به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی بانک ملت، واحد پاسخ گویی به مغایرت اداره چکاوک با شماره های تلفن 88593451 ، 88593452 ، 88593453 ، 88593476 ، 88593482، 88827097، 88325460همچنین مرکز ارتباط ملت به شماره های 1556در تهران و 82488-021در شهرستان ها آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان است.
بر اساس این گزارش، سامانه چکاوک با هدف جلوگیری از حرکت و انتقال اصل و فیزیک چک از شعبه واگذارنده به اتاق پایاپای و بانک صادرکننده چک راه اندازی شده است.در این فرآیند به جای اصل برگه چک، تصویر چک در شعبه واگذارنده تهیه و به همراه اطلاعات مربوط به متن، آورنده و ذینفع چک از طریق شبکههای ارتباطی و مخابراتی به بانک صادرکننده چک ارسال می شود.
بر این اساس، بانک صادرکننده چک پس از دریافت فایل تصویر و داده، نسبت به اعتبارسنجی و اعمال کنترل های لازم اقدام و مراتب تایید، عودت یا برگشت چک را به صورت الکترونیک به چکاوک و بانک واگذارنده اعلام می کند.