پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 264896 تاریخ : 1395/11/01-10:46:04
,17,
رشد 20 درصدی ارزش صادرات گروه برق و الکترونیک در هشت ماه امسال

در دوره پسابرجام تحقق یافت

رشد 20 درصدی ارزش صادرات گروه برق و الکترونیک در هشت ماه امسال

صدور کالاهای زیرگروه برق و الکترونیک در دوره هشت ماهه امسال به سبب تسهیل تجارت بین المللی ناشی از توافق هسته ای و رفع مشکلات صادراتی، به 24 هزار و 400 تن و ارزش 200 میلیون و 700 دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال 20 درصد افزایش ارزش نشان می دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت درباره اطلاعات و جداول آماری منتشر شده سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد با وجود رشد ارزش صادرات کالا در زیرگروه برق و الکترونیک، از نظر وزنی کاهش 24.9 درصدی رخ داده است.

زیرگروه های برق و الکترونیک انواع سیم و کابل، تابلو و تجهیزات برق صنعتی، انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی را دربرمی گیرد.

در هشت ماهه امسال دو میلیون و یکصد هزار دلار انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی صادر شد که نسبت به دوره مشابه پارسال از نظر ارزش و وزن به ترتیب 48 و 25 درصد کاهش نشان می دهد.
پنج بازار هدف صادرات کشور ما در این بخش عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ارمنستان بودند.
دست اندرکاران این بخش بر این باورند که واردات بی رویه چراغ های بی کیفیت، مهمترین دلیل حجم ناکافی صادرات است؛ زیرا تولید داخل را تضعیف می کند و انگیزه را از تولیدکنندگان می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد پارسال عراق با واردات سه میلیون دلاری، شریک نخست ایران برای جذب تولیدات لوستر، چراغ و لوازم روشنایی بود و پس از آن، امارات با یک میلیون دلار واردات قرار گرفت.
جمهوری آذربایجان با واردات 210 هزار دلاری و افغانستان با سهم 180 هزار دلاری از این بازار بیشترین سهم را بین دیگر واردکنندگان داشتند.

اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد در هشت ماهه امسال هشت میلیون و 700 هزار دلار انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی به وزن 6 تن به بازارهای هدف صادر شد که اوگاندا با جذب پنج میلیون دلاری در جایگاه نخست قرار گرفت 
عراق با یک میلیون و 100 هزار دلار و چین با 700 هزار دلار رده های بعدی را از آن خود کردند.
افغانستان با واردات 460 هزار دلار و اندونزی با جذب 310 هزار دلار از این کالاها، جزو بازارهای صادراتی ایران بودند.

آمارها در زمینه بازار عمده صادرات سیم، کابل و انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی نشان می دهد افغانستان در دوره هشت ماهه امسال با واردات 60 میلیون دلار سیم و کابل بیشترین سهم در این بخش را به خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 46 درصدی را نشان می دهد.
عراق در این مدت با جذب 48 میلیون دلار در مقایسه با هشت ماهه پارسال، افزایش 118 درصدی را ثبت کرد. 
همچنین سوریه با واردات هفت میلیون و 600 هزار دلاری خود، رشد 887 درصدی را نسبت به سال 1394 رقم زد.
ترکمنستان با واردات 970 هزار دلار و عمان با جذب 870 هزار دلار از دیگر واردکنندگان انواع سیم و کابل ایران در دوره این گزارش بودند.

بررسی جدول واردکنندگان عمده انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران در دوره این گزارش نشان می دهد عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان از مشتریان کشور ما در این بخش به شمار می روند.
عراق در هشت ماهه امسال 30 میلیون دلار از این کالاها را وارد کرد که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 53 درصدی دارد.
افغانستان با جذب پنج میلیون و 600 هزار دلار از تولیدات ایرانی این بخش، رشد واردات 55 درصدی را در مقایسه با هشت ماهه پارسال(منتهی به آبان ماه) تجربه کرد.
سوریه نیز با واردات چهار میلیون و 200 هزار دلار، از انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران استقبال کرد. 
در دوره این گزارش آفریقای جنوبی با واردات چهار میلیون و 900 هزار دلاری در هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 48 درصدی را ثبت کرد. 
سودان نیز یک میلیون و 900 هزار دلار از این کالاها را جذب کرد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 58 درصدی دارد.

براساس آمارهای صادراتی در دوره هشت ماهه امسال، از کل سیم و کابل صادر شده 84.7 درصد به مقصد افغانستان، عراق، سوریه، ترکمنستان و عمان فرستاده شد.
همچنین عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان در مجموع 90 درصد کل تابلو و تجهیزات برق صنعتی صادراتی ایران را جذب کردند.

بررسی های کارشناسی و دیدگاه های فعالان این بخش نشان می دهد سختی رقابت با تولیدکنندگان چینی و ترکیه ای به لحاظ قیمت و تنوع تولیدات برای ماندگاری در بازارهای موجود و نفوذ به بازارهای جدید صادراتی از مشکلات این عرصه به شمار می رود.
فقدان برندهای معتبر شرکت های تولیدی و صادراتی و نیز تعامل اندک با صاحبان برندهای جهانی از دیگر دغدغه های این بخش است.
مشکلات ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و پیامدهای ناشی از تحریم های بین المللی در اجرای طرح های مخابراتی و الکترونیکی در خارج از کشور تاثیر بسیاری بر صدور محصولات و کالاهای این گروه گذاشت که البته در پی اجرای توافق برجام (بیست و هفتم دی ماه پارسال) شرایط رو به بهبود پیش بینی می شود.
مساله دریافت نکردن مطالبات شرکت ها از وزارت نیرو، تخصیص نیافتن کمک های بانک توسعه صادرات ایران برای تامین مالی (فاینانس)، مشکل بودن دریافت تسهیلات ریالی از بانک ها و اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها به طور ناقص، روی قیمت تمام شده محصول نهایی و غیررقابتی شدن تولید در همسنجی با محصولات مشابه خارجی در سایر بازارهای هدف تاثیر مستقیم گذاشته است.
فقدان زیرساخت ها و تجهیزات مناسب با تجارت خارجی ایران و مشکل های رایج در بندرها برای بارگیری، انبار، انتقال و... نیز مانعی بر سر راه سرعت گرفتن فرآیند صادرات به شمار می رود.

کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران و فعالان عرصه گروه برق و الکترونیک بر این باورند که برای رویارویی با رقیبان بزرگ در کشورهای هدف و سایر بازارهای برون مرزی باید به سوی ارتقای کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام شده و تقویت زیرساخت های توسعه صادرات مانند تسهیل سازی شرکت در نمایشگاه های تخصصی و سایر رویدادهای بین المللی در داخل و خارج از کشور حرکت کرد.
همچنین کنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود مواد اولیه نامرغوب و فاقد استانداردهای بین المللی، تسریع شرکت توزیع و توانیر برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان، بازنگری و تعدیل ضرایب مالیاتی، اختصاص بخشودگی مالیاتی برای واحدهای واجد شرایط، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به بخش صنعت، توسعه و تجهیز زیرساخت های بندری برای سهولت در بارگیری، تخلیه،... و سرعت بخشی به ترخیص کالا در گمرک از دیگر راهکارهای تقویت صادرات در این بخش است.
سازماندهی بخش های بازرگانی فعال در سفارتخانه ها و دفترهای نمایندگی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف نیز ابزاری را برای یاریگری دیپلماسی به اقتصاد و تجارت کشور در اختیار قرار می دهد.
همه این راهکارها در بندهای گوناگون سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین شیوه نامه های صادر شده دولت یازدهم برای پیاده سازی این سیاست ها در بخش های صنعتی- تجاری گنجانده شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 203
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران