پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 693703 تاریخ : 1403/06/23-14:45:25
,2,
توصیه های سیاستی شیخ حسینی در رابطه با رویکردها و اقدامات نظارت بانکی

توصیه های سیاستی شیخ حسینی در رابطه با رویکردها و اقدامات نظارت بانکی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون طی سخنرانی در همایش بانکداری اسلامی، توصیه های سیاستی در رابطه با رویکردها و اقدامات نظارت بانکی ارائه نمود.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: نحوه کنترل و نظارت بر بازارهای مالی و چگونگی فعالیت و کارکرد بانک ها و مؤسسات اعتباری، از دیرباز یکی از دغدغه های مهم مقامات و دست اندرکاران اقتصادی در سطوح داخلی و بین المللی بوده است. از سوی دیگر، پس از وقوع بحران مالی گسترده در دهه اول قرن بیست ویکم، نظارت مالی بر نظام مالی و مؤسسات بانکی از جهات مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفت و تحولات عمده ای در قوانین و ساختارهای نظارت بانکی و مالی بسیاری از کشورهای جهان ایجاد شد. با توجه به ضرورت این امر، بررسی تحولات نظام نظارت مالی و بانکی با تأکید بر قوانین بانکداری برخی از کشورهای جهان و بهره گیری از تجربیات دنیا، ضروری به نظر می رسد. در کشور ایران نیز موضوع نظارت بانک مرکزی بر فعالیت و عملکرد بانک ها و مؤسسات اعتباری، جزو وظایف بسیاری مهمی است که به طور مشخص در بند «ب» ماده (1) قانون پولی و بانکی کشور برای این بانک تعیین شده است.

وی افزود: قانون جدید پولی و بانکی در ایران، که در سال 1402 تصویب و ابلاغ شد، به عنوان یکی از مهم ترین اصلاحات در نظام بانکی کشور طی چند دهه اخیر محسوب می شود. این قانون که جایگزین قوانین قبلی در حوزه پولی و بانکی شده است، مجموعه ای از تغییرات و به روزرسانی ها را در ساختار و عملکرد بانک مرکزی و نظام بانکی کشور به همراه دارد. این قانون جدید شامل 67 ماده و 40 تبصره است و بر تقویت نظارت و کنترل بانک مرکزی بر مؤسسات مالی تأکید دارد. از جمله موارد کلیدی آن می توان به افزایش توان نظارتی بانک مرکزی، تنظیم گری دقیق تر بر روی بانک ها و مؤسسات مالی، ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی پیشرفته برای پایش فعالیت های بانکی، و برخورد جدی تر با تخلفات بانکی اشاره کرد. این قانون همچنین به تحولات بنیادی در ساختارهای نظارتی و مدیریتی بانک ها پرداخته و برای اولین بار ترتیبات جدیدی را برای مواجهه با بانک ها و مؤسسات اعتباری مشکل دار در نظر گرفته است. با اجرای این قانون، انتظار می رود نظام بانکی ایران به سمت شفافیت و کارایی بیشتری حرکت کند.

شیخ حسینی تصریح کرد: از مهم ترین محورهای قانون جدید پولی و بانکی تقویت نظارت بانک مرکزی است. قانون جدید نقش و وظایف نظارتی بانک مرکزی را تقویت کرده است. این نهاد قدرت بیشتری برای تنظیم گری، نظارت بر عملکرد بانک ها و مؤسسات مالی و برخورد با تخلفات بانکی دارد. این قانون چارچوب های قانونی جدیدی برای ساماندهی و مدیریت بانک ها و مؤسسات مالی به ویژه در مواقع بحرانی ارائه می دهد. به طور خاص، نحوه برخورد با مؤسسات مالی مشکل دار و نهادهای اعتباری که در وضعیت ناسالمی قرار دارند، به دقت تعریف شده است. یکی دیگر از محورهای کلیدی این قانون، الزام بانک ها به شفافیت بیشتر در افشای اطلاعات مالی و اقتصادی است. این امر با هدف افزایش اعتماد عمومی به نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی انجام شده است. قانون جدید مقررات سخت گیرانه تری برای پیشگیری و مقابله با تخلفات بانکی وضع کرده است؛ از جمله مجازات های سنگین تر برای تخلفات جدی و الزام به ارائه گزارش های دقیق تر و شفاف تر از سوی بانک ها است. این قانون بر اجرای کامل و دقیق عملیات بانکی بدون ربا تأکید دارد و مقرراتی را برای اطمینان از تطابق کامل فعالیت های بانکی با اصول اسلامی وضع کرده است.

این مقام بانکی خاطر نشان کرد: بحث نظارت بر نظام بانکی و مؤسسات مالی در کشور، برای اولین بار در قانون بانکی و پولی کشور مصوب سال 1339 مطرح و بر عهده شورای پول و اعتبار قرار گرفت. این در حالی است که این شورا وظیفه سیاستگذاری در امور پولی و مالی کشور را نیز بر عهده دارد. در قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 و اصلاحیه آن در سال 1394، وظیفه نظارت بر نظام بانکی و مؤسسات مالی به بانک مرکزی سپرده شد. همچنین می توان به قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب سال 1383 و قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ج.ا.ا مصوب سال 1389، درخصوص واگذاری امر نظارت بر نظام بانکی و مؤسسات مالی به بانک مرکزی نیز اشاره نمود

شیخ حسینی تاکید کرد: وقوع بحران های مالی در دهه های اخیر، توجه ویژه ای به نظارت مالی هم در بُعد نظری و هم در بُعد عملی در سطح جهان صورت گرفت و همزمان با ایجاد و گسترش سازوکارها و هماهنگی های بین المللی در زمینه نظارت بر بخش مالی، به تدریج در بسیاری از کشورها، قوانین و نظام های نظارتی در بخش مالی تکامل پیدا کرد. در این میان، یکی از مهم ترین عرصه های تحول مربوط به قوانین بانکداری و خدمات مالی کشورها می باشد. با عنایت به ضرورت توجه به تجربه کشورهای دیگر در اصلاح قوانین و مقررات بانکی و پیاده سازی نظام های نظارت بانکی کارآمد، در پژوهش حاضر به بررسی نظام نظارت بانکی و قوانین بانکداری کشورهای کامن لا (با تأکید بر انگلیس و آمریکا) پرداخته شده است تا از این طریق، ضمن شناسایی مهم ترین قوانین و سازوکارهای نظارتی در دو کشور مذکور، بتوان پیشنهادهای کاربردی برای ارتقای سطح و کیفیت نظارت بانکی در کشور ایران ارائه نمود.. مباحث و نتایج این پژوهش دارای کاربست های عملی برای مدیران و دست اندرکاران حوزه بانکی کشور در رابطه با نظارت بانکی کارآمد و اثربخش به منظور تضمین کارکرد سلامت محور و صحیح نظام بانکی است.

وی افزود: بانک ها به عنوان مؤسسات مالی و خدماتی، نقش تعیین کننده ای در گردش پول و ثروت جامعه بر عهده دارند و از این رو، از جایگاه ویژه ای در اقتصاد هر کشور برخوردارند. لذا نظارت بر بخش بانکداری، یکی از وجوه لاینفک نظام اقتصادی مدرن است و عمدتاً مشتمل بر سازوکارهایی جهت نظارت بر عملکرد بانک هاست تا امنیت مالی سپرده گذاران، دولت و نظام اقتصادی را به عنوان یک کل واحد تضمین کند و آنها را از فروپاشی نظام بانکی و تبعات آن به دور نگاه دارد

گفتنی است مقاله رویکردها و اقدامات نظارت بانکی در کشورهای کامن لا (با تأکید بر انگلستان و آمریکا) توسط محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در این همایش ارائه گردید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 208
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران