پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226660 تاریخ : 1395/07/19-13:15:19
,17,
جای خالی شرکت های رتبه بندی مشتریان

دلایل انباشت معوقات بانکی

جای خالی شرکت های رتبه بندی مشتریان

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی با بیان دلایل ایجاد مطالبات معوق در بانک ها گفت: تاسیس شرکت های رتبه بندی مشتریان به شدت احساس می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعتامیرعباس هاشمی نژاد گفت: یکی از بزرگترین معضلات و چالش هایی که نظام بانکی کشور با آن درگیر است و به عنوان یک دغدغه اساسی مسئولان در مجلس و دولت و حتی توسط رییس جمهور مطرح می شود مطالبات معوق بانک ها است.

 

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: مطالبات غیرجاری بانک ها که ناشی از عدم انجام به موقع تعهدات مشتریان است چند سالی می شود که گریبان نظام بانکی کشور را گرفته است.

 

هاشمی نژاد تاکید کرد: اگر بخواهیم دلایل و مختصات به وجود آمدن این دغدغه را مطرح کنیم می توان گفت در یک کلام بحث اعتبارسنجی می تواند عامل اصلی به وجود آمدن این مطالبات باشد.

 

وی افزود: این موضوع می تواند از طریق تاسیس شرکت های رتبه بندی که وظیفه اعتبارسنجی مشتریان بانک ها را از منابع اطلاعاتی گسترده و با فرایند خاصی انجام می دهند دنبال شود.

 

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: این نیاز در نظام بانکی امروز به شدت احساس می شود و فقدان آن موجب دامن زدن به رشد مطالبات غیرجاری بانک ها شده است.

 

هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: در مقطعی شرکت رتبه بندی برای رفع این مشکلات به وجود آمد ولی متاسفانه بعد از چندین سال به هدف خود نرسید؛ بنابراین لازم است که دوباره این موضوع بازنگری شود چون تاثیر زیادی در برقراری سلامت و ثبات نظام بانکی کشور دارد.

 

وی افزود: در کشورهای پیشرفته شرکت های متعددی هستند که در زمینه اعتبارسنجی مشتریان فعالیت می کنند و اطلاعات را با ضوابط و قوانینی که در بحث رازداری مشتریان آن کشورها وجود دارد، به بانک ها ارائه می کنند.

 

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: این شرکت ها می توانند موضوع رتبه بندی مشتریان را انجام بدهند و بانک ها از پیگیری این موضوع معاف شوند و اینگونه خدمات به مشتریان و بانک ها فروخته می شود.

 

به گفته هاشمی نژاد،‌ لازم است که از لحاظ ساختار قانونی و زیربنای اطلاعاتی به این موضوع پرداخته شود تا در آینده شاهد رشد روزافزون و یا انباشت مطالبات معوق غیرجاری در شبکه بانکی کشور نباشیم.

 

 

منبع:ایبِنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 212
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران