به گزارش بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی بیمه تعاون، حدود 9 سال از عمر این شرکت بیمه می گذرد که 5 سال آن با مدیریت یونس مظلومی بوده است. در ادامه، مظلومی به چالش های مدیریت این پنج سال می پردازد. مظلومی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان عملکرد بیمه تعاون را به دو بخش قبل و بعد از او تقسیم کرد، گفت: بله. عملکرد شرکت بیمه تعاون را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم و موضوع «ثبات مدیریت» را می توان صفت مشخصه سال های اخیر عنوان کرد که موجب روند صعودی عملکردها دربازار شده است. مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید برنقش اعضای هیات مدیره درحمایت از مدیرعامل در راستای اجرای برنامه های توسعه ای شرکت متذکر شد: ازسال 96 به بعد تغییرات زیادی در شرکت ایجاد شد. درآن دوره حتی مجمع عمومی صاحبان سهامی که برگزار شده بود به ثبت نرسیده بود و مدت زمان طولانی شرکت مدیرعامل نداشت، تا جایی که درسال 96 صحبت از تعلیق و انحلال بیمه تعاون شد و بیمه مرکزی تذکرهای لازم را داده بود.
از مظلومی درباره سود آوری و وضعیت مالی شرکت سوال شد و او ضمن قدردانی ازسهامداران برای افزایش سرمایه شرکت به 500 میلیارد تومان با اعلام رشد تولید حق بیمه و حضوری موفق در بازار دوم فرابورس درسال های اخیر یادآور شد: درکنار اجرای برنامه های ترمیمی شرکت بیمه تعاون همواره به مسوولیت اجتماعی تمرکز دارد و در دوران آغاز پاندمی کرونا با ابتکار، بیمه نامه جدیدی را با عنوان «بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی»به بازار عرضه کرد که با اخذ مجوز از بیمه مرکزی به بازار عرضه شد و جا دارد با افتخار اعلام کنم، اگر چه بیمه تعاون با دادن خسارات در این رشته متضرر شد اما از بسته شدن 5 هزار واحد صنفی که این بیمه نامه را خریداری کرده بودند، جلوگیری کرد که فکر می کنم ارزش این زیان را داشت. مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به حمایت های بیمه مرکزی در مجوز عرضه این محصول به بازار و قبولی اتکایی آن افزود: تلاش های شبکه فروش بیمه تعاون نیز در معرفی این طرح جدید مثال زدنی است.
فروش مستقیم و غیرمستقیم
به نظر می رسد، موضوع فروش مستقیم و غیرمستقیم در بیمه تعاون نیاز به رمزگشایی دارد. زیرا طبق آماری که سال گذشته منتشر شد سهم استارت آپ ها در فروش محصولات بیمه تعاون نسبت به سایر شرکت ها بیشتر است. این درحالی است که مظلومی در اختتامیه مسابقه اینشورتاک که به همت خود بیمه تعاون برای ارتقای سطح توانمندی نمایندگان در بازار اجرا شد، گفته است، «به رغم استقبال از عرضه خدمات دیجیتال هنوز 95درصد بیمه نامه ها به صورت حضوری انجام می شود.» درعین حال بیمه تعاون این را هم اعلام کرده «سیاست های این شرکت به سمت بیمه های زندگی حرکت کرده است به نحوی که در بودجه این شرکت مقرر شده سهم بیمه های زندگی از 14 درصد در سال 1400 به 19 درصد در سال 1401 افزایش یابد.»
حال این سوال مطرح می شود، در حوزه فروش بیمه تعاون چه اتفاقی افتاده است ؟ آیا تیم فروش این شرکت روی همکاری استارت آپ ها برای توسعه بیمه های زندگی حساب کرده است؟ درحالی که مدیرش اعتقاد دارد هنوز 95 درصد فروش به صورت حضوری انجام می شود. یونس مظلومی در این باره توضیح داد: کانال توزیع در بیمه تعاون متنوع است و ما از تمام ابزارها استفاده می کنیم. البته نقش نمایندگان این شرکت در بازار بسیار حیاتی است و نیاز به تلاش بسیار دارد. وی با یاد آوری اینکه خود او کارش درصنعت بیمه را با فروش و به عنوان نماینده آغاز کرده است، ادامه داد: در بازار نماینده بیمه تعاون با 9 سال قدمت باید با نماینده بیمه ایران با 80 سال قدمت رقابت کند که کار بسیار سختی است و به تلاش دوچندان درجذب و حفظ مشتری نیاز دارد و به عنوان مدیرعامل بیمه تعاون از نمایندگان شرکت تشکر می کنم.
او افزود: بیمه تعاون همکاری خوبی با کارگزاران بیمه کشور دارد و بخشی از پرتفوی ما از طریق این گروه تولید می شود، به عبارتی ما با ارائه نرخ و شرایط مناسب توانسته ایم نظر کارگزاران بیمه را درجلب رضایت مشتریانشان جلب کنیم. مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: حضور درمزایده و مناقصات بیمه ای نیز از طریق شعب و واحدهای ستادی اجرا می شود، درواقع فروش مستقیم با مذاکرات شعب با برخی از بیمه گذاران بزرگ مانند گروه های تولیدی « مالی» بانک ها و خودروسازها انجام می شود. مظلومی گفت: کانال جدیدی که چند سال است به شبکه توزیع بیمه اضافه شده است، فعالیت استارت آپ ها و فروش اینترنتی است که مورد استقبال مردم و تاکید مسوولان کشور است. به عبارتی استارت آپ ها با مجوز دربازار فعالیت دارند و سیاست های نظام هم برهمکاری با شرکت های دانش بنیان تاکید دارد و شورای عالی بیمه نیز با تصویب آیین نامه ای نحوه فعالیت کارگزاران برخط در بازار بیمه را مشخص کرده است و همان طور که ابتدا اشاره شد، ما با استفاده از تمام بخش های شبکه توزیع در بازار فعالیت داریم.
مجمع عمومی
مدیرعامل بیمه تعاون زمان برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام را 29 تیراعلام کرد و گفت: تولید حق بیمه به یک هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است درحالی که ضریب خسارت در بیمه تعاون پایین تر از میانگین صنعت بیمه است. مظلومی یاد آور شد: با توجه به افت شدید بازارها در دوران کرونا اما بیمه تعاون توانست روند سودآوری را که درسال 1399 داشت درسال 1400 ادامه دهد.
رتبه اعتبار
بیمه تعاون شهریور 1400 به عنوان نخستین شرکت بیمه از موسسه برهان رتبه اعتبار داخلی گرفت. رتبه اعتباری A1+ برای کوتاه مدت و bbb در بلندمدت بعد از پشت سرگذاشتن فرآیندی که6 ماه به طول انجامید برای بیمه تعاون تعیین شد. مظلومی در این باره توضیح داد: طبق تفاهم با موسسه برهان این رتبه 3 سال اعتبار دارد اما این رتبه بندی فرآیندی جاری است و شاخص ها هرساله مورد بررسی قرار می گیرد. او درباره تاثیر این رتبه اعتبار بر روند فروش محصولات در بازار یاد آور شد: این رتبه نشان می دهد که در بلندمدت هم بیمه تعاون دارای ثبات و توانگری برای ایفای تعهداتش است و در حال حاضر هم وضعیت بسیار خوبی را نشان می دهد. به عبارتی بیمه تعاون خود را در محک سنجش قرار داده که بیانگر شفافیت است و مشتری می تواند ما را با سایر رقبا مقایسه کند. وی در خاتمه از تمام ذی نفعان بیمه تعاون مانند سهامداران، کارکنان، نمایندگان، بیمه گذاران و هیات مدیره شرکت برای رسیدن به ساحل آرامش قدردانی کرد.