به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمیکند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین 97 درصد تراکنشها در خارج از شعب انجام میشود. مطمئنا بانکهای زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه میشود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسیرانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام میشود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه میکند.
با وجود 330 شعبه در کشور اکنون 97 درصد تراکنشهایمان در خارج از شعب انجام میشود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه به بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را میتوان به دستگاه منتقل کرد. هم اکنون نیز کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمیشود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکتهایی میگذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم.