پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349787 تاریخ : 1397/03/07-11:00:24
,17,
سهم ایران از سوخت رسانی در خلیج فارس هیچ است

سالانه 50 هزار کشتی از خلیج فارس عبور می کنند

سهم ایران از سوخت رسانی در خلیج فارس هیچ است

عملیات بانکرینگ پتانسیل بالایی در اشتغالزایی دارد به گونه ای که برای انتقال 50 هزار تن سوخت به کشتیها حداقل 40 نفر نیروی کار نیاز است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی، ایران باوجود اینکه خط ساحلی طولانی در خلیج فارس دارد که یکی از آب راه های مهم جهان محسوب می شود ولی سهم بسیار، بسیار ناچیزی از سوخت رسانی در این آب ها دارد؛ صنعت بانکرینگ یا سوخت رسانی به شناورها یکی از صنایع پر درآمد در حوزه حمل و نقل محسوب می شود که ایران به دلیل داشتن کیلومترها خط ساحلی می تواند سود بالایی از آن به دست بیاورد اما هم اکنون استفاده از این ظرفیت و پتانسیل تقریبا صفر است. بانکرینگ ( سوختگیری و سوخترسانی) به عملیات انتقال سوخت مورد نیاز به کشتیها و سایر شناورها اطلاق می شود که به دو روش سوخترسانی بر روی دریا با استفاده از شناورهای خاص و نیز با پهلوگیری کشتی در اسکله های سوختگیری انجام میشود. امروزه، بانکرینگ صنعتی نوپا و پرسود در دنیا قلمداد می شود که ضمن تأمین سوخت برای کشتیها و شناورها، خدمات دیگری نظیر تأمین ابزار و قطعات، تعویض خدمه، تأمین آب و غذا و... را نیز شامل می شود. این صنعت ضمن پتانسیل بالای ارزآوری برای کشور، ارتقای سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور بانکرینگ کننده، کاهش قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی، ارتقای رتبه بنادر ساحلی و نیز ارتقای امنیت انرژی کشور از طریق تقویت همکاریهای اقتصادی با کشورهای همجوار را فراهم می کند. همچنین عملیات بانکرینگ پتانسیل بالایی در اشتغالزایی دارد به گونه ای که برای انتقال 50 هزار تن سوخت به کشتیها حداقل 40 نفر نیروی کار نیاز است.

با توجه به وجود نیروی کار جوان و تحصیلکرده در کشور، توسعه صنعت بانکرینگ میتواند موجب اشتغال نیروی کار جوان کشور خصوصاً نیروهای متخصص بومی شود. براساس آمارها، سالیانه بیش از 50 هزار کشتی وارد خلیج فارس می شوند. ازاین رو فرصت بیبدیلی برای توسعه صنعت بانکرینگ در ایران فراهم شده است. در حال حاضر ارزش بازار فعال بانکرینگ در منطقه خلیج فارس بیش از 30 میلیارد دلار برآورد شده که 27 میلیارد دلار آن سهم کشور امارات است. بندر فجیره امارات با ظرفیت سوخترسانی سالیانه بیش از 16 میلیون تن به کشتی ها، بزرگترین بندر خلیج فارس در زمینه انجام فعالیت های مرتبط با بانکرینگ محسوب می شود و از این راه درآمد سرشاری را بهدست می آورد.

درحالی که ایران به رغم برخورداری از مزیت های فراوانی نظیر موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز و مرز آبی وسیع، اسناد حمایت کننده (مانند ماده بند ب ماده 48 برنامه ششم توسعه) از فعالیت بخش غیردولتی و همچنین ایجاد زیرساخت های کافی در صنعت بانکرینگ، تاکنون در استفاده از ظرفیت های صنعت بانکرینگ موفق نبوده و سهم حدود 3 میلیارد دلاری ایران از بازار بانکرینگ منطقه گویای همین واقعیت است.

اما اصلی ترین چالش های پیش روی صنعت بانکرینگ چیست و چرا ایران نمی تواند از این ظرفیت به درستی استفاده کند؟ در مسیر توسعه این صنعت در ایران چالش های مهمی مانند رقبای بالقوه در منطقه و پیشتازی آنها، مصرف سوخت ال ان جی به جای نفت کوره در کشتی ها، نبود عملکرد زنجیرهای شرکت های بانکرینگ ایرانی و... وجود دارد که نیازمند اتخاذ سازوکارهای مؤثر و نظام مند است. حال آنکه کشورهایی نظیر امارات، قطر و عمان به سرعت صنعت بانکرینگ را در بنادر خود توسعه داده اند  درآمدهای بالایی را نصیب خود کردهاند. جالب آنکه بخشی از سوختهایی که در بنادری مانند فجیره امارات به کشتی ها فروخته می شود ازسوی ایران تأمین میشود و شرکتهای اماراتی پس از خرید نفت کوره ایران و فروش آن با قیمت های بالاتر به کشتی هایی که در بندر فجیره هستند درآمد سرشاری کسب کرده اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 212
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران