پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445176 تاریخ : 1397/10/17-10:37:38
,11,
جزییات لایحه بودجه 98 در بخش حمل و نقل ریلی

عضو هیات مدیره راه آهن در نشست خبری عنوان کرد

جزییات لایحه بودجه 98 در بخش حمل و نقل ریلی

رسولی با بیان اینکه مجموع ردیف‌های متفرقه از 887 میلیارد تومان در مصوب بودجه 97 با کاهش یک درصدی در لایحه بودجه سال آینده 788 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، گفت: مجموع اعتبارات عمرانی اعم از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ردیف‌های متفرقه و کمک 300 میلیارد تومانی کمک-زیان بخش مسافری با رشد 1.3 درصدی از 1982 میلیارد تومان به 2008 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازوزارت راه و شهرسازی سعید رسولی عضو هیات مدیره شرکت راه آهن در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به سهم شرکت راه‌آهن در لایحه بودجه سال 98 اظهار کرد: ایران از نظر توانمندی منایع انسانی و منابع خدادادی در دنیا زبانزد است و با تمرکز باید این منابع در راستای بهبود وضعیت مردم استفاده شود.

وی افزود: در فرآیند تدوین لایحه بودجه، اسناد بالادستی مانند قانون برنامه توسعه، اولویت‌ها تنظیم می‌شود که ممکن است دستخوش تغییر، تحول و اصلاح قرار گیرد.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با بیان این که حمل و نقل ریلی در دستور کار دولت و اولویت نظام قرار دارد، گفت: طی سال‌های اخیر ریل مورد حمایت مجلس و اراده دولت قرار گرفته است با توجه به ظرفیت ارزشمندی بخش غیردولتی، در شرکت راه‌آهن برای استفاده از این ظرفیت تلاش و بسترسازی نیز شده است.

رسولی با اشاره به فصل حمل ونقل ریلی در بودجه مصوب سال 97 که شامل دو بخش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه‌آهن می شود بیان داشت: با توجه به  18 طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای شرکت راه‌آهن، مجموع بودجه و پیوست، ردیف‌های اعتباری و تخصیص منابع در مصوب بودجه سال 97 افزایش پیدا کرده است که در این زمینه از حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تشکر می شود.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن در خصوص اعتبارات 18 طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای شرکت راه آهن حد فاصل سال‌های 92 تا 97 گفت: در سال 92 از مجموع  839 میلیارد تومان 70 درصد بود، در سال 93 از مجموع 570 میلیارد تومان 68 درصد، در سال 94 از مجموع 767 میلیارد تومان 214 درصد، در سال 95 از مجموع 879 میلیارد تومان 174 درصد، در سال 96 از مجموع 1582 میلیارد تومان 175 درصد و در سال 97 از مجموع 1095 میلیارد تومان 106 درصد تخصیص یافته است. البته این رقم در لایحه بودجه سال آینده 1161 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل افزایش تخصیص‌ها از سال 94 به بعد تولد ابزارهایی مانند اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بود. همچنین 4 طرح نگهداری حاضر در طرح های پیوست شماره یک مستثنی شدند و شاهد تخصیص 100 درصدی این طرح‌ها برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان این طرح ها بودیم.

رسولی تصریح کرد: به سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت دستمزدها و نگهداری خطوط ارائه شد و امیدواریم با تغییر رویکرد دیگر دریافت بودجه ارزش نباشد و بلکه توسعه ریلی با بازگشت ارزش افزوده حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی ایجاد شود.

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به سه ردیف متفرقه جدول شماره 9 گفت: یکی از ردیف ها مربوط به اختصاص بخشی از عوارض گمرکی به راه آهن است که از سال 93 با اعتبار 1500 میلیارد تومان در دست اقدام قرار گرفت. بر این اساس در سال 94 این رقم 1350 میلیارد تومان، سال 95 برابر با 1215 میلیارد تومان، در سال 96 این رقم 450 میلیارد تومان، در سال 97 برابر با 370 میلیارد تومان محاسبه و در لایحه بودجه سال 98 برابر با 288 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

به گفته وی در حالی سهم عوارض گمرکی در سال 95 و 96 معادل 1215 و 450 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در پیوست ها به ترتیب 879 و 1582 میلیارد تومان محاسبه شد.

رسولی در ادامه به ردیف ماده 70 قانون الحاق 2 از محل فروش گازوئیل طی سال‌های 93 تا 97 اشاره کرد و گفت: اگرچه از سال 93 تا 96 از محل این ردیف اعتباری به راه آهن تخصیص نیافت اما در سال 97 مجموعا 1200 میلیارد تومان برای دو پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان تامین شد.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن در ادامه بیان داشت: در لایحه بودجه سال 98 حمل و نقل ریلی نسبت به بودجه مصوب سال جاری 7 درصد و حمل و نقل جاده ای 12 رشد دارد که در طرح‌های پیوست شماره یک، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بخش ریلی 11 درصد و در بخش جاده ای 22 درصد رشد دارند. همچنین شرکت راه آهن در این بخش 3 درصد رشد داشته است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با کاهش 6 درصدی مواجه است.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن ادامه داد: در لایحه بودجه 98 دو ردیف متفرقه برای راه آهن در نظر گرفته شده که یکی از آنها ردیف کمک-زیان است در حمل ریلی مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی و درآمدها و هزینه‌ها راه‌آهن تلاش کرده است در قالب دریافت نکردن حق دسترسی، اعمال تخفیف در اجاره لکوموتیوها، موارد مورد نیاز شرکت‌ها و سایر موارد  یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد و سازمان برنامه و بودجه نیز با پرداخت 300 میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 بابت کمک زیان بخش مسافری موافقت کرد.

رسولی با بیان اینکه مجموع ردیف های متفرقه از 887 میلیارد تومان در مصوب بودجه 97 با کاهش یک درصدی در لایحه بودجه سال آینده 788 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، گفت: مجموع اعتبارات عمرانی اعم از طرح های تملک دارایی‌های سرمایه ای، ردیف‌های متفرقه و  کمک 300 میلیارد تومانی کمک-زیان بخش مسافری با رشد 1.3 درصدی از 1982 میلیارد تومان به 2008 میلیارد تومان افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن از نهایی شدن اساس‌نامه شرکت قطارهای حومه ای در همین روز خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب اساس‌نامه در صحن دولت شاهد تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در سال جاری باشیم.

وی درباره اختصاص ارز 4200 تومانی به شرکت‌های ریلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت اصولی داشته و این موضوع در دستور کار قراردارد البته از طرفی منتظر سیاست‌های ارزی دولت نیز هستیم.

رسولی با اشاره به عدم تناسب توسعه زیرساخت ها با ناوگان ریلی تاکید کرد: ضرورت دارد، در این حوزه توجه خاص داشته باشیم. و در این زمینه با توجه به اهتمام وزیر راه و شهرسازی بر روی منابع تبصره 18 هم اکنون تمرکز راه آهن بر روی این مساله قرار دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 200
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران