به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در موج اول ورود اینترنت به جامعه بشری همه ساختارهای اجتماعی تغییر کرد و تأثیر بسیار زیادی در روابط انسان ها و اجتماع گذاشت و محققین معتقدند که شبکه های اجتماعی نیز به همین وسعت روابط انسانی را متأثر کردند.
(سنا)، حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی در بازار سرمایه اظهار داشت: شبکه های اجتماعی توسط مردم مدیریت می شوند و بسیار هم فراگیر شدند و سرعت و نرخ رشد آنها باورکردنی نیست، مخصوصا در کشور ما که فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب غالب است، شبکه های اجتماعی به سرعت رشد کردند و این تأثیر در بازار سرمایه نیز مشهود است.
وی در این خصوص ادامه داد: از نقاط قوت این است که اطلاع رسانی از این طریق، سریع و ایجاد آگاهی های عمومی بدون دخالت فرد یا گروه خاصی است و عمدتا توسط مردم پخش می شود.
خرازی در خصوص آفات این شبکه ها ابراز داشت: آفات جدی شبکه های اجتماعی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی وجود دارد که این آفات در بازار سرمایه نیز نفوذ کرده است و به این ترتیب، در کنار حجم مطالب آموزشی و اطلاعات رسمی و درست که در شبکه های اجتماعی توسط فعالان بازار منتشر می شود، شایعات و اخبار کذب نیز در این میان بین کاربران دست به دست می شود.
مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی افزود: دیده شده است که همراه با تحلیل های مناسب کارشناسان بازار، حتی هماهنگی هایی برای دستکاری قیمت ها برای ایجاد ظاهر گمراه کننده از روند بازار و معاملات و در مواردی دیده شده تخریب شخصیت ها و مدیران از طریق همین شایعه سازی ها در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد.
وی گفت: مطلقا منظورم این نیست که راه برخورد، فیلتر کردن و بستن این شبکه ها است و تنها توصیه ای که دارم برای پدیده شبکه های اجتماعی حضور موثر و تولید محتوای مفید توسط همه است .
خرازی با اشاره به حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی بیان داشت: مدیران ارشد بازار سرمایه و تحلیل گران به نام و شناخته شده و افراد دارای گواهینامه های حرفه ای به جای اینکه منفعلانه برخورد کنند باید حضور جدی و موثر در شبکه های اجتماعی داشته باشند و محتوای مفید تولید کنند و هر جا انحراف و شایعه و سوء جریانی وجود داشت این افراد و این گروه ها باید تذکر دهند و اطلاع رسانی کنند.
وی در ادامه اشاره داشت: برای مقابله با شایعات در شبکه های اجتماعی به نظر من نهادهای مردمی مثل شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان و کارگزاران و رسانه های رسمی و تابلودار بازار سرمایه وظیفه دارند که این بخش از پدیده منفی شبکه های اجتماعی را کم کنند. البته مقامات ناظر از جمله دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه دارند آنجا که به طور واقعی و آشکار تبانی های بزرگ و خیانت های بزرگ اتفاق می افتد وارد عمل شوند و افراد مزبور را شناسایی کنند .
خرازی در پایان خاطرنشان ساخت: در موارد معدود که به نظر میرسد گروه های خاصی و با هماهنگی های صورت گرفته و سازمان یافته در حال دستکاری بازار از طریق شبکه های اجتماعی هستند، باید با آنها برخورد شود تا عبرتی برای متخلفان باشد.