همین مسائل به انضمام سایر مشکلات حاشیه ای موجب شده که حتی اهداف پیش بینی شده برای میزان تولید در سال 1400 نیز محقق نشود؛ وزارت صمت در اوایل سال 1400 از تولید یک میلیون و 250 هزار خودرو خبر داده بود که در ادامه و با ورود فاطمی امین به وزارت صمت، وعده های دیگری برای افزایش تولید خودرو اعلام شد؛ از جمله آنکه در نهم آبان ماه سال گذشته فاطمی امین تاکید کرد که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.» وی همچنین در یک اظهارنظر دیگری اعلام کرده بود که تا پایان سال 1400 حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
البته فاطمی امین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعلام کرد که «امسال تولید زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود.» که با همین جمله، تلویحاً عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده را مورد اشاره قرار داد.
تولید 811 هزار دستگاه خودرو در 11 ماه 1400
حال بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو در 11 ماه ابتدایی سال 1400 نشان می دهد که در این مدت 811 هزار و 700 دستگاه انواع سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (829 هزار و 100 دستگاه) 2.1 درصد کاهش داشته است.
در واقع نه تنها تولید خودرو بر اساس وعده های داده شده، پیش نرفته است بلکه میزان تولید حتی کمتر از سال 99 نیز و تقریباً به اندازه سال 97 (808 هزار دستگاه) بوده است.
میزان تولید خودروی سواری از مهر تا بهمن 1400
ماه |
میزان تولید |
مهر |
66 هزار دستگاه خودرو |
آبان |
82 هزار دستگاه خودرو |
آذر |
80 هزار دستگاه خودرو |
دی |
78 هزار دستگاه خودرو |
بهمن |
64 هزار دستگاه خودرو |
همچنین اگر بخواهیم به صورت جزئی تر وعده وزیر صمت در مورد «موج افزایش تولید از آبان ماه» را بررسی می کنیم باید اشاره شود که در آبان ماه 82 هزار دستگاه، در آذر ماه 80 هزار دستگاه، در دی ماه 78 هزار دستگاه و در بهمن ماه 64 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است که نشان می دهد تولید خودرو در این بازه زمانی هم طبق وعده ها پیش نرفته است.
با توجه به وضعیت تولید در سال 1400 و دستور رئیس جمهور به افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال جاری، باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و خودروسازان برای تحقق این وعده چه برنامه هایی برای کاهش زیان و افزایش تولید اجرا خواهند کرد؛ چراکه طبق گفته کارشناسان در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش تولید وجود دارد اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش تولید ندارد.