به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در مراسم امضای این تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای تولید 974 واگن مسافری، باری و لکوموتیو با اعتبار یکهزار و 940 میلیارد تومان در سال 1398 افزود: توسعه شبکه ریلی اولویت نخست محسوب می شود و پس از آن داشتن واگن و لکوموتیو نیز در اولویت بعدی قرار دارد و باید زمینه بهره برداری بهتر برای مردم فراهم شود.
وی اظهار داشت: براین اساس در 2 سال گذشته چهار مرکز استان به شبکه ریلی سراسری متصل شدند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ضروری است در این بخش با نگاه به آینده پیش رفت و بنابراین انتظار می رود در اوایل سال آینده شاهد تداوم شبکه ریلی از میانه به بستان آباد و ایل گولی در استان آذربایجان شرقی و علاوه بر آن به اردبیل باشیم.
وی تاکید کرد: علاوه بر توسعه جاده ای، لازم است از حمل و نقل ریلی به شکل سالم استفاده شود.
براساس این تفاهم نامه 40 دستگاه لکوموتیو، 650 واگن باری، 24 دستگاه ریل باس، 30 دستگاه واگن مسافری تولید و بازسازی 230 دستگاه واگن مسافری انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: دولت های یازدهم و دوازدهم اهتمام ویژه ای برای توسعه حمل و نقل داشتند و دارند.
محمد اسلامی افزود: براین اساس چهارمین استان به شبکه ریلی اضافه شد و در تلاش می شود که پنجمین استان نیز به این شبکه سراسری متصل شود.
وی تاکید کرد: باید طرفین این تفاهم نامه بر انجام تعهدات خود در زمان تعیین شده اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای حمل ونقل ریلی به دنبال اتصال به شبکه سراسری هستیم، اما علاوه بر این شبکه به واگن و لکوموتیو نیاز داریم که باید اقدامات لازم برای تامین آن انجام شود.
اسلامی افزود: اکنون جابه جایی بار از سطح 50 تن گذشته است و این نشان می دهد که همچنان تقاضا برای جابه جایی بار در حال افزایش است.
اعتبار یکهزار و 940 میلیارد تومان این تفاهمنامه به میزان 20 درصد آن آورده متقاضیان، یک هزار و 80 میلیارد تومان سهم نظام بانکی و بقیه هم سهم دولت است.
همچنین نرخ تسهیلات تولید ریل باس 12 درصد، لکوموتیو و واگن باری 13 درصد پیش بینی شده و مابه التفاوت آن توسط دولت پرداخت می شود.
سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرد: عملکرد باری راه آهن امسال 9 درصد و در بخش مسافری 13.8 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافت.