ابوالفضل نجارزاده با اشاره به نقش بانک ملی ایران در شکل دهی هویت نظام بانکی کشور افزود: آغازگر نظام بانکی کشور بانک ملی ایران بوده است و با توجه به اهمیت این بانک در نظام مالی و بانکی کشور باید به همه جوانب ساختاری آن توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: ابعاد جلب و نگهداشت و همچنین آموزش برای نیروی انسانی بسیار موثر است اما به موضوع رفاه کارکنان باید خیلی جدی پرداخته شود. شرایط اقتصادی حال حاضر با گذشته تفاوت زیادی دارد و اگر نتوانیم شرایط محیطی، رفاهی و آموزشی مناسبی را برای همکاران درنظر بگیریم کاهش تعلق و انگیزه سازمانی را به دنبال دارد که این مهم در عملکرد و بهره وری، خود را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: به موضوع رفاه در حوزه منابع انسانی باید به صورت ویژه توجه کنیم. همه همکاران در نظام بانکی با مسائل مختلف اقتصادی رو به رو هستند و وظیفه ماست که دغدغه های همکاران را پیگیری کنیم.
نجارزاده با بیان اینکه چشم نظام بانکی ما به بانک ملی ایران است ، اضافه کرد: دغدغه همه ارکان مدیریتی بانک، مسائل معیشتی همکاران است و هر پیشنهادی که کارشناسی باشد در جهت رفع این مسائل پذیرا هستیم.
وی لزوم ارتقای کیفیت واحدهای اقامتی کارکنان بانک ملی ایران در سراسر کشور و نوسازی و بهسازی آنها را بسیار با اهمیت خواند و گفت: این اماکن باید توسعه جغرافیایی داشته باشند که ظرفیت آن موجود است. از سوی دیگر با سامانه شدن این اماکن، همه همکاران باید فرصت برابر برای استفاده از اقامتگاه ها را داشته باشند.
قائم مقام مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه با اشاره به حوزه درمان نیز افزود: تحولات خدمات درمانی فقط توسط بدنه بیمارستان، شدنی نیست و همه بخش های رفاهی باید به کمک بیایند. باید دایره پوشش خدمات بیمه ای همکاران را بسیار گسترده و به هزینه های بیمه ی سهم همکار کمک کنیم تا بتوانند به جز بیمارستان بانک ملی ایران از سایر بخش های درمانی کشور نیز استفاده کنند. همچنین باید برنامه ریزی کنیم تا پایش سلامت در کوتاه مدت و مرتب انجام شود. حوزه ورزش هم باید توزیع برابر داشته و در تهران متمرکز نباشد.
نجارزاده اظهار کرد: سیاست ها و برنامه های جدید موسسه کوثر، شفافیت است و باید صورت مالی خود را حسابرسی شده و شفاف در سایت اعلام کند. بنابراین حاکمیت شرکتی را در این مجموعه مستقر می کنیم. کوثر در حال راه اندازی یک مجموعه دندانپزشکی مجهز در تهران است که در استان ها هم نمونه آن باید اجرا شود.
وی ادامه داد: دغدغه بازنشستگی همکاران شرکتی در مجموعه کوثر با پیش بینی صندوق آتیه حل شده است.
ظرفیت سازی برای افزایش حقوق و مزایا
حسن مونسان عضو هیات مدیره بانک ملی کشور نیز در این همایش اظهار کرد: مشتری ما همکار ماست و تا وقتی به رفاه همکاران توجه نداشته باشیم به مسیری نمی رویم که بهره وری را در خود داشته باشد.
وی افزود: باتوجه به دغدغه معیشتی همکارانمان در بانک ملی ایران، هر راهی که برای ظرفیت سازی ممکن است در دستور کار پیگیری برای افزایش حقوق و مزایا قرار داده ایم و ظرفیت سازی مهم ترین روش ماست.
وی ایجاد فرصت ها و ظرفیت ها، صندوق ها، شرکت ها، توزیع سهام و سود و درآمد خارج از حقوق و مزایا، درمان و اسکان را به عنوان دغدغه های اصلی همکاران برشمرد و تاکید کرد: نباید پرداخت کمک هزینه درمان بیش از 6ماه به طول بیانجامد. بیمه عمر همه همکاران شاغل و بازنشسته باید پیش بینی شود و یک سامانه یکپارچه عادلانه برای اسکان همکاران داشته باشیم. آن وقت با درست شدن این بخش، ارتقای سازمان را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: امنیت روانی همکاران در حالی که در اوج مشکلات و کمبودها چنین فعالانه کار می کنند اولویت ماست و هیات مدیره با تمامی قوا از برنامه های رفاهی و درمانی حمایت می کند و در کمیته جبران خدمات هم آمادگی پذیرش همه پیشنهادها را داریم.
مدیران رفاهی به استان ها سر بزنند
صمد عزیزنژاد دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز در ادامه همایش گفت: مدیران رفاهی باید از قالب تهران نشینی خارج شده و برای دریافت صحیح مشکلات به استان ها سر بزنند تا تبعیض میان استان ها و مدیران و کارکنان کم شود.
وی تاکید کرد: نباید امکانات در تهران تجمیع باشد که همکاران برای درمان مجبور به مراجعه به پایتخت باشند. زیرا اگر این امکانات در استان ها هم فراهم شود فاصله کمتر شده و هزینه ها نیز به دنبال آن برای سازمان و همکاران کاهش می یابد.
وی یادآور شد: الگوی رفتار در موضوع رفاه باید شفاف باشد، به طور مثال سیستم فاکتورها و نسخ در کمک هزینه ها باید شفاف عمل کند. همچنین با افزایش همکاری با بیمه ها اشکالات بسیاری حل می شود.
تمامی امکانات و ظرفیت ها پای کار می آیند
در ادامه، معاون منابع انسانی بانک ملی ایران گفت: بانک ملی ایران با توجه به قدمت خود نقش انکارناپذیر منابع انسانی را در پیشبرد اهداف سازمانی می داند و به همین دلیل برای اعتلای نقش و کارایی آن ها همه تلاش خود را انجام می دهد.
فرهاد معقول افزود: اجرای درست برنامه های رفاهی، موجی از حمایت را به دنبال دارد که بهره وری همکاران را افزایش می دهد.
وی با اشاره به بیمارستان بانک ملی ایران و تلاش برای ارتقای آن اظهار کرد: این بیمارستان میزان اهمیت مدیران بانک نسبت به مقوله درمان همکاران را نشان می دهد.
وی یادآور شد: دی ماه گذشته در یک کج سلیقگی سامانه جافام قطع شد که هزینه بسیاری را به همکاران تحمیل کرد. بنابراین با پیگیری های بسیار به عنوان متولی تلاش کردیم تا این سامانه به مدار بازگردد و با ارتقای آن قابلیت نسخه نویسی، نسخه پیچی و ارسال عکس را داشته و به کار خود ادامه دهد. اکنون نیز در استان های تهران، هرمزگان و خوزستان به عنوان پایلوت وصل شده و طی 15روز آینده در کل کشور فعال خواهد شد.
معقول ادامه داد: دوستان ما در بخش های IT و رفاه و درمان، شبانه روزی تلاش می کنند تا مشکلات برطرف شود .
وی اضافه کرد: مجوز استخدام هزارو732 نفر اخذ شده که با ورود آنها به بانک بخشی از کسری کادر شعب برطرف خواهد شد.
وی همچنین از هماهنگی برای برپایی جلسه فوق العاده شورای بانک ملی کشور برای حل مشکلات و کمک به معیشت همکاران خبر داد و گفت: استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت ها برای بهسازی و توسعه مراکز رفاهی را نیز در دستور کار داریم.
• خدمت به همکاران مایه مباهات است
رئیس اداره کل رفاه و درمان بانک ملی ایران نیز این همایش را سومین دوره نشست مشترک بانک با بیمه خواند و گفت: ما یک بخش تخصصی و خدماتی هستیم که به خدمتگزاری خود به همکاران در بانک ملی ایران افتخار می کنیم و ارائه خدمت را سبب افزایش انگیزه آنان می دانیم.
مصطفی عاشوری اظهار کرد: پس از افزون بر سه سال از شیوع کرونا، مراکز رفاهی از 15 بهمن 1400 در بابلسر بازگشایی شده و آشپزخانه مهمی نیز در مشهد آغاز به کار کرده است. همچنین با برگزاری دو جام شهید سلیمانی و دهه مبارک فجر، فعالیت های ورزشی خود را دوباره آغاز کرده ایم.
وی ادامه داد: ساخت و تجهیز مجموعه شهید سنجرانی در ادارات مرکزی، افزایش مراکز اقامتی در تهران و مشهد (هتل حیات) با همت مدیران، افزایش سن فرزندان برای استفاده از بیمه از 30 سال به 40 سال با هدف تکریم بازنشستگان و انعقاد قرارداد با بیمه نوین از 5 مرداد 1400 از دیگر تلاش های این اداره کل در راستای خدمت به همکاران بوده است.
وی همچنین ایجاد و نگهداری فضای سبز در ادارات مرکزی، بازسازی ساختمان ظهیرالاسلام و از سرگیری فعالیت آموزشی و ورزشی فرزندان همکاران را از دیگر فعالیت های این مجموعه برشمرد و یادآور شد: برای افزایش مراکز اقامتی در تهران با معضلاتی روبه رو هستیم که امیدواریم با حل آن ها بتوانیم مشکلات همکاران در زمینه اسکان را برطرف کنیم.
عاشوری تاکید کرد: در حوزه امور اجتماعی از وظایف سازمانی ما این است که به همکاران بازنشسته خود سرکشی کنیم و برای اینکه بتوانیم شأن این همکاران را رعایت کنیم باید ردیف بودجه ای برای این کار تعریف شود.
• بیمارستان بانک رو به توسعه
حمید جمالی طرئی رئیس بیمارستان بانک ملی نیز در این همایش اظهار کرد: بخش های بیمارستان ما شامل کلینیک، پاراکلینیک، درمانگاهی و درمانی است.
وی ادامه داد: در 6ماه گذشته در این بیمارستان 410هزار فعالیت پاراکلینیکی، 149هزار کار کلینیکی، 9715 مورد بستری و 95هزار کار درمانگاهی با روش ها و معیارهای درمانی انجام گرفته است که امیدواریم خدمات ما گسترش یابد.
وی با اشاره به پتانسیل بالای این بیمارستان با حضور 30هزار کارمند، 200هزار پرسنل تحت پوشش و افزون بر 30هزار بازنشسته گفت: بر دیجیتالی شدن بیمارستان تاکید بسیاری دارم و همه بخش های آن باید تا یکی دو سال آینده به این مقوله بپیوندند. همچنین باید پرونده الکترونیک ایجاد تا بتوانیم از این پرونده دیتا استخراج کنیم.
جمالی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد دو بخش جدید تشخیص و درمان سرطان و همچنین سوختگی افزود: بهینه سازی تجهیزات قدیمی، آموزش طب پیشگیری و گسترش سرویس های خدمات سلامت از دیگر برنامه های ماست، همچنین با گجت هایی که ایجاد می کنیم می توانیم برای افراد تحت پوشش خود سیستم مانیتورینگ را فعال کنیم. با ایجاد واحد CRN نیز مشکلات سیستم درمان را متوجه شده و مرتفع می سازیم. فعال سازی سیستم ارجاع از دیگر برنامه های یکپارچه سازی درمان در بانک ملی ایران خواهد بود. ضمن توجه ویژه به اقتصاد درمان، Home Care و ایجاد کلینیک های تخصصی مانند زخم و درد هم از دیگر برنامه های جدیدی است که درنظر داریم.
وی در پایان برنامه آموزش کارکنان و جامعه هدف، برنامه ریزی جدی و قوی کمیته های درمانی و بازگشت سامانه جافام به سیستم کاری را از دیگر برنامه های این بیمارستان ذکر کرد.