به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازبیمه رازی، پیرو بازدید مدیران ارشد شرکتهای بیمه "رازی"، "پارسیان" و "ما" از خطوط تولید سایپا در صبحگاه، این نشست ساعت 9:00 روز دوشنبه با تکمیل جمع مهمانان در هتل آکادمی مجموعه المپیک آغاز گردید. پس از مرور سابقه همکاری صنعت بیمه و گروه خودروسازی سایپا، تشریح نقش شرکت کارگزاری بیمه سایپا به عنوان رابط اصلی گروه سایپا و صنعت بیمه و مشاور بیمه ا ی این گروه صنعتی و تبیین اهداف این گردهمآیی توسط دکتر بزرگ نژاد، مدیر عامل شرکت کارگزاری بیمه سایپا، وی به لزوم طراحی محصولات متناسب با نیازهای خاص مشتریان با تکیه بر خلاقیت و نوآوری اشاره و در همین راستا توجه به نیازهای خاص گروه سایپا و امکان صنعت بیمه به ارائه پوششهای بیمهای فراتر از محصولات معمول کنونی را تشریح نمود.
مزایای این همکاریها و ریسکهای خاص گروه خودروسازی سایپا از سوی دکتر آخوندی، قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در سرمایهگذاری و امور شرکتها تشریح گردید. آخوندی تخصصی نمودن امور مربوط به بیمه، کاهش هزینه های عملیاتی و صرفه جویی در مقیاس را از جمله مزایای تمرکز امور بیمهای گروه خودروسازی سایپا در کارگزاری بیمه سایپا بر شمرد و حمایتهای صنعت بیمه و شرکتهای بیمه طرف قرارداد در زمانی که گروه سایپا با مشکلات نقدینگی روبهرو بوده است را بسیار موثر بیان کرد.
وی در تشریح ریسکهای خاص مترتب بر فعالیتهای گروه سایپا بر ریسکهای مالی متمرکز شد و به ریسک ضرر و زیان ناشی از توقف تولید در اثر حوادث، ریسکهای ناشی از کیفیت قطعات، ضرر و زیان ناشی از نوسانات نرخ ارز در امور بازرگانی، ریسک سرمایهگذاری در داخل یا خارج از کشور در اثر تحولات سیاسی و نیاز گروه سایپا به پوشش بیمهای اعتبار در فرایندهای اخذ وام از موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور اشاره نمود.
در خصوص ضرر و زیان مالی ناشی از خرید قطعات معیوب از قطعه ساز و استفاده از آنها در فرایند تولید محصول شامل ضرر و زیان ناشی از برگشت تولیدات، هزینه ای تعویض قطعات و هزینه جریمه توقف خودرو که در راستای حمایت از حقوق مصرفکننده به مشتری پرداخت میشود، لزوم مدیریت این ریسک مورد تاکید آخوندی قرار گرفت. از سوی دیگر مسئولیت تولیدکننده قطعه در قبال اشخاص ثالث موضوع دیگری بود که وی در اهمیت ریسک مرتبط با قطعات خودرو به آن اشاره نمود و توجه قطعهسازان را به این مهم جلب کرد.
آخوندی در ادامه خواستههای گروه خودروسازی سایپا را از صنعت بیمه بهمنظور پوشش این ریسکها مطرح نمود.
در ادامه مهندس قرهئی، قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه سایپا به تشریح عملکرد سایپا در تولید و فروش خودرو در سالهای اخیر و پنج ماه نخست سال 95و برنامه های گروه خودروسازی سایپا در آینده پرداخت. در این رابطه وی با اشاره به بهبود وضعیت تولید و فروش در سال95، دستیابی به رکورد تولید 50 هزار دستگاه در یک روز که از فروردین سال 91 تاکنون محقق نشده بود و اعتماد مشتریان در استفاده از محصولات سایپا که با درصد بالای فروش محصولات گروه سایپا همراه بوده است ابراز امیدواری نمود که اهداف سال95 بهصورت کامل محقق شوند. وی ضمن اشاره به تعدیل مثبت در برنامه تولید گروه سایپا که در خرداد ماه انجام شده است، محصولات جدید سالهای اخیر شامل برلیانس، ساندرو و ساینا اشاره و با توجه به همکاریهای در حال توسعه با سیتروئن وعده محصول جدید دیگری را داد.
در پاسخ به نیازهای مطرح در مدیریت ریسکهای خاص گروه خودروسازی سایپا، به ترتیب دکتر مظلومی، مدیر عامل بیمه "رازی"، مهندس صفدری، مدیر عامل بیمه "ما"، حیدری، معاون فنی بیمه "ایران" و اویارحسین، مدیر عامل بیمه "پارسیان" ایراد سخنرانی نمودند و نقطه نظرات تخصصی خود را در زمینه امکانات صنعت بیمه در پشتیبانی از گروه خودروسازی سایپا بهعنوان یکی از صنایع فعال و پر اهمیت کشور بیان و قابلیتهای شرکتهای خود را تشریح نمودند. در این خصوص بخشی از ریسکهای مطرح قابلیت انتقال و تحت پوشش قرار گرفتن از طریق بیمه را خواهند داشت که توسط این متخصصان صنعت بیمه تشریح گردید.
سخرانی دکتر مظلومی، مدیر عامل بیمه "رازی" حول دو موضوع 1) هجینگ، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و 2) بیمه مسئولیت تولیدکنندگان و فروشندگان محصول و به خصوص قطعات خودرو ایراد شد. وی ضمن تعریف هجینگ و سواپ و انواع آن (عملیات هجینگ به قراردادی اطلاق میشود که جهت حفظ ارزش مبدا دریافتها و پرداختها که به واحد ارزی خارجی تبدیل شده اند انعقاد میگردد و هدف عملیات هجینگ جبران و پوشش ریسک نرخ ارز ناشی از مبادلات تجاری است)، این راه کار مالی را برای مدیریت ریسکهای ارزی پیشنهاد داد. مظلومی اشاره کرد که بیمههای مسئولیت محصولات و کیفیت محصولات، که جزو محصولات تعریف شده در صنعت بیمه میباشند و از قبل در طراحی به آنها پرداخته شده است بیمههایی هستند که در ایران کمتر به آنها اشاره شده است و میبایست جایگاه این محصولات در گروه خودروسازی پر رنگتر و قابل استفاده شود. وی بیان نمود که بیمه "رازی" آمادگی دارد تا پوششهای بیمهای گستردهای را به گروه خودروسازی سایپا ارائه نماید.
مهندس صفدری، مدیر عامل بیمه "ما"، ضمن تاکید بر ماموریت صنعت بیمه و ارزش همکاری گسترده صنعت بیمه با سایر صنایع به خصوص گروه صنعتی سایپا و همچنین اشاره به انواع پوششهای بیمهای جاری در صنعت بیمه، به ریسکهای سیاسی مترتب بر فعالیتهای صنعتی و به خصوص سرمایهگذاریهای خارجی اشاره نمود. وی اشاره نمود که در ایران شرکتهای بیمه بخشی از این ریسکها را تحت آییننامه شماره 34 پوشش میدهد و در این راستا دولت مسئول پوشش این نوع ریسک در قالب ضمانتنامه صادرات کالا و سرمایهگذاری در ایران است ولی قادر به پوشش ریسکهای تجاری نمیباشد، که در این خصوص شرکتهای بیمه میتوانند با همکاری یکدیگر راهحلهایی در این خصوص استخراج و تحت نظارت بیمه مرکزی به نیاز مشتریان خود پاسخ داده و از صنایع حمایت نمایند.
حیدری، معاون فنی بیمه "ایران" و عضو هیئت مدیره این شرکت با اشاره به نیازهای خاص گروه خودروسازی سایپا و مدیریت این ریسکها از طریق پوششهای بیمهای به تشریح این ریسکها و پوششهای بیمهای مرتبط مانند عدمالنفع، کیفیت محصولات، مسئولیت تولیدکنندگان پرداخت. حیدری در ادامه ضمن اشاره به تغییر در نگاه سرمایهگذاران خارجی به سرمایهگذاری به این موضوع پرداخت که پوشش بیمه های برخی ریسکهای مورد بحث در این نشست که از سوی سایپا مطرح شدهاند بر اساس قوانین با محدودیتهایی رو به رو است که میبایست برای ایجاد قابلیت در پوشش آنها در چارچوب قانونی و مقرراتی کارگروهی از بیمهگران تشکیل و برای پوشش ریسکهای غیر تجاری نیز صندوقهایی با همکاری یکدگیر تشکیل داد. این همکاریها به همراه پوششهای اتکایی میتواند توان مالی شرکتهای بیمه در قبول و مدیریت ریسکها را افزایش دهد.
اویارحسین، مدیر عامل بیمه "پارسیان" ضمن اشاره به عملکرد صنعت بیمه و بیمه "پارسیان" در شاخصهای مختلف در سالهای اخیر و تشریح قابلیتهای این شرکت، سخنرانی خود را روی دو موضوع بیمه عدمالنفع و بیمه اعتباری و ضمنانت بانکی متمرکز نمود. وی اشاره داشت که پوشش عدمالنفع میتواند جبران زیان مالی ناشی از توقف کار در اثر وقوع حادثه فیزیکی را در بیمههای مهندسی، آتشسوزی را پوشش دهد و جزو پوششهای تعریف شده در صنعت بیمه است که برای هر ریسک پس از انجام کارشناسیهای مربوطه قابلیت پوشش و اخذ پوشش اتکایی خارجی را خواهد داشت. اویارحسین در ادامه با اشاره به بیمه اعتباری که به عنوان یکی از زیرمجموعههای بیمه زیان پولی در گروه بیمه های اموال هست اشاره نمود که آییننامه شماره 51بیمه مرکزی به آن پرداخته است که به علت هزینه سنگین وصول مطالبات و بحثهای حقوقی مرتبط، شرکتهای بیمه کمی وارد آن شده اند که برای تجاریسازی آن میتوان راهکارهایی استخراج نمود. از طرفی وی به بیمه تضمین یا ضمانت بانکی اشاره نمود که در شرایط کنونی مجوز ارائه آن وجود ندارد.
در مجموع تحلیل ارائه شده پوششهای عدمالنفع ناشی از جنگ، اغتشاشات و تحولات سیاسی، عدمالنفع ناشی از حادثه و بیمههای کیفیت کالا و مسئولیت تولیدکننده، اعتبار و راه حل تشکیل کارگروه جهت پوشش ریسک نرخ تسعیر ارز و اعتبار و ضمانت بانکی از طرف مدیران شرکتهای بیمه پارسیان، رازی، ما و ایران به عنوان راهحلهای ممکن طرح گردیدند.
در پایان دکتر جمالی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ضمن ابراز خشنودی از تشکیل این جمع و تاکید بر اهمیت مدیریت ریسکهای مالی و عملیاتی گروه سایپا و لزوم ایجاد محیطی قابل اطمینان برای کسب و کار و مشتریان گروه سایپا و بر شمردن نقش برجسته صنعت بیمه در این فرایند به نتیجهگیری و جمعبندی موضوعات پرداخت. جمالی افزود که برای ریسکهای خاصی که پوشش آنها در حال حاضر با محدودیتهای مالی و یا مقرراتی برای صنعت بیمه همراه است، راهکار تشکیل کارگروه و صندوق مشترک، کسب مجوزهای لازم از بیمه مرکزی و همچنین همکاری با دانشگاهها و استخراج راههای خلاقانه در طراحی محصولات بیمهای میتواند راهگشا باشد. جمالی از شرکتهای گروه سایپا دعوت نمود تا با هماهنگیهایی که شرکت کارگزاری بیمه سایپا از این پس پیش خواهد برد، از این خدمات ارزش افزای بیمهای بهرهمند شوند.
قسمت پایانی سخرانی جمالی به نقش موثر حمایتی صنعت بیمه در زمانهای بحرانی صنعت خودرو اختصاص یافت و از شرکتهای بیمه پارسیان، رازی، ما و ایران با اهدای تقدیرنامه تقدیر شد. در پایان نیز طرفین ضمن امضای بیانیه نشست به اینکه با اهداف والای توسعه اقتصادی کشور در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل بهصورت همه جانبه و حرفهای فعالیتهای گروه خودروسازی سایپا را در محیطی شفاف در سایه اطمینان حاصل از حمایت صنعت بیمه توسعه دهند متعهد شدند و متن بیانیه را رد و بدل نمودند.
بدین ترتیب این نشست که با حضور مدیران ارشد شرکتهای سایپا، بیمه ایران، بیمه رازی، بیمه پارسیان، بیمه ما، پارس خودرو، سایپا کاشان، زامیاد، سایپا دیزل، سایپا یدک، سازه گستر، رایان سایپا، مگاموتور، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، سرمایه گذاری کارکنان سایپا، سرمایه گذاری رنا، مالیبل سایپا، سایپا پرس، رادیاتور ایران، طیف سایپا، قالبهای بزرگ صنعتی سایپا، سایپا لجستیک، ایران کاوه، کمک فنر ایندامین، سایپا آذین، فنرسازی زر، پلاسکوکار، بن رو و سایپا شیشه تشکیل شده بود به کار خود پایان داد.