به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حمید زادبوم، امروز دوشنبه 11 آذر 98 در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات، گفت: بی تردید سالی که صادرکنندگان نمونه موفق به انجام صادرات شدهاند و برخی از آنها به نمایندگی عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه را تحصیل کرده اند، یکی از سالهای خاص و طاقت فرسا در حوزه تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه ای را در این حوزه نداشته است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: با وجود تمام ناملایمتیها و عهدشکنی ها تحت عنوان « فشار حداکثری » بر مردم این مرز و بوم، جهادگران عرصه صادرات حداکثر همت و غیرت خود را برای نیل به اهداف عالی نظام و تحقق اهداف سند چشم انداز به کار بسته اند.
وی تصریح کرد: در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه امسال، علاوه بر فعالیت های صورت گرفته به روال سالهای پیشین از جمله فراخوان جهت حضور، ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل 10 عضو از دستگاهای دولتی و خصوصی است، تلاش شد که فرآیند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.
زادبوم، گفت: با این رویکرد پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از 300 متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از 70 گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از 44 صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل میشود؛ که از این تعداد 9 صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، 9 صادرکننده در حوزه خدمات و مابقی متعلق به حوزه صنعت و معدن کشور هستند.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییرکف ارزش صادراتی کالاها از جمله تغییرات ساختار انتخاب بوده است.
وی از دستور ویژه رئیس جمهور و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر این حسب تاکید وزیر صمت و قائم مقام درامور بازرگانی، به صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و بنگاههای کوچک و متوسط نگاه ویژه ایشده و با اهتمام های صورت گرفته در این بخش، بهترینهای این حوزه شناسایی و مورد تقدیر قرار میگیرند.
زادبوم با اشاره به نقشه راه پیش روی صادرات کشور خاطرنشان کرد: اجرای پرقدرت نقشه راه توسعه صادرات در کنار توجه به تنظیم بازار در دستورکار قرار دارد.
از منظر کالایی و بر اساس کارشناسیهای صورت گرفته درسازمان توسعه تجارت ایران، نزدیک به دو سوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است؛ لذا سیاستها و رویکردهای آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود تا بتوان در زنجیره ارزش جهانی، ضمن مطرح نمودن نام سربلند این سرزمین، پرچم کشور ج. ا. ایران را در فراسوی آن مرزها به اهتزاز درآوریم.
وی اظهار داشت: از منظر کشورهای هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی در سال جاری به 15 کشور همسایه اختصاص یافته است، که این رویکرد در صورت تشریک مساعی،همسویی و همراهی دولت و ملت در آینده نه چندان دور جهش صادراتی را در این کشورها به ارمغان خواهد آورد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر این به ثمر رسیدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا که با همت دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید، ظرفیت بالقوهای را پیش روی تجار و صادرکنندگان قرارداده که می توانیم مرزهای اقتصادی خود را در این حوزه جغرافیایی توسعه دهیم.