به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، تمرکز از جنبه ها و ابعاد مهم ساختار بازار و شاید مهمترین متغیر ساختاری است که با استفاده از مفهوم آن می توان ساختار بازار و به عبارتی اندازه رقابت و انحصار را در بازارهای انفرادی و یا در اقتصاد بررسی کرد. ساختار بازار معرف خصوصیات سازمانی بازار است و معمولاً بر حسب سطح تمرکز، تفاوت کالا و شدت موانع ورود تعریف می شود. هرچه ساختار بازار در وضعیت مناسب تری باشد، می توان نسبت به وجود و بقای رقابت مـؤثر در آن بازار امیدوارتر بود. عملکرد شرکت ها در صنعت بیمه همبستگی مثبتی با ویژگی های سـاختار بازار آن دارد، لذا ساختار بازارهای بیمه و به ویژه وجود یا عدم وجود قدرت انحصاری در میان شرکت های موجود در صنعت بیمـه کشورها، نقش مهم و اثرگذاری در عملکرد این صنعت خواهد داشت.
با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «ساختار صنعت بیمه و سیاست های تنظیمی برای جلوگیری از انحصار و تقویت رقابت» نموده است. در این گزارش که توسط دکتر لیلی نیاکان عضو هیأت علمی گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه پژوهشکده بیمه نگاشته شده، ضمن تبیین عرضه و تقاضا در بازار بیمه، به سازماندهی صنعتی و تنظیم گری بازار بیمه، حوزه های نظارت و مقررات گذاری بیمه ای و مقررات گذاری در صنعت بیمه ایران پرداخته شده است.
بر اساس یافته های این پژوهش، نهاد ناظر بیمه ای نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از سوء استفاده ها، اطمینان از رقابت در تعیین نرخ های بیمه و قیمت خدمات، جلوگیری از تشکیل کارتل ها و ارتقاء رقابت در بازار بیمه دارد.
بررسی تجربه کشورهای توسعه یافته نیز مؤید آن است که در مقررات گذاری بیمه در راستای کاهش تمرکز و ارتقاء رقابت در بازار بیمه، توجه به فراگیری، شفافیت، اختصار، قابل فهم و ضد انحصار بودن مقررات؛ ایجاد فضای رقابتی سالم؛ تنظیم مناسب بازار و حکمرانی خوب ضرورت دارد.
جهت مشاهده و دریافت متن کامل گزارش به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1458/ مراجعه فرمایید.