به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در نشست هم اندیشی مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ها، استانداری ها و کلان شهرها، دولت هوشمند را اولویت نخست برای توسعه استقرار دولت الکترونیکی دانست و گفت: در سال های گذشته تمرکز بر توسعه دسترسی بر پایه های ارتباطی بود. دوره دوم ما شاهد رشد و فراگیر شدن موبایل در کشور بودیم. دوره سوم مربوط به اطلاعات و توسعه دسترسی به اینترنت و پهنای باند بود و دوره چهارم که ما درآن به سر می بریم دوره خدمات الکترونیکی است و مجموعه وزارت ارتباطات برنامه ها و اولویت های خود را در راستای پیاده سازی دولت الکترونیکی و هوشمند سازی برنامه ریزی می کند.
وی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال 3 میلیون تراکنش داده بین دستگاهی دولتی رخ داده است، افزود: در شهریور ماه این رقم به 8 میلیون تراکنش رسید و در آبان ماه با رشد 11 برابری تعداد تراکنش ها 44 میلیون شد.
معاون وزیر ارتباطات با پیش بینی اینکه در پایان آذرماه تعداد تراکنش داده میان دستگاه های دولتی به 60 میلیون می رسد، اظهار کرد: تعامل با دستگاه های مختلف فاکتور اصلی در پیاده سازی دولت الکترونیکی است و و دغدغه اصلی، تعامل دستگاه ها با یکدیگر و اشتراک گذاری داده ها از مسیر مرکز ملی تبادل اطلاعات است.
ناظمی با تاکید بر اهمیت استارت آپ ها در استقرار دولت الکترونیکی، تصریح کرد: استارتاپ ها واسط ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان هستند و این خدمات را به صورت شخصی شده در قالب اپلیکیشن های کاربردی به مردم ارائه می دهند و ما خود را موظف به تسهیل گیری در زمینه ارائه اطلاعات به استارتاپ ها در فرآیند خدمت رسانی به مردم می دانیم.
نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی
رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین دیروز (دوشنبه) در حاشیه همایش تهران هوشمند درباره نتایج دور چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی گفت: آخرین ارزیابی صورت گرفته از 93 دستگاه اجرایی در تابستان سال جاری انجام گرفت که مطابق آن جایگاه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی با 22 درصد بهبود نسبت به دوره قبل به رقم 60 درصد افزایش یافت.
وی درباره شاخص های ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی افزود: ارزیابی های صورت گرفته از خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی با شاخص هایی نظیر حضور در وب، تعاملی بودن و ارتباط دو طرفه شهروندان با دستگاه، تراکنشی بودن با هدف تراکنش اطلاعاتی و استعلامات، یکپارچگی با سایر سازمان ها و همچنین فضای مشارکتی با هدف حضور مشارکت جویانه شهروندان در تصمیم گیری ها صورت پذیرفته است.
ناظمی از افزوده شدن دو شاخص دیگر در ارزیابی دور پنجم خبر داد و اظهار کرد: لحاظ کردن داده باز بودن اطلاعات سازمان به گونه ای که دسترسی عمومی شهروندان را به داده ها فراهم باشد و دیتای خود را با حفظ حریم شهروندان در اختیار کسب و کارها قرار دهند و معیار دیگر اتصال به مراکز داده دولت است و اینکه دستگاه ها تا چه میزان از سرویس های خود را از طریق مرکز تبادل داده دولت به اشتراک می گذارند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه زنجیره خدمت رسانی در دولت الکترونیکی فقط مختص به قوه مجریه نیست، تصریح کرد: باید همه دستگاه ها نظیر قوه قضاییه، نیروی انتظامی، صداوسیما، شهرداری ها و نیروهای مسلح، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به این زنجیره بپیوندند تا شاهد بهره برداری موثرتر و بیشتر مردم از دولت الکترونیکی باشیم.
دستگاه های برتر در دولت الکترونیکی
بنابه اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در آخرین دور نتایج ارزیابی دستگاه ها، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، گمرگ جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران سه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی از بین 93 دستگاه اجرایی بودند.
همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و پست بانک ایران به ترتیب دیگر دستگاه های برتر در ارائه خدمات الکترونیکی به شمار می روند.