به گزارش بانک و صنعت، پس از آنکه بانک مرکزی در راستای جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی و از میان برداشتن زمینه سوءاستفاده از زیرساختهای پرداخت و تسویه برای فعالیتهای سوداگرانه، تغییراتی در سامانههای بین بانکی اعمال کرد حرف و حدیث های زیادی میان اقشار مختلف جامعه شکل گرفت.
یکی از بندهایی که بانک مرکزی با تصویب و اجرایی کردنش باعث سر و صدای زیادی شد، بحث افزایش زمان واریز انتقال وجه به حساب فروشندگان بعد از کارت کشیدن در دستگاههای پوز بود.
حکیمی معاون فناوری نوین بانک مرکزی پیرامون این بند از لایحه اجرایی توسط بانک مرکزی گفت: افزایش زمان واریز وجه بعد از کارت کشیدن، به دلیل نقص در سیستم نیست بلکه فرصتی است که اگر کلاهبرداری صورت بگیرد مالباخته بتواند مورد را پیگیری کند و ضرر و زیانی نبیند، بنابراین هر ساعتی که تراکنش انجام شود وجه آن ساعت 5 صبح روز بعد واریز می شود و این زمان الزاما 24 ساعت نیست یعنی اگر قبل ساعت 12 شب کارت کشیده شود، وجه آن ساعت 5 صبح روز بعد به حساب واریز می شود بنابراین ، حداقل زمان تسویه با فروشنده از لحظه کارت کشیدن تا واریز به حساب 6 ساعت و حداکثر آن 24 ساعت است.
اما چندی نگذشت که این موضوع تبدیل به معضل وچالشی برای بسیاری از افراد از جمله جایگاهداران سوخت شد و هریک از دارندگان جایگاههای سوخت با نصب بنری با این محتوی که «مشتریان محترم به علت عدم واریز وجوه کارتخوانها توسط طرح شاپرک بانک مرکزی از ارائه کارتخوان تا اطلاع ثانوی معذوریم و سوخت رسانی فقط در صورت دریافت پول نقد انجام می گیرد» بسیاری از متقاضیان دریافت سوخت را مجبور کردند به سراغ خود پردازهای بانکی رفته و با پول نقد به جایگاه سوخت برگردند.
این درحالی است که بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت گفت: به دلیل مشکلاتی که با بانکها داریم ناچار به اتخاذ این تصمیم شدیم و از این پس جایگاهها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل میدهند.
وی در ادامه بانک ملت را یکی از مقصران اصلی اوضاع پیش آمده دانست و خاطر نشان کرد: بانک ملت طرح کیف پول را اجرا نمیکند. در سال 1386 قرار بود این بانک لیتری 20 ریال به جایگاهداران اضافه پرداخت کند، اما سالها است این تعهد خود را فراموش کرده است!
وی افزود: بانک ملت گاهی 20 روز بعد حساب جایگاه داران را تسویه میکند. این در حالی است که جایگاهها باید هر 48 ساعت یک بار حساب خود را با شرکت ملی پخش تسویه کنند، در غیر این صورت بار جایگاه به صورت اتوماتیک قطع میشود و جایگاه غیرفعال میشود.
رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت با بیان اینکه در صورتی که بانک ملت مشکل پیش آمده را برطرف نکند، مردم باید پول بنزین را به صورت نقد حساب کنند، اظهار کرد: در حال مذاکره با بانک ملت برای برطرف کردن مشکل هستیم در غیر این صورت، برای صحبت کردن با سایر بانکها نیز مشکلی نداریم.
گفتنی است اظهارات رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت درحالی مطرح میشود که به نظر میرسد مشکل پیش آمده بین این اتحادیه با بانک ملت تنها محدود با دارندگان کارت بانک ملت نشود، چراکه دستگاههای پز مستقر در جایگاهها نیز متعلق به این بانک است و احتمالا مردم باید در دستگاه کارتخوان دیگری کارت بکشند که تعداد آنها محدود است و مشکلات جدی برای متقاضیان سوختگیری به وجود میآید.
اما موسویخواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در واکنش به دردسر جدید مردم در جایگاههای سوخت تاکید کرد: نباید هیچ وقفهای در روند خدمات و سوختگیری در جایگاهها ایجاد شود، تصریح کرد: درصددیم با انجام تمهیداتی به جایگاههای عرضه سوخت در این زمینه کمک کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: جایگاهداران همانند گذشته به دریافت پول سوخت از طریق دستگاههای کارتخوان از سوی مشتریان موظف هستند.
در پایان گفتنی است که تا چه زمان باید شاهد ایجاد فشار به مشتریان برای دریافت وجه نقد برای راحتی فروشندگان و نیز ایجاد فشار به مسئولان از طریق بروز نارضایتی عمومی باشیم؟
سعید زرینزلف