به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازروابط عمومی بانک مسکن، با وجود پیشرفت هایی که در صنعت پرداخت رخ داده، همچنان حجم کلاهبرداری های مالی در دنیا قابل توجه است. پیوند اینترنت و صنعت پرداخت نیز اگرچه دسترسی به خدمات این حوزه را برای مشتریان بانکی تسهیل کرده است، اما در عین حال روش های سوء استفاده جدید نیز متناسب با امکانات پرداخت جدید از سوی هکرها استفاده می شود. از این رو آگاهی از نکات امنیتی در زمان استفاده از هر یک از شیوه های پرداخت متداول در شبکه بانکی، ضرورتی انکارناپذیر برای عموم مشتریان است.
بر اساس گزارش های رسمی پلیس فتا، کلاهبرداری های مالی در بسیاری از موارد نشات گرفته از کمبود آگاهی مردم در استفاده صحیح و ایمن از کارت های بانکی و درگاه های پرداخت است . هیبنا از این پس با انتشار گزارش هایی، مخاطبان پایگاه خبری بانک مسکن را با شیوه های امنیت کارت، حساب و تراکنش هایی که از درگاه های مختلف انجام می شود، آشنا می کند. در این گزارش به توصیه های امنیتی در خصوص «کارت های بانکی» و پیشگیری از سرقت و برداشت غیرمجاز وجه از این کارت ها پرداخته می شود.
صاحبان حساب های کارتی که عموما بیش از سایر مشتریان بانکی در معرض سوء استفاده قرار دارند، پیش از هر چیز و در گام نخست باید از رمز اول کارت خود که توسط شعب شبکه بانکی به مشتری تحویل می شود، حفاظت کنند. برای این منظور لازم است به سلامت برگه حاوی رمز دقت و از پاره نبودن آن اطمینان حاصل شود. مشتری باید به محض تحویل رمز کارت صادر شده، به دستگاه خودپرداز بانک مربوطه مراجعه کرده و رمز خود را تغییر دهد.
در انتخاب رمز جایگزین، مشتریان معمولا ساده ترین انتخاب ها را ترجیح می دهند و مواردی از قبیل سال تولد، پیش شماره تلفن همراه، شماره شناسنامه و یا سال ازدواج را بر می گزینند. این در حالی است که باید رمزی انتخاب شود که به راحتی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. نباید فراموش شود که رمز اول کارت، کاملا محرمانه است و این اطلاعات محرمانه بر اساس الزامات امنیتی و توصیه های پلیس فتا، نباید در اختیار دیگر افراد قرار گیرد.
توصیه می شود یک شماره چهار رقمی به جز رمز اصلی در دو طرف کارت بانکی برای به اشتباه انداختن سارق درج شود. در عین حال لازم است رمز کارت به خاطر سپرده شود و از نوشتن و نگهداری آن در کیف پول و کنار کارت بانکی خودداری شود. تغییر سه یا چهار ماه یکبار رمزهای کارت بانکی نیز به ارتقاء امنیت کارت کمک می کند.
انتخاب رمز متفاوت برای کارت های بانکی گوناگون اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که بعضا انتخاب رمزهای یکسان از سوی مشتریان سبب می شود سارقان بتوانند به تمام حساب های مشتری دستبرد بزنند.
مشتریان باید آگاه باشند که برای آنکه دیگران وجهی به حساب آنها واریز کنند، نیازی به مراجعه آنها به دستگاه خودپرداز نیست و نباید چنین درخواستی را به هر عنوانی اجابت کنند. برای انتقال وجه به کارت شما، ارائه شماره کارت بانکی کافی است و هیچ یک از داده های دیگر کارت بانکی مانند تاریخ انقضاء و کد اعتبارسنجی کارت(CVV2)و نیز رمزهای کارت را نباید در اختیار سایر افراد قرار دهید.
مشتریان بانکی باید مراقب افراد ناشناسی که با آنها تماس گرفته و آنها را به بهانه ای مجبور به استفاده از ابزارهای پرداخت و بانکی کرده یا خواستار اطلاعات شخصی یا اطلاعات مرتبط با کارت یا حساب بانکی هستند، باشند و هوشیارانه از تن دادن به این درخواست ها خودداری کنند.
به مشتریان بانکی توصیه می شود در صورت مواجه شدن با تماس های مشکوک با نهایت هوشیاری و دقت عمل کرده و مراتب را به مرکز تماس کاشف با شماره تلفن 91009960 منعکس کنند.
لازم است سرشماره هایی که بانک مسکن یا سایر بانک ها برای ارسال پیامک استفاده می کند، در تلفن همراه مشتری با نام بانک ذخیره شود تا در صورت دریافت پیامک های مشکوک از سایر سرشماره ها یا شماره ها، موضوع را از طریق تماس با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن به شماره (61088-021) پیگیری کنند.