به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مهندس جان احمدی در ابتدای صحبتهای خود بر نقش صنعت خودروسازی در اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: صنعت خودروسازی نقشی جدی در اقتصاد جهانی و تولید ناخالص ملی هر کشور دارد. این صنعت با تولید سالانه نزدیک به 70 میلیون خودرو توانسته برای حدود 50 میلیون نفر بهطور مستقیم و غیرمستقیم فرصتهای اشتغال ایجاد کند. در کشور ما، خودروسازی با فروش بیش از 300 هزار میلیارد ریال حدود 20 درصد از صنعت را دربرمیگیرد و حدود 2.5 الی 3 درصد از سهم ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم 10 الی 12 درصدی این صنعت در اشتغال صنعتی کشور از جمله دیگر ویژگی های حائز اهمیت این صنعت است.
مهندس جان احمدی درخصوص سهم الکترونیک در صنعت خودرو نیز عنوان کرد: ارزش افزوده الکترونیک در خودروهای فعلی حدود 40 درصد و برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی حدود 75 درصد برآورد شده است. همچنین حدود 10 درصد از مجموع قطعات خودرو در کشور به قطعات الکترونیک اختصاص دارد.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند چین، آمریکا و ژاپن نیز بیشترین سهم را از تعداد خودروهای الکتریکی تولید شده دارند. در این بین کشورهای چین، آمریکا و کشورهای اروپایی توانستهاند سهم بازار خود از این خودروها را افزایش دهند.
رئیس اداره ارزیابی طرحهای صحا با اشاره به پیشبینیهای جهانی از تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی صنعت خودرو، گفت: پیشبینی شده تا سال 2017 ارزش تولیدات الکترونیک مربوط به خودرو، حدود 180 میلیارد یورو افزایش پیدا کند که این میزان حدود 30 درصد از کل هزینههای تولید خودرو را شامل میشود.
وی همچنین در ادامه اتومبیلهای خودران، داشبوردهای بهرهمند از واقعیت مجازی، پنلهای ذخیرهسازی انرژی و سیستمهای بازیافت را بهعنوان برخی از فناوریهای پیشرفته در آینده صنعت الکترونیک معرفی کرد.
جان احمدی همچنین بر مزیتهای نفوذ الکترونیک در صنعت خودرو تاکید کرد و افزود: استفاده از الکترونیک در این صنعت موجب بهرهبردن از توانمندیها و ظرفیتهای داخل کشور به لحاظ دانش فنی و نیروی انسانی میشود، از طرفی امکان بهروزرسانی و توانمندسازی صنعت خودرو با هدف افزایش رقابتپذیری، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و امکان دستیابی به استانداردهای فنی، ایمنی، کیفی و زیست محیطی با استفاده از الکترونیک به دست خواهد آمد.
سرمایه انسانی موجود در کشور در حوزه الکترونیک یکی از مزیت های قابل توجه و بستری مناسب برای ایجاد ارزش افزوده در کشور است و روندهای جهانی نیز به نوعی آینده مثبتی برای الکترونیک خودرو را نشان می دهد.
وی تجهیزات هوشمند ایمنی و هشداردهنده خودرو، انواع سنسورها و باتریهای لیتیومی را از اولویتهای سرمایهگذاری حوزه الکترونیک در صنعت خودرو بیان کرد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شدهاند.
رئیس اداره ارزیابی طرح های صحا در ادامه بخشهایی از الکترونیک خودرو که مورد حمایت صحا قرار گرفتهاند را نام برد و افزود: کیتهای متنوع خودرو، ECUهای بنزین و گازسوز، شبکه مولتی پلکس خودرو، انواع سنسورها، انواع رله و یونیتهای کنترل، سیستمّهای هدایت و ردیابی، عیبیابی و روشنایی برخی از قطعاتی هستند که تاکنون توسط صحا حمایت شدهاند.
جان احمدی در پایان ضمت معرفی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانتنامهها، ارائه خدمات کارشناسی و سرمایهگذاری ریسکپذیر را اصلیترین خدمات صحا به شرکتها بیان کرد و گفت: برای سرمایهگذاری در صنعت الکترونیک به ارائه مدلی کارا نیاز است، البته بهترین و کاراترین مدل برآمده از نگاه مبتنیبر زنجیره ارزش صنعت خودرو است، در این بین نقش تحقیق و توسعه، اتصال شرکتهای کوچک و استارتاپها به شرکتهای بزرگ و ورود به زنجیره تامین داخلی و جهانی بیش از پیش آشکار میشود. از اینرو صحا با ارائه یک مدل پیشنهادی به شرکتهای خودروسازی مانند سایپا و ایرانخودرو آمادگی خود را برای حمایت از از طرحهای این حوزه اعلام کرده است و این صندوق با توجه به تجارب و توان حمایتی و تخصصی خود، آمادگی مشارکت در یک برنامه مشترک را بهمنظور ارتقا الکترونیک صنعت خودروی کشور دارد.
در مدلی دیگر ، صحا آمادگی دارد فضای لازم برای سرمایه گذاری VC در زمینه طرح های بخش الکترونیک خودرو را از طریق تامین سرمایه لازم و بهره پایین فراهم نماید.
در خاتمه ایشان با اشاره به توان، تجارب ارزشمند، سابقه قبلی و همچنین ظرفیت استان آذربایجان شرقی در حوزه قطعات خودرو و بالاخص الکترونیک خودرو، این زیرساخت را یک فرصت و سرمایه ای ارزشمند برای کارآفرینی و توسعه شرکت های استارتاپ صنعت الکترونیک خودرو بیان کرد که باید به نحو احسن از آن بهره برد.