خسروتاج:عبور از تحریم ها با استفاده از تجربیات فعالان حوزه تجارت
وی با بیان نکاتی در خصوص تجارت خارجی اظهار داشت: از نکات کلیدی مورد توجه در حوزه تجارت خارجی، میتوان به بحث نظام کنونی اقتصاد کشور اشاره کرد که این سیستم چند نرخی ارز کنترل و نظارت بیشتری را طلب می کند. همچنین مدیریت بهینه واردات، استفاده درست از منابع صادراتی، دور زدن تحریم ها با استفاده از تجربیات فعالان حوزه تجارت و سرمایه گذاری و ظرفیت سازی نیز به عنوان مهم ترین بخشها در صادرات کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
قدردانی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزاتی از مجتبی خسروتاج
در ادامه این مراسم، فتح اللهی، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزاتی نیز ضمن قدردانی از مجتبی خسروتاج، وی را مدیری دلسوز، با اخلاق و مخلص توصیف کرد و گفت: این انتخاب با توجه به رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت به استفاده از ظرفیت های داخلی وزارتخانه برای تثبیت توان تخصصی نیروها و همچنین تجربیات آقای مودودی در سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: در شرایط جنگ اقتصادی امروز همه حوزه های وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خود را تجهیز کرده و آماده مقابله باشند اما در این میان نقش سازمان توسعه تجارت ایران بسیار متفاوت تر و پررنگ تر از دیگر بخش های وزارتخانه است چرا که در خط مقدم این جنگ قرار دارد و تصمیم گیری های این سازمان به صورت مستقیم بر تجارت خارجی کشور اثرگذار خواهد بود.
فتح اللهی با اشاره به اهمیت تقویت نقش رایزنان بازرگانی به عنوان اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمرکز بر تجارت با کشورهای همسایه را بر اساس فرموده مقام معظم رهبری از تکالیف ضروری وزارتخانه عنوان کرد و اظهار داشت: شفاف سازی سیاستگذاریها، فعالیت ها و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتخاذ تصمیمات با بخش خصوصی مرتبط و تشکلها از تکالیف این وزارتخانه است.
قبادی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی نیز مجتبی خسروتاج را مرد روزهای سخت و انسانی صادق توصیف کرد و با آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید، از 4 دهه خدمت خسروتاج در بخش های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت قدردانی کرد.
مودودی:رصدکاستی های درون سازمانی و برون سازمانی توسعه تجارت ایران
در ادامه، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تشکر از اعتماد مقام عالی وزارت انتصاب خود را ناشی از حمایت های خسروتاج عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از مهم ترین داشته های سازمان توسعه تجارت ایران است، افزود: کاستی های درون سازمانی و برون سازمانی رصد شده و با کمک مدیران ارشد سازمان، اولویت بندی خواهد شد، تا نقشه راه سازمان توسعه تجارت برای اصلاح تمام امور به نحوی دنبال شود که نیازهای داخلی تامین شده و بازسازی برند سازمان صورت پذیرد.
مودودی اظهار داشت: تحریم ها بیش از هر چیز، تجارت خارجی کشور را هدف قرار داده اما در عین حال فرصت های بسیار خوبی همچون تعمیق "ساخت داخل"، گردشگری و توسعه صادرات غیر نفتی را نیز به وجود آورده که در کنار آن با تعریف مگاپروژه ها ظرفیت سازی برای صادرات می توانیم به بهترین نحو از این شرایط سود ببریم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: وظیفه امروز ما بازسازی چهره سازمان و تعریف دوباره رسالت سازمانی به جامعه پیرامونی و مخاطبین است و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این مسیر را کوتاهتر خواهد کرد.
وی در پایان سازمان را نیازمند بهره گیری از تجربیات ارزشمند مدیران با سابقه و خدوم این حوزه که سابقه حضور در سازمان توسعه تجارت ایران را داشتند، دانست و گفت: ایشان با چراغ تجربیات خود آینده سازمان را نورافشانی میکنند تا با کمترین خطا و سریعترین گامها به مقصد برسیم.