنان برای هر گونه سیاست گذاری و مدیریت بازار بیمه لازم وضروری است.
هر اندازه مشتریان دانش و مهارت بیشتری داشته باشند خدمات متناسب و بهتری دریافت و خریداری می کنند، در نتیجه شرکت های بیمه فروش بیشتر و مشتریان نیز رضایت بالاتری را کسب خواهند کرد. مطالعه سواد مالی و سواد بیمه ای به عنوان علل توجه و ترجیح مردم به سرمایه گذاری در بیمه های اختیاری و تجاری نیز حائز اهمیت است.
همچنین به دلیل تأثیرات مثبت ارتقاء سواد بیمه ای مشتریان بر بهره وری و اعتماد نهادی، لازم است صنعت بیمه همه ابزارهای ممکن آموزش و آگاه سازی مشتریان از جمله؛ برگزاری نشست های علمی، کمک به تولید محتوای درسی، انتشار کتب تخصصی، وارد کردن مسئله بیمه در برنامه های صدا و سیما، انتشار مطالب و محتوای آموزش چند رسانه ای، پرداختن به حقوق بیمه در نشریات تخصصی و استفاده از ظرفیت رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به منظور افزایش اطلاعات، ارتقاء دانش و گفتمان سازی بیمه در سطح جامعه، نخبگان و مدیران به کار گیرد و از این طریق به ارتقاء سواد بیمه ای مشتریان و شهروندان کمک نماید.
علاقه مندان جهت دریافت متن کامل این گزارش می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1479/ مراجعه نمایند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 212
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران